בשנים האחרונות הפכה מחלת הצליאק מאלרגיה-לא-יותר-מדי-מוכרת, למחלה שכולם יודעים לנקוב בשמה. מחקרים נוקבים במספרים של 1 מכל 100 איש שמאובחן כחולה במחלה, אך מחקרים נוספים מראים כי על כל איש שמאובחן, יש 10 שלא אובחנו - בין היתר בגלל שתסמיני המחלה לא ספציפיים וההערכות הן כי שיעור החולים האמיתי גבוה בהרבה משיעור החולים המאובחנים.

 

הדרך היחידה לטפל בחולי הצליאק, אותה מחלה הנובעת מרגישות לגלוטן (מדובר ברגישות לחלבון גליאדין שיחד עם החלבון גלוטנין מרכיב את הגלוטן המצוי בדגנים מסויימים), היא הימנעות קפדנית מאכילת מזונות המכילים גלוטן. למעשה, די בכמויות זעירות ליצירת נזק בריאותי. אבל בשנים האחרונות גם חובבי מזון הבריאות נמנעים מגלוטן ולכן כמות המוצרים שאנחנו רואים על המדפים, גדלה משנה לשנה. 

 

אחרי שהתרגלנו לראות עשרות סוגים שונים של מוצרי מזון חפים מגלוטן, כעת מוצרי טיפוח ללא גלוטן - נוחתים אצלנו. 

 

עבור חולי צליאק ואנשים הסובלים מרגישות לגלוטן, מוצרי טיפוח ואיפור המכילים גלוטן עלולים לגרום לתופעות מציקות כמו פריחה או שלשול במקרה הטוב והתפרצות חמורה של האלרגיה במקרה הרע ז0את משום שאפילו כמות מזערית של גלוטן, שמוחדרת לעור ולא עוברת דרך מערכת העיכול עלולה להוביל להתקף אלרגני). חולות צליאק שהשתמשו בתמימות במוצרי טיפוח וכלל לא חשדו בקיומו של גלוטן בתוכם, דיווחו על תופעות פיזיות קשות. 

 

 

בשנת 2012 פורסם בכנס השנתי של ארגון הגסטרואנטרולוגיה האמריקאי (American College of Gastroenterology) השימוש שחברות קוסמטיקה שונות עושות בגלוטן במוצרים מסויימים, ביניהם קרם פנים, קרם גוף, מוצרי איפור ולקים. הוצג מקרה של אישה בת 28, חולת צליאק שהקפידה על תפריט נטול גלוטן ושנהגה להשתמש בקרם גוף וזה גרם לה לפריחה קשה ולבעיות עיכול. כשהפסיקה להשתמש בקרם – התופעות נעלמו לחלוטין. בהמשך, מחקר שפורסם במגזין הרפואי the Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics בחן את קיומו של גלוטן בארבעה סוגים שונים של שפתונים ומצא שהוא קיים (הגם שבכמויות קטנות), על אף שאינו מופיע ברשימת המרכיבים.

 

כמובן שמיד החלו לצוץ מוצרים וליינים שלמים שמתגאים בכך שאינם מכילים גלוטן, בהנחה שמי שחולה בצליאק, לא תיקח את הסיכון ותעדיף אפילו לשלם קצת יותר על הטרנד הבריאותי. בין המוצרים שקיימים כיום אפשר למצוא מייק אפים, לקים, שפתונים ועוד. באתר http://www.100percentpure.com/ מציעים מוצרי איפור וטיפוח ללא גלוטן - עם תחליף אלוורה, מותג הקוסמטיקה BITE שנמכר ברשת Sephora הידועה (ועושה משלוחים לארץ), מציע מגוון של ליפסטיקים וגלוסים ללא גלוטן, הקוסמטיקאית בעלת השם היהודי הכשר דבורה ליפמן, מייצרת ליין של לקים ללא גלוטן וחברת Red Apple מציעה לכל אישה בעלת רגישות להכין לעצמה פלטת צלליות ללא גלוטן - וללא דמעות מיותרות.

 

ברשת אפשר גם למצוא בלוגים המוקדשים לנושא הקוסמטיקה ללא גלוטן, בין היתר הבלוג http://www.glutenfreemakeupgal.com/ שמציע סקירה קבועה של מותגי טיפוח ומוצרים ללא גלוטן ורשימות מעודכנות של חברות שמוצריהן אינן מכילות גלוטן.

 

אמנדה קמפבל, רוקחת מוצרי יופי טבעיים לאחר שהתגלתה כחולה בצליאק. הבלוג שלה- http://glutenfreebeauty.com

מוקדש לנושא. 

 

כמו כל תופעה או "טרנד" אחרים, קמו להם מיד עשרות מתחרים מסביב לעולם, ביניהם http://www.theceliacdiva.com ו-

 http://glutenfreecosmeticcounter.blogspot.co.il/. בנוסף, לאור הקשר ההדוק בין טיפוח, לייף סטייל ואוכל, רבים מבלוגי הלייף סטייל ללא גלוטן ברשת, כבר התחילו לשלב בין המוצרים ולכתוב עליהם, לצד מתכונים בריאותיים (אלו הם 25 הבלוגים המובילים).

 

אין ספק שעבור אוכלוסיית חולי הצליאק והרגישים לגלוטן - מדובר בצורך אמיתי שמספקים לו פתרון אמיתי ונגיש. עם זאת, יהיה מעניין לראות אם בעתיד הקרוב החברות והמותגים המובילים בשוק יאמצו את "הטרנד", ויכניסו את ליין המוצרים ללא גלוטן לשימוש רחב - ממש כפי שדיאטות נטולות גלוטן הפכו לנחלת הכלל.  כך או כך, מה שחשוב הוא שכמו במדפי המזון, עכשיו גם על מדפי הטיפוח יעמדו בפני חולי הצליאק הרבה מאוד אפשרויות.