שפתון, פאות ו-5,000 פאונד בחודש על שמלות, זה לא הסכום שמוציאה ביונסה על אביזרים ובגדים. את הסכום הזה מוציאה, או יותר נכון מוציאים הוריה של בובי באודן, תינוקת בת כשנה וחצי בלבד. הסכום הזה יוצא בעיקר על תחרויות יופי, בהן מופיעה בובי כ"בייבי ביונסה". ברוכים הבאים לתופעת הפושרז – ההורים הדוחפים – בגירסת התינוקות.

 

עוד באון לייף:

 

בובי הקטנה אמנם למדה ללכת רק בגיל שנה, אבל זה לא מונע ממנה לצעוד על במות במסגרת תחרויות יופי לפעוטות שנויות במחלוקת. והקהל? הוא, כמובן, מריע לבייבי-ביונסה המופיעה לצלילי השיר Single Ladies של ביונסה האמיתית. גרסת המיני-מי של הזמרת המפורסמת נותנת הופעה לא פחות מושקעת מהמקור: היא מנענעת את הירכיים, מפריחה נשיקות באוויר, והכל עם התלבושת התואמת הכוללת פאת תלתלים, נצנצים ובגד גוף שחור.

 

 

לצד המחיר הרגשי והנפשי שמשלמת הילדה הקטנה, ללא ספק, לפרויקט המשפחתי יש גם מחיר כלכלי לא פעוט: במשך שלושה חודשים בלבד של השתתפות בתחרויות היופי לתינוקות הוציאה אמה של בובי, סטפני, סכום של 5,000 פאונד על דמי הרשמה, שמלות ואביזרים. מדובר בסכום שערורייתי במיוחד אם לוקחים בחשבון שבובי הקטנה גדלה במרץ ולובשת כל שמלה רק פעמים ספורות. אבל זה כמובן לא מרתיע את סטפני, אם לחמישה ילדים ביולוגים ועוד שלושה ילדים חורגים. "היא כמו ביונסה, לגמרי גברת קטנה ובהחלט דיווה", היא אומרת, "היא אוהבת את תשומת הלב הנלווית להופעתה על במה והיא צורחת כדי לעלות לשם, אני חייבת לעצור אותה". אם נדמה לכם שלסטפני אין שום כוונה לשים גבולות בפני הבת שלה, תופתעו אולי לשמוע שפאות, שמלות מפוארות וכתרים זה בסדר, אבל עם שיזוף בהתזה או איפור כבד היא מחכה עד שבובי תגיע לגיל חמש המופלג. בינתיים היא מורחת לבתה רק אודם ולק.

 

סטפני מעידה שעל אף נטל ההוצאות, היא לא מתכוונת להאט. "אתה לא יכול לשים תג מחיר על המבט על פניה כשהיא על במה בתלבושות שלה", היא מספרת. בובי היא אמנם חדשה בתחום, אבל סטפני האם היא שועלת תחרויות ותיקה. שתי בנותיה הגדולות - בנות עשר ושמונה - עברו מסלול דומה והתחרו בעודן תינוקות בתחרויות יופי ברחבי אנגליה.

 

כוכבת נולדת והורסת דור שלם

בובי באודן היא כמובן לא תופעה יוצאת דופן. התופעה מוכרת למי שנמנה על צופי הסדרה Toddlers and Tiaras, החושפת את תעשיית הפרסום ותחרויות היופי של ילדות צעירות מאוד. הסדרה שופעת בגדים חושפניים וגרנדיוזיים, תסרוקות מפונפנות, איפור כבד ואף שיניים תותבות (מושלמות כמובן) וריפוד המדמה חזה שופע. אם חשבתם, אגב, שמדובר רק בתעשייה של אמהות פושריות, כדאי לדעת שיש גם צד שני למטבע ושם נמצאות סוכנויות כישרונות ודוגמנות המחתימות את ההורים והילדות. אותן סוכנויות מרוויחות מתעשיית היופי הממוסחרת הזו, מעודדת אותה בכל דרך אפשרית, ומשפיעה באופן משמעותי על דור שלם של נערות וילדות הגדלות עם מודל יופי מוגזם, מעוות ובלתי אפשרי.

