עד לשנות הארבעים של חייה, המסלול של נורה גרינברג (62) הלך בדיוק על פי התחנות שהחברה קבעה: לימודים, צבא, אוניברסיטה, אישה ומשפחה, או בקיצור - המסלול של כל גבר ישראלי ממוצע. ובכל זאת, משהו לא הרגיש נכון. צפו בסרטון המרגש של נורה בפגישה עם אפרת אצ'רקן, מאפרת לייף:

 

 

עוד באון לייף: 

 

"מגיל מאוד קטן הרגשתי שיש בי משהו שונה, אבל אני האמנתי למה שסיפרו לי, כלומר, שאני בן. השתדלתי להיות בן וגבר כמו שצריך, או כמו שחברה מסוימת החליטה שצריך. אבל זה לא כל כך הלך. כלומר, זה היה כרוך במחירים רגשיים מאוד כבדים", היא מספרת היום, אחרי שלפני כמעט עשרים שנה החליטה להפוך לאישה. "הרבה אנשים טרנסג'נדר בורחים מהרגשות שלהם, מנסים להרחיק אותם במשך הרבה שנים. אני לא שונה המבחינה הזו בכך שבמשך הרבה שנים ניסיתי להשלות את עצמי שהדברים האלה יעברו, שהם לא רציניים, עד שנאלצתי להכיר בעובדה שאלה הרגשות שלי, והם לגיטימיים".

 

לאורך כל שנות ההדחקה, ניסתה נורה למלא את התפקיד שיעדו לה, אבל למרות ההשתדלות, משהו עדיין הרגיש לה מזויף. "ניסיתי לבנות מן אני אלטרנטיבי עם זהות שפעלה במשך הרבה שנים. אנשים מסביב בכלל לא הרגישו את זה, בגלל שכל האנרגיות היו מכוונות לחסום ולהדחיק את הרגשות שבעבעו מתחת לפני השטח, רגשות המגדר האמתי שלי. בגלל זה הרבה פעמים אצל אנשים טרנסג'נדר הדחיפות לעשות את השינוי היא אדירה. היא דחיפות של אדם שהיה קבור בתוך בור במשך הרבה זמן בלי חמצן, או עם מינימום חמצן כדי לשרוד, ופתאום הוא מקבל משב אוויר רענן, ואז יש לו דחף לשאוף עמוק, לנשום בכל הכוח".

 

כעת, אחרי שכבר קרוב לשני עשורים היא אישה, יכולה נורה לומר כי "שינוי מגבר לאשה זה בהחלט ירידה במעמד החברתי. למרות שדברים שרואים מכאן לא רואים משם - ומכאן רואים שהגברים הם לא כל כך חזקים - עדיין יש להם הרבה כוח חברתי".

 

בעקבות התהליך שעברה, החליטה נורה להקדיש את חייה לעזרה לאנשים אחרים החווים את אותן תחושות ושוקלים לעשות שינוי דומה. "אני יועצת לזהות מגדר. אני עובדת עם אנשים טרנסג'נדר ומתלבטים והמשפחות שלהם, וגם פעילה לזכויות של אנשים טרנסג'נדר המנסה לשפר את מעמדם בחברה". את התמיכה היא מספקת בזכות הניסיון שצברה עם משפחתה שלה, כולל שני הילדים שלה שכעת כבר נשואים והורים בעצמה. "בהתחלה כמובן המשפחה עוברת משבר, כי זה זעזוע גדול מאוד. צריכים למצוא דרך אחרת להתייחס לאדם הזה. עד עכשיו היה גבר - עכשיו יש אישה, ובין אם במודע ובין אם לא, אנחנו מתייחסים אחרת לגברים ולנשים. אז יש תהליך שיכול להיות משברי אצל כל משפחה. המשפחה שלי לא היתה יוצאת דופן. עם זאת, עם כל הקושי שהיה, הם מעולם לא סגרו לי את הדלת ולא התכחשו. הם הבינו שזה בא ממקום מאוד אמתי".

 

אבל לא רק הסביבה היתה צריכה זמן על מנת להסתגל לשינויים ולהסתגל לנורה החדשה, אלא גם היא עצמה היתה צריכה לעבור תהליך על מנת שתוכל להתנהל כאישה באופן טבעי. בסרטון היא משתפת ברגעים הקשים ביותר שהיו לה במהלך השנים האלו, וכיצד לבסוף קיבלה הסביבה את השינוי שעברה.