אנחנו יודעים שהסיגריות מכילות מאות חומרים מסרטנים וממכרים, ובכלל מדובר בהרגל מגונה לנו ולסביבה, אבל להיגמל מעישון זה בהחלט לא הדבר הכי פשוט בעולם ודורש לא מעט תעצומות נפש. למרבה המזל, בשנים האחרונות יצאו לא מעט עזרים שיכולים להקל על התהליך ולהחליף את הסיגריה המזיקה. פנינו למיטל אלנקוה, רוקחת אחראית ומנהלת סניף רמת ישי ברשת סופר-פארם, כדי שתפרט מה יש על המדפים לטובת העניין.

 

עוד באון לייף: 

הדרכים להפסיק לכסוס ציפורניים

נמאס לי. אז נגמלתי. ככה הפסקתי לעשן באמת

איריס קול חוזרת לרגע שהבינה מה היעוד שלה

 

"בסיגריה יש בממוצע כ-4,000 כימיקלים שונים, כאשר לפחות 43 מתוכם נחשבים למסרטנים", אומרת אלנקוה, "בכדי להתמודד עם הגמילה, ראשית אציין שיש שתי תרופות מרשם עיקריות - זייבן וצ'מפיקס – הנחשבות ליעילות אך הן אינן מתאימות לכל אחד ולכן כרוכות בהתייעצות עם הרופא וקבלת מרשם. מדובר בתרופות יקרות, אך קופות החולים משתתפות במימון בתנאי שבמקביל מצטרפים לקורס גמילה מעישון במטרה לעודד שינוי התנהגותי במקביל לטיפול התרופתי".

 

לא רק במרשם

אלנקוה מסבירה כי לצד התרופות האלו, יש גם עזרים ללא מרשם המכילים ניקוטין "שזה החומר הממכר בסיגריות, אך לא המסרטן. כך שבעזרת מוצר עם ניקוטין משאירים בעצם את כל החומרים המסרטנים שיש בסיגריה בחוץ, ולאט לאט בהדרגה יורדים במינון הניקוטין עד לגמילה מוחלטת".

 

 

אלנקוה מפרטת אילו מוצרים יש כעת על המדפים:

 

מדבקות– יש מדבקות ניקוטין בשלוש רמות מינון, המכונה שיטת שלושת השלבים. המדבקות במינון הכי גבוה מיועדות למעשנים כבדים, כאלו שנהגו לעשן יותר מ-20 סיגריות ביום. מתחילים עם המדבקה במינון הגבוה ביותר ומדובר בתהליך הנמשך בין תשעה ל-12 שבועות בממוצע. את המדבקה מדביקים אחת ליום על העור במקום נטול שיער גוף והן משחררות ניקוטין בצורה מבוקרת במשך כל שעות היום.

 

בבתי המרקחת בארץ אפשר לרכוש לא מרשם מדבקות של חברת נוברטיס הקרויות ניקוטינל ומגיעות בריכוזי ניקוטין של 7, 14 ו-21 מ"ג. המטרה היא לרדת בהדרגה בריכוז הניקוטין במדבקה כל 3-4 שבועות, בהנחה שאכן המטופל חווה ירידה בצורך ובחשק לסיגריה.

 

מסטיקים– המסטיקים נמכרים בטעמי פירות ומנטה, בשני מינונים של ניקוטין 4 מ"ג ו-2 מ"ג. המסטיקים, לעומת המדבקות, לא משחררים ניקוטין בצורה מבוקרת ואחידה לאורך היום, אלא הניקוטין משתחרר רק בעת הלעיסה. היתרון הוא שיש מענה להתעסקות עם משהו בפה, בדומה לסיגריה. יש הוראות מדויקות איך ללעוס את המסטיקים האלו, כיוון שלא מדובר בלעיסה רגילה ואקראית כמו במסטיק רגיל. ההסבר טמון בכך שקצב ועוצמת הלעיסה משפיעים על קצב שחרור הניקוטין.

 

סוכריות מציצה-  בעלות מינון ניקוטין של 1 מ"ג בלבד, שנחשב לריכוז הנמוך ביותר. מיועד למי שלא נמנה בעבר עם המעשנים הכבדים או מי שכבר נמצא לקראת סיום תהליך הגמילה. היתרון הוא שמדובר במוצר ללא סוכר, המתאים גם לסוכרתיים (בניגוד למסטיקים) וכן מעניק מענה למי שלא יכול ללעוס מסטיקים בשל בעיה אורתודנטית כזו או אחרת.

 

סיגריות פלסטיק– סיגריות המגיעות בטעמי פירות ומנטה, אך הן אינן מכילות שום חומר פעיל. הן בדרך כלל מיועדות לשילוב עם המדבקות והן בעיקר מטפלות במישור הפסיכולוגי של להחזיק משהו ביד, להכניס משהו לפה.

 

 

תמיכה טבעית

לצד העזרים הללו, מומלץ גם לחזק את הגוף ולתמוך בתהליך הגמילה דרך תזונה וויטמינים. "את תקופת הגמילה מלוות תופעות רבות, בהן גם אלו ממערכת העיכול", אומרת אסנת בוברוב, תזונאית לייף מבית סופר-פארם, "הנפוצה בהן היא עצירות. הסיבה משולבת, מצד אחד - אפקט פסיכולוגי ומצד שני - אפקט פיזיולוגי. על ההיבט הפיזיולוגי של התופעה אפשר להקל בשתייה מרובה ובעזרת סיבים תזונתיים שיש בירקות ומאכלים מלאים (קמח מלא וכדומה). עוד בהיבט הפיזיולוגי הוא נושא החומצה והבסיס. לא ברור האם כפיצויעל בסיסיות הניקוטין הגוף מייצר חומציות רבה או שמא דווקא להיפך והניקוטין הוא החומצי, אך בכל מקרה, יש תמימות דעים במרבית האתרים העוסקים ברפואה משלימה ומייעצים להוסיף מאכלים בסיסיים לתפריט ולשלב תאנים ושזיפים מיובשים, שקדים וגם כמובן ירקות טריים".

 

אילו תוספי תזונה מומלץ ליטול כדי להקל על הגמילה מעישון?

"בימים הראשונים וגם מעט אחריהם יסתמן עדיין חסר בוויטמינים מקבוצת B, כמו חומצה פולית וריבופלאבין. אמנם כדאי שהפיצוי יעשה בעזרת תפריט תזונתי, אבל תיסוף קצר-טווח עשוי להועיל, כך נכתב בשנת 2010 בכתב העת The American Association for Clinical Chemistry", אומרת בוברוב. "עוד נכתב כי תוספת ויטמין C לפרק הזמן הקרוב להפסקת העישון הגדילה את גמישות האנדותל (החלק הפנימי של מעטפת כלי הדם) ולזה יש השלכות טובות על תפקוד כלי הדם שנפגעו משנים של עישון".

 

כמובן שבסופו של דבר העבודה הקשה, שהיא העבודה הפסיכולוגית, נשארת תלויה בכם, אבל אין ספק שהעזרים הללו יכולים להקל על התהליך ולחזק בכם את המוטיבציה בתהליך הלא פשוט.