בין כל הפגמים שעלולים למנוע מאתנו שיער מושלם כמו בפרסומות, קצוות מפוצלים הם המעצבנים יותר. הם יוצרים מראה שיער יבש, מבולגן, מוזנח ובאופן כללי גורמים לך להרגיש כאילו הרגע זחלת ממפגש הומלסים בתחתית ולא משגרת המסיכה-פן-אמפולות הרגילה שלך. "קצוות מפוצלים ושיער יבש הם הבעיות הכי נפוצות בתחום השיער בישראל" מסבירה רונית גילר, מנהלת מחלקת הקוסמטיקה של סופר-פארם בדיזינגוף סנטר. אבל כמובן שצרת רבים לא גורמת לנו להסתכל במראה ולחייך, אז החלטנו לבדוק מה בדיוק גורם לקצוות השיער שלנו למראה הקשה וחסר החיוניות, ואיך אפשר להתמודד עם זה. 
 
קצוות מפוצלים גורמים למראה יבש, מוזנח ומבולגן. צילום: shutterstock
 
"שיער פגום בעל קצוות מפוצלים נגרם על ידי איבוד הסרמיד הטבעי" מסבירה שירלי גל לוי, מנהלת תחום טיפוח שיער בנטורל פורמולה. "תפקיד הסרמיד הוא לאחד את קשקשי השערה ובכך מעניק עמידות ואחידות לשיער. כאשר השיער מאבד מהסרמיד הטבעי שלו, השיער מאבד מעמידותו ונשבר. כך נוצרים קצוות מפוצלים". ואיך מאבדים את הסרמיד אתן שואלות? ובכן בקלות. חשיפה לשמש, שימוש במייבשי ומחליקי שיער, צביעה מרובה שמובילה ליובש ואפילו כאשר השיער ארוך מדי, השומן הטבעי מהקרקפת לא תמיד מגיע לקצוות על מנת להזין אותו. 
 
על פי גל לוי, הפיצול גם גורם לחוסר ברק "כיוון שגוון השערה למעשה נבצע בתוך השערה המפוצלת. חשוב גם לזכור כי ברגע שחל הפיצול, לא ניתן לעשות דבר. שערה מפוצלת היא אינה בעלת מראה בריא, היא נוקשה וקשה לעיצוב ולא ניתן לשקמה לחלוטין, כך שאם יש לך קצוות מפוצלים הדבר הטוב ביותר הוא לגזור את החלק הפגום". גל לוי ממליצה להתייעץ עם מעצב שיער מקצועי שיוכל לאבחן את השיער, להגדיר את החלק הפגום ולגזור רק אותו. לעיתים גזירה של כמה סנטימטרים יכולה להביא לשינוי מהפכני במראה השערה כיוון שהחלק הפגום וחסר החיים הוסר, היא אומרת ומוסיפה כי שיער ארוך צריך לספר קצוות פעם ב-4 חודשים בממוצע.
 
 
 
 
 
אם את בכל זאת מעוניינת לחכות רגע עם המספריים, או להגן על השיער מפני התפצלות עתידית, יש כמה צעדים שאפשר לנקוט בהם, ואפילו מבלי לצאת מנעלי הבית. "אנו בהחלט יכולים לסמן עלייה בתשומת הלב ובתכשירים ומוצרי הטיפוח הייעודיים למטרה זו מטעם היצרנים, וכמובן שיפור ניכר בתוצאות בזכות מוצרים ביתיים", מרגיעה גילר. "אם בעבר נדרש טיפול אינטנסיבי אצל מעצב השיער, כיום גם טיפול קצר ויעיל בבית משיג תוצאות נהדרות".
 
