"חלון ישראלי סטנדרטי" - מה זה אומר לכם? עבור רבים, האסוציאציה שעולה היא חלון מלבני פשוט וצר, מלווה בתריסים הלבנים המיתולוגיים. היום, למעשה, לא קיים חלון ישראלי סטנדרטי. "בעיניי, חלונות נותנים את הטון של הבית", אומרת מעצבת הפנים ענבל איילון, שמתמחה בבנייה של בתים פרטיים. "לחלונות יש השפעה קריטית על הבית, בין אם זו בחירת מיקום החלון, בחירת הנוף שיישקף ממנו וכמובן, העיצוב של החלון".

 

איילון מסבירה, כי קיימים שני סוגים עיקריים של חלונות - מודרניים וכפריים (נקראים גם חלונות בלגיים): "הפרופילים המודרניים מתאפיינים בקווים נקיים וישרים, עשויים אלומיניום, ואלה הם בדרך כלל חלונות הזזה. הפרופילים הכפריים נפתחים לתוך חלל החדר. מעבר לכך, יש עוד כמה בחירות קריטיות: "לצבע של החלון יש אמירה חשובה: יש אנשים שבוחרים בצבעים לבנים ורגועים, יש כאלה שמעדיפים גווני שחור ויש מי שבוחרים בחלונות צבעוניים. בנוסף, החלון ממסגר את החוץ כמו תמונה ומכניס הביתה אור, ולכן חשוב לבחור את המיקום שלו, לפי מה שמתאים לשפה העיצובית של הבית".

 

איך בוחרים חלונות מושלמים לבית?

כל מי שתכנן פעם בית יודע שחלון הוא לא סתם פתח, אלא דבר די מורכב, וגם לא זול בכלל. למעשה, כשבונים בית, העלות הגבוהה ביותר אחרי תכנון השלד שייכת לחלונות, או יותר נכון לאלומיניום שמרכיב אותו. קבלו 3 צעדים פשוטים שיעזרו לכם בבחירת חלונות מושלמים לבית. לחצו כאן >>

 

 

איזה סוג של חלונות פופולאריים בישראל היום?

"אני מרגישה שיש נטייה קלה לפרופיל המודרני, כלומר לחלונות מינימליסטיים ונקיים, לפחות בבתים שאני מעצבת. חלונות כאלה הם פונקציונאליים מאוד ומתחברים לכל סגנון פנימי, למרות שגם הפרופיל הבלגי יכול להיות עדין. מעבר לכך, בחלונות מפרופיל אלומיניום ניתן לשלב זכוכית המבודדת תרמית ו/או רעשים, כך שזה פונקציונאלי מאוד לישראל. וכמובן, יש את התריסים, שזה לגמרי קטע ישראלי, בגלל החדירה של השמש לבית. חשוב לתכנן את התריסים בצורה חכמה, כדי שארגזי התריסים יהיו סמויים ולא יבלטו לעין".

 

אילו דברים מגניבים אפשר לעשות כשמעצבים חלון?

"אפשר ליצור פינות ישיבה או פינות משפחה בבית בעזרת חלונות שהם גם ספסלים, זה מוסיף מאוד לעיצוב הבית. בסלון שלי, למשל, יש חלון גדול שמתחיל בגובה 60 ס"מ, שהוא גם ספסל ישיבה. כל החלונות שלי מלבדו הם בסגנון מינימליסטי, כך שהחלון הזה מכניס אופי, ומבחינתי הוא הפנינה של הבית. מעבר לזה, יש חלונות שבהם הטאצ' האישי של הלקוח נכנס. למשל, לא מזמן לקוחה ביקשה שאשלב בחלון המטבח שלה עבודת ויטראז' ישנה שהיא עשתה, וזה יצא מהמם".

 

מה לגבי אדן החלון?

