היא כבר לא רצה לספר לך הכל, היא נמצאת שעות בחדר שלה, מדברת בסלולרי, גולשת באינטרנט, מודדת ופושטת בגדים, ואת מקווה כל כך שהכל בסדר, שמה שהיא כן מספרת  - אמת. את יודעת שהיא אולי חושבת שהיא שמנה מדי או רזה מדי, שהיא לא מספיק יפה או מספיק גבוהה או מספיק מוכשרת, ולא תמיד יודעת איך להתחיל את השיחה, איך לגעת בנושא בלי להרגיז אותה.

 

עוד באון לייף:

 

דרך אחת מקורית שיכולה לפתוח קצת יותר את קווי התקשורת היא פשוט להחליט שפעם בשבוע או שבועיים, אתן בוחרות סרט אחד, שבלי קשר להיותו סרט טוב – הוא גם יכול להעלות על פני השטח את ההתמודדות של הבת שלך עם דימוי הגוף והביטחון העצמי שלה, ואולי להוביל לשיחה כנה מלב אל לב.

 

- פרסומי -

חשוב להכיר - תכנית בעד עצמי

החל משנת 2012 מיושמת בכ-25% מחטיבות הביניים ההתיכונים בארץ תוכנית "בעד עצמי", יוזמה של חברת יוניליוור ישראל, כחלק מהתוכנית העולמית של המותג Dove לעידוד דימוי עצמי ודימוי גוף חיובי בקרב בני נוער – בנות ובנים, ובשיתוף עם משרד החינוך בישראל.

 

 

"אין ספק שהמסרים העוברים באמצעי התקשורת בכלל ובסרטים בפרט משפיעים על דימוי גוף", מסבירה פרופ' מוריה גולן, מומחית להפרעות אכילה, דימוי עצמי ודימוי גוף, ראש החוג לתואר שני בתזונה במכללת תל חי, ומייסדת התכנית "בעד עצמי". "השאלה הנשאלת תמיד היא מי היא הדמות איתה מזדהים. האם דמות ההזדהות היא מוצלחת ורזה, ועקב כך אנחנו מייחסים את המוצלחות לערכים חיצוניים ולא פנימיים, או שהאם מדובר בהיפך. ההנחיה העיקרית החשובה מכל היא חשיבות מעורבותם של ההורים בכל התהליך הזה. חשוב שההורים יצפו יחד עם הילדים בסרטים כאלה, מכיוון ששהייה עם הילדים בתוך הסיטואציה יכולה לכוון בצורה הטובה ביותר. זה החלק הכי חשוב", היא מוסיפה.

 

בחרנו 5 סרטים  קלאסיים שיכולים לעשות בשבילכן את העבודה:

 

1. נערה עובדת

הקומדיה הקלאסית משנת 1988 עם מלאני גריפית' והאריסון פורד, היא אחת מאותן קומדיות רומנטיות נהדרות של העידן הישן המסתירות בתוכן גם מסר אמיתי לנערות ונשים באשר הן. גריפית, המזכירה התמידית, נכנסת לנעליה של הבוסית הנעדרת ועושה ניסים: עם ההבנה וההכרה בכך שהיא יכולה לעשות כל מה שהיא תחליט לעשות, מגיעה השינוי האמיתי – הפנימי והחיצוני. כשאת מאמינה שאת יכולה – שום דבר לא יעמוד בדרך. או כמו שאומרת טס (המגולמת על ידי גריפית): "את לא יכולה לכופף את החוקים עד שאת מגיעה לפסגה, אבל אם אתם כמוני, אתם לא יכולים להגיע לפסגה, אלא אם תכופפו את החוקים".וזה יבהיר למתבגרת שלך הרבה דברים, גם בלי שתצטרכי להסביר.

 

 