בשוק טיפוח השיער ישנם מוצרים ייעודים שנועדו לתת מענה לשיער יבש, שביר, פגום וצבוע ולמנוע לטווח הארוך את התופעה. "אני ממליצה בחום על שמפו, מרכך ומסיכה שעשירים בקרטין טהור", אומרת גל לוי. "קרטין הינו חלבון שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי והוא זה שמשפיע על שלמות השערה והברק, ככל שאנו מתבגרים וככל שהשיער עובר יותר טיפולים כימיים, כגון צביעה או החלקות למיניהן, הייצור הטבעי של הקרטין הולך ופוחת ולכן יש צורך לקבלו ממקור חיצוני. ובמקרה הזה כמה שיותר - הרי זה משובח. מוצרים עשירים בקרטין גם ימלאו מחדש את השערה מבפנים וגם יחליקו את השערה מבחוץ כך שהשיער יראה בריא וחיוני". 
 
בנוסף לתכשירים ייעודיים, יש עוד כמה דברים שאנחנו יכולות לעשות על מנת למנוע את התופעה: "אל תאספי את השיער אחרי חפיפה", ממליצה גל לוי, "כי המים בארץ מלאים בחומרים קשים שיכולים להחליש את הקצוות ולגרום להם להתפצל. יבשי את השיער כשהוא פתוח ולא אסוף וכך המים יתנדפו מהר יותר. אל תסתרקי באופן מאסיבי, המעיטי בפן, בשימוש במחליקים ובצביעות מרובות. המעיטי ככל האפשר בחשיפה לשמש ובשילוב הקטלני של כלור או מלח ים עם שמש ועצה קטנה אבל אפקטיבית – אל תגלגלי את השיער על האצבעות. את שורטת ופוגעת במבנה החיצוני של השערה וגורמת לשבירה של הקצוות".   
 
חוששת מהתפצלות? בדקנו עבורך כמה מוצרים מעולים לטיפול בקצוות מפוצלים: 
 
1.שמפו ומסיכה של טוני וגיא, 100 שקל
החבר'ה הבריטים שמתקתקים שבועות אופנה מסביב לעולם מגיעים באריזה שכולה שופוני יוקרתי וניחוח של מספרות. השמפו והמסכה נמסרו לאושיית אופנה שמתחזקת בלונד פלטינה בוהק מזה שנתיים. 
התוצאה: "אין הרבה מוצרים שיכולים להציל את מה שעשיתי לשיער שלי", סחה הנסיינית, "אבל בהחלט אפשר להגיד שטוני אנד גיא מנסים. ביומיים שאחרי השיער היה רך וקל לסידור עם ריח מהמם. חבל שזה לא מחזיק יותר, במיוחד במחיר הזה"
שורה תחתונה: אפקטיבי לטיפולי חירום ולמי שאוהבת את הריח של המספרה. 
 
צילום: יח"צ
 
2. שמן לשיער של וולה, 90 שקל 
וולה הם מומחים לשיער ובתור כאלו המוצרים שלהן מגיעים בתוספת של המון ציפיות. השמן נמסר לאישה בת 40, מתולתלת עם נמשים, שמנהלת אורח חיים של פוליטיקאי לפני בחירות לאורך כל השנה. 
התוצאה: "מרחתי על הקצוות וקצת על השורשים בבוקר מול הראי, ניערתי את הראש למטה, הרמתי ויצאתי ליום של פגישות. השיער הריח נפלא, קודם כל, ובהחלט נראה טוב ומבריק יותר. לא מחליף את הפגישה הקבועה במספרה, אבל בהחלט מעביר טוב את השבועות בין לבין" 
שורה תחתונה: אידיאלי לאורח חיים לחוץ ותזזיתי שדורש פתרונות מהירים.  
צילום: יח"צ
 
3. מסיכת שיער עם שמן ארגן של אלביב, 40.50 שקל 
מה שנחמד במסכות של אלביב הוא שהן לא דורשות ממך יותר מחמש דקות ומגיעות במחיר מעולה יחסית לכמות. המסכה עם שמן הארגן הוקפצה לסטודנטית שזה עתה יצאה מחופשת המבחנים העמוסה בה מרטה שיער מול הרשימות בחדו"א. 
התוצאה: "מסכה מעולה ונהדרת שלא דורשת התעסקות מיותרת. השיער הריח מעולה אחר כך ונראה טוב עד כדי כך שחבר שלי שאל אותי אם הסתפרתי (והוא אף פעם לא שואל!). הריח מאד דומיננטי, אז קחו את זה בחשבון". 
שורה תחתונה: מסיכת קסם שמביאה תוצאות במחיר נמוך ועם שובל של ריח חזק. 
צילום: יח"צ
 