 

 

סטפני באודן זוכה לביקורת רבה על הדחיפה של בתה להשתתף בתחרויות, על הפיכתה לדמות חיקוי בלתי אפשרית ומוגזמת ושבתה היא מודל לעידוד מיניות ודימוי גוף בעייתי אצל ילדות בגיל בלתי נתפש. "אני לעולם לא אסכן את כל הילדים שלי", אומרת סטפני למבקרים, "בובי מניעה את הישבן שלה והיא פשוט נהנית מזה, וזה החלק הכי טוב בשבילי - רק לראות אותה מאושרת".

 

גם אביה של בובי, אנטון, מודה שחשש בהתחלה, אבל עכשיו, הוא אומר, הוא חש בנוח עם שגרת התחרויות של בובי הקטנה."חשבתי שההופעה של בייבי ביונסה בלתי הולמת כשסטפני סיפרה לי על זה לראשונה, אבל כשראיתי אותה על הבמה עושה את זה, זה הסתדר די טוב וכולם נהנו. אם היה משהו רע בזה, אז בובי לא הייתה עושה את זה. היא נהנית מזה ואנחנו לא מכריחים אותה לעשות אותה שום דבר".

 

זה יכול לקרות לילדה שלכם?

רבים מאיתנו חוששים שגם הילדה שלנו תיסחף למירוץ היופי והאיבזור החיצוני כדי להיות יפה ואחרת. פרופ' מוריה גולן, מומחית להפרעות אכילה, דימוי עצמי ודימוי גוף, עובדת בעמותת שחף וראש החוג לתואר שני בתזונה במכללת תל חי ומייסדת התכנית "בעד עצמי" מרגיעה ומסבירה כי הורים צריכים להתייחס לילדים ולצרכים שלהם במותאמות לשלב ההתפתחותי שהילדה נמצאת בו. "בגילאי 7-8, כשהילדה עדיין צעירה אבל מתחיל לפתח את תפיסת דימוי הגוף והדימוי העצמי שלה, כדאי להדריך אותה, לתת לה להתנסות בעצמה בדברים שמעניינים אותה, ולדבר על הדברים שהופכים אותה לייחודית. שיחות כאלה הן מאוד חשובות לבניית האינדיבידואליות של כל ילדה", היא אומרת.

 

 

 

- פרסומי -

חשוב להכיר - תכנית בעד עצמי

החל משנת 2012 מיושמת בכ-25% מחטיבות הביניים ההתיכונים בארץ תוכנית "בעד עצמי", יוזמה של חברת יוניליוור ישראל, כחלק מהתוכנית העולמית של המותג Dove לעידוד דימוי עצמי ודימוי גוף חיובי בקרב בני נוער – בנות ובנים, ובשיתוף עם משרד החינוך בישראל.

 

 

פרופ' גולן מזכירה שתפקיד ההורים הוא לשים גבולות ולומר את הדברים בצורה ברורה לילדה: למשל "עם הבגד ים הזה את לא הולכת. נקודה". "יש מוקדם מדי ויש מוגזם מדי, בטח בנוגע לחיצוניות". להורה צריכה להיות היכולת להפעיל סמכות בכל הנוגע לאיפור, לבוש, שיער וכל דבר הקשור לחיצוניות של הילדה. "אנחנו רוצים וצריכים לפתח אינדיבידואליות אצל הילדות, אבל גם לעשות הפרדה ברורה בין יופי פנימי וחיצוני, ובין רזון ובריאות", היא אומרת.

 

עוד מציינת פרופ' גולן כי חינוך הילדות וחיזוק הבטחון העצמי ופיתוח הסגנון האישי צריך להיעשות בעיקר על ידי שיחה, ולא דרך זריקת הערות, כמו שפעמים רבות קורה. "חלק גדול מההורים מעירים הערות לילדות ("אל תלבשי את זה", "זה לא יתאים לך") ולא מנהלים איתה שיחה שבה שואלים 'מה את אוהבת?, 'למה בחרת בזה?' וכדומה. שיחה כזו יכולה לעזור לחזק את הדימוי העצמי של הילדה, את כיוון ההתפתחות והאינדיבידואליות שלה", היא אומרת. אם אתם רואים שהרצון של הילדה פונה גם לביטוי באמצעי חזותי, שיחה כזו יכולה לעזור להחזיר את המוקד לחשיבות של ייחודיות פנימית (אופי, כישרון, יכולות) ולא רק הביטוי החיצוני.