ב- 2015 יעל אלקיים נקראה אל הדגל לחולל מהפכה במלחתה של שרת התרבות, הגברת מירי רגב והתשבחות לא איחרו להגיע. כיצד היא מעצבת עבור דמות ציבורית? האם היא מוכנה לוותר על החזון האומנותי והאמירה האישית הדומיננטית שלה? ומה דעתה על שמלת ירושלים הכל כך פרובוקטיבית? נפגשתי עם המעצבת לשיחה צפופה על מה שבין פוליטיקה לאופנה.

"כל אחת אוהבת להתלבש", היא פותחת ואומרת, "אני חושבת שזה עיסוק מאוד בסיסי. לא סתם אומרים שהבגד עושה את האדם, ואני רואה איזושהי שליחות בלעצב בגדים עבור נשים".

 

"אני הולכת עם האמת שלי"

בראיון אישי לאון לייף, שרת התרבות מירי רגב נפתחת: על הילדות, על העתיד הפוליטי ועל פמיניזם

מירי רגב לאון לייף

לראיון המלא

את דרכה בעולם האופנה החלה אלקיים בתור מעצבת בגדי ילדים – היא עיצבה עבור המותגים הכי פופולאריים ומכרה עיצובים תחת שמה במעל ל-100 חנויות. עם השנים היא עזבה את העיר לטובת היישוב הקהילתי רעות, מעבר אשר זימן גם תפנית במסלול המקצועי – בשני העשורים האחרונים היא מעצבת עבור נשות החברה של מכבים רעות בתפירה אישית. אולם לדבריה, המיקום הכפרי של הסטודיו שלה לא מגביל את קהל הלקוחות. "נשים מגיעות במיוחד אלי לרעות מכל חלקי הארץ, הייתה לי אפילו לקוחה שהגיעה כל הדרך מאילת", היא מספרת.

את רגב הכירה דרך חברה משותפת. "היא ידעה שהיא הולכת לקבל תיק בממשלה, אז היא הגיעה אלי במטרה לעצב לה תדמית אופנתית מתאימה , להכין את עצמה לתפקיד". יעל נעתה לאתגר בשמחה והחלה במלאכת העיצוב הגובלת בגיבוש אסטרטגיה מדינית.

כיצד ניגשת למשימה של עיצוב עבור דמות ציבורית?

"אני משתדלת שהפריטים ישדרו קו מחויט יותר, רשמי יותר. שהגזרות יחמיאו לקווי הגוף. יש שיקול  שהבדים יהיו כאלה רב פעמיים, כדי שיתאפשר לה לשלב. נגיד שיהיה פרינט, אבל קטן, לא דומיננטי מידי. כך היא תוכל ללבוש פעם עם חצאית כזו, פעם עם מכנס אחר, שלא ימשוך יותר מידי תשומת לב. מבחינת סטיילינג, חשבנו יחד גם על שילובים בארון הקיים שלה. יש בכל הנושא הזה אלמנט יותר מחייב, עוקבים אחרי מה שהיא לובשת. כל פריט צריך לשרת את התדמית שלה ולשמר את החזון שלי".

מירי רגב

מירי רגב לובשת יעל אלקיים. צילום פרטי

אופנה היא בעלת אמירה עוצמתית. הבחירה להציג נשיות בעולם הפוליטיקה, שעדיין נשלט על ידי גברים, זו בחירה אמיצה. רגב היא דמות שנויה במחלוקת כמעט בכל מובן, וכל בחירה שלה נבחנת על ידי הציבור בקפידה. מכאן שההחלטה לדייק את סגנון הלבוש שלה היתה החלטה פמיניסטית ראויה.

לפני שפגשה את יעל, רגב שדרה קו אופנתי מאוד גס וגברי. הבדים והגזרות הפשוטים והבנאליים שנהגה ללבוש, אשר לא החמיאו למבנה גופה, יצרו הופעה מיושנת ו-"דודתית". הסגנון הרענן שהקנתה לה אלקיים מעניק למירי מראה נשי אך ממלכתי, רשמי וקלאסי ובו בזמן גם עדכני.

כמובן, לא כל פריט בארון השרה הוא "מאסטר –פיס". כולנו זוכרות היטב את שמלת הר הבית הידועה לשמצה אשר תזכה להתייחסות ספציפית בשלב מאוחר יותר.

האם יש לשרה בקשות מיוחדת?