4. מי שיער רוזמרין של וולדה, 65 שקל 
מודות, בהתחלה לא הבנו מה רוצים מאתנו. זה קרם? זה שמפו? זה סרום? התברר שמדובר ב"מי שיער" שמעסים לתוך הקרקפת והשיער במטרה לעורר ולשפר את מראה השיער, להמריץ את הקרקפת ולחזק את השורשים ומיועד במיוחד לשיער פגום. 
התוצאה: אחרי שמתגברים על המחסום התפיסתי ומעסים כראוי, מקבלים שיער חיוני ומבריק שמריח מדהים. הנינוח מחזיק מעמד לפחות יומיים ללא חפיפה. 
שורה תחתונה: מוצר מעניין שדורש הסתגלות, אבל שווה את ההשקעה. 
 
צילום: יח"צ
 
5. סרום לשיער של נטורל פורמולה, 45 שקל 
בנטורל פורמולה ערכו בתקופה האחרונה שינוי תדמיתי מבורך שמתבטא גם בעיצוב האריזה וגם בחומרים עצמם שעשו קפיצה גדולה קדימה. 
התוצאה: הסרום נמרח על שיער רטוב לפני ייבוש בפן אצל מכורה לפנפונים. "השיער נראה כאילו יצאתי עכשיו ממספרה ואפילו הקצוות קיבלו חיזוק משמעותי. אני לא ממליצה להשתמש בו כל יום כדי לא לשחוק את האפקט וההשפעה, אבל למי שאוהבת פן כמוני הוא מוצר חובה". 
שורה תחתונה: מחזק, מחליק ואידיאלי לפני טיפול בחום.  
צילום: יח"צ
 
6. מסיכה לשיער Minute Miracle 3 של Aussie, מחיר: 45 שקל. 
גם אנחנו שמענו דברים נפלאים על חברת טיפוח השיער האוסטרלית, אבל כמובן שמסכה שמבטיחה בתוך 3 דקות בלבד לחולל פלאים בשיער נשמעה כמו הצהרה יומרנית ללא כיסוי. לכן ניגשנו אל הגרסה המיועדת לשיער יבש ופגום בהרבה חשש. או כמו שאומרים אצלנו – עוד באמבטיה היינו סקפטיות. 
התוצאה: המסכה נמרחה בקלילות ובאמת תוך שלוש דקות (אולי אפילו קצת פחות, המים באמבטיה התחילו להרגיש קרירים מדי אז אבדנו סבלנות), היא נשטפה והותירה את השיער קל, ריחני ונעים למגע מבלי להיות שומני מדי. 
שורה תחתונה: אולי לא מדובר בטפול עשרת אלפים לשיער, אבל מוצר שבהחלט עוזר לשמור על הקיים. 
 
צילום: יח"צ
 
7. שמפו פיטוקרטין של פיטו פריז, 70 שקל
פירוט המרכיבים של השמפו הטיפולי הזה נשמע כמו רשימת מכולת: סובין אורז, תמצית רימונים וקרטין בוטני המופק מחיטה, סויה ותירס. כל אלו אמורים לתקן שיער פגום בעל קצוות שרופים או מפוצלים. 
התוצאה: אמנם לא מדובר בשמפו מהזמן שיגרום לך להפיץ ריח פרחים לכל מקום שתלכי אליו, אבל בהחלט מדובר במוצר שעומד בציפיות, מלחח את השיער ואפילו עזר למתולתלת להגיע לשיא חדש של שלושה ימי שיער טובים רצופים. 
שורה תחתונה: טוב למי שלא מחפשת פינוקים, אלא פתרונות אמתיים. 
צילום: יח"צ