עבודה, קיץ, ילדים, זוגיות, כסף, משפחה, ביטחון וכל התשובות נכונות מהווים עבור רבים מאתנו מקור ללחץ ולחוסר רוגע. כולנו היינו רוצים להספיק יותר, להיות טובים יותר במה שאנחנו עושים, לאכול נכון, להתעמל, לישון טוב ובכלל להיות רגועים ונינוחים יותר. המציאות מוכיחה שלרוב התהליך הוא הפוך – אנחנו רק נעשים קצרים יותר והפיוז מתקצר בהתאם. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות.

 

עוד באון לייף: 

 

איריס כהן, רוקחת בסופר-פארם, מסבירה שיש דרכים טבעיות רבות לטפל בלחץ ובסטרס. "רבים מהפונים לרופא מקבלים אמנם תרופות מרשם מרגיעות במינונים ובעוצמות שונות, אולם אני מציעה שלפני שפונים לתרופות המרשם השונות, תכירו את הפתרונות הטבעיים.

 

בין המוצרים שיש היום על המדף, מפרטת כהן כמה מהמובילים בשוק אותם תוכלו למצוא אצל הרוקחים:

 

צמחי מרפא בשירות הרפואה: לאורך ההיסטוריה נמצאה שורה ארוכה של צמחי מרפא העוזרים להשגת רוגע. את חלקם אפשר לצרוך כחליטות תה, חלקם כשמנים ארומתרפיים. בין הצמחים הנחשבים למרגיעים אפשר למנות קמומיל, מליסה, פסיפלורה, כ??ש?ו?ת?נ?ית (או כ??ש?ו?ת, צמח ממשפחת הקנאביים,המשמש בתעשיית הבירה), לבנדר ועוד. בעוד שקמומיל, מליסה ופסיפלורה אפשר לצרוך כחליטות תה, לבנדר מגיע בצורת שמן עיסוי ואמבט. לחברת WELLEDA הגרמנית יש את LAVENDER RELAXING BODY OIL- שמן גוף לבנדר מרגיע, להרגעת העור והשרירים.

 

LAVENDER RELAXING BODY OIL של וולדה

 

על צמחי המרפא נמנים צמחים נוספים הידועים כמרגיעים, אולם הם עוברים עיבוד מסוים ומשמשים בתעשיית התרופות בשילובים שונים (חלקן נחשבות טבעיות ואינן מצריכות מרשם). כהן מציינת במיוחד את הוולריאן הרפואי. זהו צמח שמוצאו באירופה ושזכה לעדנה מחודשת עם הגעת העלייה הרוסית ארצה. לדברי כהן, הוולריאן משתלב בתרופות מרגיעות רבות (פירוט בהמשך). אגב, פסיפלורה ומליסה משמשות גם הן בתעשיית הכמוסות ולא רק בחליטות, אז מדובר, כמובן, בריכוזים גבוהים ומשמעותיים יותר.

 

רלקסין של תרימה 

 

תרופות פופולריות ללא מרשם:

* רלקסין של תרימה היא תרופה ללא מרשם המיועדת לסיוע להרגעה במצבים של מתח ועצבנות ובמצבים של חוסר שקט. היא מכילה ריכוז הגבוה של צמח הוולריאן, שעשוי להועיל לדיכוי פעילות מערכת העצבים.

* זיזיפוס של ברא צמחים הנה פורמולת צמחים ייחודית המבוססת על הרפואה הסינית. ברפואה הסינית מוכרת הפורמולה כעשויה לסייע במצבים של בעיות שינה, מתח, חוסר שקט ועצבנות, ועוד.

* לחברת סופהרב יש את לקטיום ואת לקטיום פורטה העשויים להועיל בהפחתתמצבי לחץ ומתח ולהקל על הירדמות בלילה. התכשיר מבוסס על חלבון חלב בעיבוד ייחודי, ולפי המחקרים שביצעו בחברה, התכשיר עוזר לטפל באיזון סימני הגוף בזמן מתח, כמו דופק מואץ ועלייה בלחץ הדם.

* נירוונה של ד"ר פישר הוא פורמולה המיועדת לעזרה במצבי לחץ וחרדה ולסיוע בהפגת מתח. הפורמולה מכילה Lactium, שעשויה להפחית את הלחץ והחרדה.בנוסף, היא מכילה תמצית פסיפלורה ומליסה רפואית, הידועות כבעלות השפעה מרגיעה.התכשיר גם מכיל קומפלקס ויטמיני Bהחיוניים לתפקוד תקין של מערכת העצבים, ומגנזיום המסייע בנדודי שינה והרפיה.