"אנחנו בוחרות מתוך עיצובים קיימים שלי ואני מתאימה אותם עבורה בצבע ובגזרה. כלומר תופרת את הבגד למידותיה מהבד הנכון ביותר תוך התחשבות בדרישות התפקיד – למשל הארכת החצאית".

האם יש בקשות שאינך מוכנה למלא? חלומות שאינך מוכנה להגשים?

"אני לא מגשימה חלומות הזויים עבור אף אחד, אבל אין עניין כזה על הפרק. מוכנה לעבוד בשיתוף פעולה עם הלקוחה בהתאם לקו האמנותי של המותג. אני חייבת להישאר נאמנה לעצמי. נניח במקרה של מירי, אני מוכנה להוסיף שרוולים אם אין כי אני יודעת שזה חשוב לה".

היא בקשה ממך לעצב עבורה את שמלת ירושלים?

לא. גם לפני שנה לא עיצבתי עבורה את השמלה לקאן. לפני שנה היא ביקשה אבל סרבתי, כי שמלות ערב כאלה הן לא הסגנון שלי. אין לי עניין בחשיפה כזו אם היא תמשוך קהל שמתעניין בסגנון שהוא לא אני".

מה דעתך על השמלה?

"לא אהבתי אותה. מחוץ להקשר הפוליטי, החלק העליון לא התחבר לתחתון. השטח הלבן היה גדול מידי והצבעוניות לא נכונה. שנה לפי כן זה היה בסדר, היא גם קיבלה הרבה מחמאות".

מירי רגב לובשת יעל אלקיים

מירי רגב לובשת יעל אלקיים. צילום פרטי

מעבר לסטיילינג, אלקיים בבירור לא הסכימה עם הבחירה המאוד פרובוקטיבית לשמלה. הסגנון האמנותי שלה שונה בתכלית. היא שואבת השראה מהטבע ועונות השנה, נופים אירופאים ושנות ה-60, ובעיצוביה ניכר חותם ייחודי מובהק ובלתי מתפשר. אמנם אלקיים ורגב שתפו פעולה צעד אחר צעד בבניית התדמית האופנתית שלה עם כניסתה לתפקיד, אך הסיבה לבחירת השמלה אינה קשורה לסגנון. היא אידיאולוגית וברורה לכל. מצידה, אלקיים לא מתייחסת לרגב כאישיות פוליטית שנויה במחלוקת, אלא כדמות ציבורית נשית משפיעה.

האם סטייל או "חוש אופנתי" זו יכולת שניתן לרכוש?

"כן, אבל הצד השני חייב לרצות את זה. הרבה פעמים נשים אומרות לי 'זה לא אני'. ככה זה לא יעבוד. צריך להיפתח, תני לעצמך את האפשרות להיות משהו אחר. כלים טכניים אפשר ללמוד. אם היא מודדת בגד בחנות, אישה לא יודעת שאולי הצרה, קיצור השרוול או קיצור אורך החצאית תהפוך את הבגד למושלם עבורה. אני עושה הרבה 'טיילור מייד', אז אני משתדלת לספק את ההבנה הזו לכל הלקוחות שלי. מי שבאה אלי יודעת להעריך את זה".

"מירי עברה תהליך במסגרתו היא למדה אלו גזרות מתאימות אלה, מה נכון עבורה מבחינה אופנתית. היא נמצאת במקום אחר היום ממה שהייתה לפני שנתיים.לפעמים הייתי רוצה להתפרע איתה יותר, אבל אני נאלצת לשמור על קווים מעודנים".

ואיך הקשר האישי בינכן?

"מאוד טוב. היא כיפית, טיפוס מחבק, חם. היא מצחיקה".

אין ספק ששיתוף הפעולה בין המעצבת לשרה תרם לשתיהן. יעל, שהיא הרבה מעבר ל"מעצבת של מירי רגב", לקחה על עצמה אתגר לא פשוט והתמודדה אתו באופן מקצועי. בלי לייחס חשיבות יתרה לעמדותיה הפוליטיות, תוך זהירות וחשיבה מרובה, היא סייעה לרגב לעצב הופעה שיקית והולמת עבור שרת תרבות. ונכון, ניכר שלרגב יש עוד המון מה ללמוד (למשל שלפעמים עדיף לא לערבב בין אומנות לפוליטיקה), אבל נראה שהיא בדרך הנכונה.