2. נשים אמיתיות

מה קורה כשבחורה היספנית בת 18, שמנמנה ולא יפה במיוחד חולמת ללמוד בקולג' יוקרתי כמו חבריה בבוורלי הילס? כלום. מכיוון שאמה בטוחה שהיא צריכה להמשיך את דרכה במפעל, לרזות- כדי שבחורים יתחילו להסתכל עליה, ולהתחתן מהר ולהקים משפחה. סוגיית ה"אם לא תרזי, אף אחד לא יסתכל עלייך", שזורה לאורך כל הסרט כמנטרה ברורה ובלתי מוסווית בעליל מכיוון האם לבת. התסריט אמנם פוגע בבטן הרכה של בעיית המהגרים האמריקנית אך גם מעביר ביקורת לא מוסווית כלל על החברה המערבית בה אנו חיים. חברה בה הגשמה עצמית היא ערך עליון מחד ומאידך, הרדיפה האובססיבית אחרי מראה חיצוני והקשר הברור מאוד בתפיסתנו בין הצלחה בחיים לבין רזון, ועמידה בסטנדרטים פיזיים המקובלים בארצות הברית בפרט ובחברה המערבית בכלל. אומץ ליבה של גיבורת הסרט הנחשבת "שמנמנה", והמרד האמיץ שלה במוסכמות החברתיות לצד השמרנות המשפחתית, מעוררות השראה לא רק בקרב לנערות צעירות אלא גם בקרב נשים המפחדות להעיז.  

 

 

3. ארין ברוקוביץ'

ארין ברוקוביץ' האמיתית היא אישה מעוררת השראה. הסרט, בכיכובה של ג'וליה רוברטס, נעשה בעקבות תביעת הענק של ברוקוביץ, אם חד הורית המגדלת לבד שלושה ילדים, ומחליטה להלחם מול תאגיד אנרגיה גדול, אשר על פי החשד אנשים רבים לקו במחלות עקב הרעלת מי השתייה.

 

עזבו את העובדה שמדובר בסרט הכי טוב של רוברטס, שמשכיח מכולנו את דמותה ב"אישה יפה". מדובר בסרט מעורר השראה על אישה שבמצבה המשפחתי הלא מזהיר במיוחד, היתה יכולה לוותר על מאבק נוסף בחייה, ובכל זאת החליטה לעשות משהו למען החברה. היא מתחילה את הסרט בעמדה האנדרדוגית של אישה פשוטה, לא משכילה, קצת עממית וזולה – נתונים שבקלות היו יכולים להרוס את הסיכויים להצליח – אבל עם ביטחון עצמי, חוצפה ותחושת צדק מפותחת – היא מוכיחה לכולם שמה שאתם רואים – זה הרבה הרבה פחות ממה שיש בפנים.

 

 

4. תלמה ולואיז

השנה היא 1991, ואולי בפעם הראשונה בתולדות קולנוע ההוליוודי נעשה סרט על פמיניזם, בלי להתנצל. זוג החברות – האחת עקרת בית הנשלטת על ידי בעל אלים, והשנייה מלצרית ענייה, מחליטות לצאת לחופש מבני זוגן השתלטנים לבדן. הסרט הזה פרץ דרך לא רק בעלילה המרתקת והחזקה, אלא בעיקר במסר והאמירה החברתית שבו. כל סצנה בו יכולה להעלות אינספור נושאי שיחה עם הילדה שלך, אבל דבר אחד בוודאות היא תבין גם בלי הסבר: החיים שלך הם בידיים שלך. הדימוי העצמי שלך לא יכול להיות מושפע מאנשים אחרים, מבני זוג או אפילו ממשפחה. את היא הקובעת לאן תלכי – וכמובן שכדאי שעתידך יהיה שונה בתכלית מהסוף של תלמה ולואיז.

 

 

5. יומנה של ברידג'יט ג'ונס\ ברידג'ט ג'ונס עובדות החיים

האם רק לנשים רזות ויפות מגיעה אהבה אמיתית כמו בסרטים? השאלה הזו אולי לא נשאלת במפורש בסרט הראשון בסדרה, אך ללא כל ספק הסאב טקסט מדבר בעד עצמו. גיבורת הסרט השמנמנה סובלת מחוסר ביטחון משווע, הנוגע בראש ובראשונה למידותיה הלא מושלמות. ומסכמת את התמה אולי אחת הסצנות המשעשעות\עצובות בתולדות הקומדיה הרומנטית, הלוא היא סצנה בה ברידג'יט ג'ונס בוחרת לבוש תחתונים המחטבים דווקא בדייט הרומנטי עם מר דארסי, במקום בסט הלבשה תחתונה סקסי, עניין המעורר תהייה ופלצות. והנה מעמיד אותנו שוב בפני הסוגיה: האם חשוב יותר להראות דקיקה בשמלת ערב או שופעת וסקסית ונשית במיטה. את "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" מומלץ לראות ברצף אם אפשר על שני חלקיו. אולי מכיוון שבסרט השני בסדרה המסר מתחדד. ובו גם ברידג'יט ג'ונס השמנמנה, זו שאינה עומדת בסטנדרטים של גברים מסוקסים נוסח מר דארסי אוחזת בסופו של דבר בגבר החלומות.