* רגיעון של חברת הדס (יש גם בטיפות וגם בכמוסות ליום וללילה) עשוי להועיל אף הוא להרגעה במצבי לחץ, חרדה, כעס, נדודי שינה ועוד. הוא מבוסס על פסיפלורה, כשותנית, מליסה ופרג תרבותי - כולם צמחי מרפא שנחשבים לבעלי השפעה מרגיעה.

* לחברת אלטמן יש שלושה תכשירים העוזרים להרגעה: ביו קאלם (Biocalm), ביו דרים (Bio Dream) ונרבוהיל (Nervo Heel). בביו קאלם יש שילוב של צמחי מרפא, בהם הפסיפלורה והכשותנית, חומצות אמינו המופקת מתה ירוק וויטמיני B. ביו דרים מכילה שישה צמחים, בהם ולריאן מקסיקני, כשותנית, מליסה רפואית, קמומיל, פסיפלורה ופרחי תרזה. ונרבוהיל הוא תכשיר הומאופתי, העשוי לסייע אף הוא לרגיעה טבעית.
* Relax Pro של לייף פרופשונל היא פורמולה (בטיפות) המכילה צמחי מרפא, בהם פסיפלורה, עוזרר, כשותית, לבנדר, טיליה ומליסה. מייחסים להרכב של הפורמולה השפעה מרגיעה וסיוע במצב של חוסר שקט, מתח ועצבנות.

* איזי יום ואיזי לילה של לייף הן כמוסות ג'ל ליום ולילה (האחרונות עוזרות גם להירדם) שמיועדות לסייע להרגעה. הן מכילות פסיפלורה וויטמינים ומגיעות בצורת טבליות ללעיסה.

 

מימין למעלה: לקטיום של סופרהב, רגיעון של הדס. 

מימין באמצע: ביום קאלם של אלטמן, רלקס פרו של לייף. 

מימין למטה: זיזיפוס של ברא, נירוונה של ד"ר פישר.

 

 

פרחי באך: הנציג המוכר ביותר של פרחי הבאך הוא תכשיר הרסקיו, המיוצר באנגליה, פרי פיתוח של ד"ר באך, רופא והומאופת אנגלי. הרסקיו מורכב מתמציות של צ'רי פלאם, קלמטיס, אימפטיאנס, רוק רוז וסטאר אוף בית-לחם. תמציות אלה יכולות להיות יעילות לפיתרון בעיות רגשיות שונות וגם מצבים כמו לחץ, מתח וחרדה. בסדרה מוצרים ליום, ללילה, טיפות, ספריי, סוכריות ומסטיקים, ויש אפילו קרם לעור מגורה.  

 

 

ויטמינים: כהן מציינת כמה ויטמינים הידועים כמרגיעים, בהם משפחת ויטמיני B, ויטמין C, אומגה 3, שלדבריה מדברים עליו בהקשר של ריכוז ומיקוד ולא בהקשר של חרדות, פרוביוטיקה, Q10, מגנזיום ואחרים.

ויטמינים מקבוצת B מסייעים ביצירת סרוטונין – אותו חומר המעלה את מצב הרוח ומוריד את רמת הסטרס. למשפחת ויטמיני B תפקיד מכריע בשמירה על תפקוד תקין של מערכת העצבים, זה קורה, בין היתר, הודות למניעה של חוסרים ברכיבי-תזונה הנובעים ממתח מתמשך; מגנזיום הוא מינרל שעוזר לגוף להגיע לתחושת רוגע ושלווה. בחלק מהילדים הסובלים מהיפראקטיביות ומהפרעות קשב נמצא חסר במגנזיום, הידוע בהשפעתו המרגיעה; ויטמין C ידוע כעוזר להקלה בתחושות המתח ועוזר להתמודד עם לחץ. ויטמין C ידוע כמפחית את הורמון הלחץ קורטיזול; אומגה 3, אותן חומצות שומן בלתי רוויות שהגוף שלנו חייב לקבל ממקור חיצוני, ידועה כמפיגת מתחים, משפרת ריכוז וקשב, מעוררת ונוגדת דיכאון וסטרס. 

 

כהן מנדבת טיפ חשוב לסיום: חשוב לבדוק היטב אם התכשיר/ תרופה/תוסף תזונה עלול להרדים. יש תכשירים שנועדו להרגיע וגם להקל על ההירדמות ועל נדודי השינה, ולכן אם אינכם מעוניינים להירדם, אלא רק להירגע יש לבחור תכשיר מתאים, או בגרסת היום כפי שיש להרבה תכשירים.

 

לתוספי המזון והתכשירים הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.