"בארץ עדיין לא מתייחסים לאדן החלון כמו בחול. שם אדני החלונות מרהיבים ומכניסים המון אופי לחלל וממשיכים את השפה העיצובית. אך לא הכל אבוד: גם בבתים פרטיים בישראל ניתן לתכנן את אדן החלון ולעצבו. למשל, אדן החלון יהיה מבחוץ תואם לספיי החלונות החיצוניים שעשויים בדכ מאבן אחידה בגוונים טבעיים או אפורים ומבפנים טוויסט בעלילה ניתן לחפות בעץ, טבעי או צבוע, אבן או אריחים לסוגיהם ולהחליט על העובי והקנט הרצויים. וכך, אדן החלון הופך למדף שימושי או ספסל והחלון הוא האייטם המרכזי בחלל. במטבחים אדן החלון הפנימי יהיה מחופה בשיש תואם למשטח המטבח וישמש כמדף נוסף".

 

אם חשבתם שכל החלונות בבית חייבים להיות תואמים, לדבריה של איילון, זה לא בהכרח נכון: "לאנשים נראה ברור שכל החלונות ייראו אותו דבר, אבל אני משתדלת שרוב החלונות בבית יהיו מודרניים ומינימליסטיים, ויהיה לפחות חלון אחד 'רומנטי' יותר, שיהיה הפנינה של הבית".

 

אילו טיפים היית נותנת לאנשים שעומדים לפני בחירה של חלונות?

"חשוב לתכנן הכול עוד בשלב מוקדם, בין אם מדובר בגודל של החלון ובסגנון שלו, באדן החלון או בתריסים, ולשלב את הדברים האלה בתכנית העבודה. אישית, אני ממליצה להיעזר בחברת קליל. קודם כל, הם עומדים בתו התקן הישראלי, דבר חשוב מאוד במדינה עם מזג אוויר קיצוני, והם מוודאים שכל אנשי המקצוע שהם עובדים איתם הם מקצועיים ומורשים, ומעבירים להם הדרכות מטעם החברה. בנוסף, הם קשובים מאוד אלינו, האדריכלים, כשאנחנו רוצים ליישם טרנדים שראינו בחו"ל. אנחנו מבקשים משהו וזה חוזר אלינו כמוצר מוגמר".

 

ענבל איילון

 

והנה כמה עיצובי חלונות של ענבל איילון:

1. ויטרינה בפינת אוכל שממנה יש יציאה לפטיו העשויה פרופיל ישר ומודרני משולב עם תריס אור. גוון האלומיניום בגימור אנודייז טבעי משתלב עם החומרים הראשוניים המהווים בסיס יסוד בעיצוב הבית.

 

צילום: גלית דויטש

 

2. חלון בפינת האוכל שמתחתיו יש מדף לנוי אשר משתלב בעיצוב החלל ומדגיש את החלון כמוקד. החלון עשוי פרופיל בלגי אלומיניום עם חלק קבוע תחתון ופתיחת כנפיים המהווה המשך ישיר של הסלון עם מינימום הפרעות, למראה מינימליסטי.

 

צילום: אביעד בר נס

 

3. חלון בחדר שינה הורים, המשתלב בקיר עם נישות שימושיות וספסל ישיבה שניתן לקרוא עליו ספר או סתם לשבת ולהתבונן החוצה, ומכתיב את השפה העיצובית בבית.

 

צילום: אביעד בר נס

 

4. חלון מטבח המשולב עם ויטראז' מעשה ידי בעלת הבית. כאן נעשתה התאמה למידות הוויטראז' הקיימות. החלון תוכנן כך שיישאר אדן חלון פנימי ושימושי כלפי המטבח.

 

צילום: שי אפשטיין

 

5. חלון בחלל מדרגות הכולל חלקים קבועים וחלקים שנפתחים כלפי פנים.

 

צילום: שי אפשטיין

 

6. חלון הזזה דו כנפי בפינת האוכל המשולב עם אדן עץ צבועה בלבן כלפי פנים.

 

צילום: אלי גרוס

 

7. ויטרינה יציאה ענקית מסלון תלת כנפית לפתיחות מקסימלית בעת אירוח הכוללת תריס אור לשם החדרת אוויר, אור ויצירת פרטיות.

 

צילום: שי אפשטיין