הילדים שלנו תיכף חוזרים לספסל הלימודים ואנחנו רוצים לצייד אותם באוכל מזין, בריא ומאוזן, שגם יעזור להם להתחיל את היום עם אנרגיות טובות וגם ישאיר אותם ערניים ובריאים לאורך כל היום, ובנוסף לכל אלו, יחזיק מעמד בתיק וגם יהיה מספיק מושך עבורם. משימה לא פשוטה בכלל, במיוחד כשיש ילדים בגילים שונים ועם טעמים שונים. פנינו לאסנת בוברוב, תזונאית לייף מבית סופר–פארם, שתציין את הטעויות הנפוצות בתזונת הילדים בבית הספר ופתרונות אפשריים: 
 
עוד באון לייף: 
 
 
1. הטעות: לא לכלול ארוחת בוקר כלשהי במהלך ההתארגנות בבוקר, כך שבעצם הילדים אוכלים לראשונה רק בהפסקת 10 בבית הספר. 
 
הפתרון: "זו טעות להתחיל את הבוקר בלי לאכול כלום, או לחילופין עם משהו מתוק או עם שוקו או מיץ תפוזים. מדובר בהרגל חשוב וגם לא כדאי לבחור בגישה של 'העיקר שהילד יאכל משהו' ולהסתפק בעוגייה, חטיף או ופל. יש כמה אפשרויות מהירות ומזינות, למשל שייק פירות העונה. אפשר להוסיף לו מעט גרנולה ואגוזים ואז מתקבל שייק עשיר, סמיך ומשביע. אם ממהרים אפשר לקחת אותו לדרך, בדומה לשייקים שמוכרים בדוכנים. בחורף אפשר להכין דייסת קוואקר ולהוסיף לה קינמון ופירות טריים חתוכים, כמו תפוחים ואגסים. אפשר לאכול מוזלי עם פירות ויוגורט, לנגב לאבנה עם כמה חתיכות בייגלה, להכין כריך מהיר עם חביתה או ממרח וירקות, אפשר לחתוך פירות טריים (שגם אותם אפשר לקחת לדרך בקופסה קטנה בתוספת שלושה-ארבעה אגוזים), או למלא חצי פלפל בגבינה או בקוטג' - כולן אפשרויות מהירות ומזינות. ובכל מקרה מומלץ לשתות מים בבוקר", אומרת בוברוב. 
 
 
2. הטעות: לשאול כל ילד מה הוא רוצה לאכול היום, תוך כדי ההתארגנות הלחוצה ממילא של הבוקר. 
 
הפתרון: "להכין יחד טבלה בת שישה ימים עם ארוחת עשר קבועה לכל יום. אל הטבלה יכנסו בעיקר הארוחות שהן המכנה המשותף לילדים ולנו (כן, די להתפשר על מה שנתקל בדרכנו, גם אנחנו יכולים להרוויח מההכנות היומיומיות של ארוחת עשר). אחרי שהסכמנו על המזון העיקרי, נשאר מקום לגיוון אישי ובר ביצוע בנוגע לפירות ולירקות אשר בתאים הקטנים". לכאן ממליצה בוברוב להכניס גם את משוואת העונתיות. "נסו לשנות את הטבלה עם העונות ולהתחשב במאכלים הטעימים ביותר בעונה הנוכחית". עוד ממליצה בוברוב לקבוע יום אחד שבו יהיה אפשר לאכול כריך עם ממרח מתוק, וגם אז רצוי שזה לא יהיה ממרח שוקולד, אלא ריבה טבעית, דבש או סילאן. 
 
בוברוב ממליצה להכין את הטבלה בצורה אסתטית ולפנות לה מקום של כבוד במטבח. "זה מכוון, זה מסדר ועם יצירת השגרה יהיה נוח יותר גם לילדים וגם להורים לדעת להכין חביתה ביום ראשון וכריך עם אבוקדו ביום שני". בנוסף, כדאי לרתום את הילדים להכנת האוכל. זה מעניק להם ביטוי אישי לצד תחושת שייכות ועצמאות. "מה גם ששותפות אקטיבית מצד הילדים מגבירה את הסיכוי שהם יאכלו בהנאה את הכריך שהם עצמם הכינו". לדבריה של בובורוב, כדאי לנצל את החופש כדי לכנס פגישה אחת או יותר, עם צלחת מעוררת תיאבון של ירקות ופירות חתוכים בין היושבים, בהרכב משפחתי לדיון בטבלת ארוחות בית הספר. 
 
 
תמונה: Shutterstock
 
 
3. הטעות: אחת הבעיות עם כריכים, במיוחד עבור ילדים שלומדים יום ארוך וצריכים כמה, היא החזרתיות על לחם, פיתה ולחמנייה. כמה לחם אפשר לאכול ביום? 
 
הפתרון: "כדאי לצאת מתוך קופסת האוכל, תרתי משמע, ולגוון גם בכיוונים אחרים. למשל, להכין רולים של סושי (צמחוני, עם דג סלמון מעושן או אפוי, טונה מקופסת שימורים) ולקחת לבית הספר. כך יזכו הילדים במנה מאוזנת הכוללת גם חלבון וירקות", מציעה בוברוב. אפשר גם להוסיף להם דגני בוקר ללא סוכר או גרנולה עם יוגורט, פרוסות קישים או פאים קטנים, מאפינס העשויים מירקות וקמחים מלאים ועוד.  
 
4. הטעות: להכין את כל האוכל בבוקר, ומכיוון שמדובר בזמן שגם ככה לחוץ, אנחנו נכנעים שוב ושוב לכריך עם שוקולד. 
הפתרון: "אפשר להכין כריכים ערב קודם ולשמור במקרר. בנוסף, אפשר להכין כל כמה ימים מראש מאכלים מיוחדים יותר, כמו מאפינס, פשטידות קטנות, קלצונה ואפילו פיצה, לשמור אותם במקפיא ואז רק לשלוף אותם להפשרה בלילה שלפני. זה גם מגוון וגם נוח וימנע את הכניעה לכריך לא מאוזן", מסבירה בוברוב. 
 
5. הטעות: שימוש נרחב מדי, בגבינות מלוחות כמו צפתית, בולגרית ופטה. 
 
הפתרון: "בגבינות מלוחות יש הרבה מאוד מלח, וגם בלחם עצמו יש לא מעט מלח, לכן כדאי להגביל שימוש בגבינות מלוחות ובכל מקרה לא להוסיף מלח בנוסף לכריכים. יש מספיק מלח ואף יותר מדי באוכל שאנחנו קונים", אומרת בוברוב. 
 
6. הטעות: להוסיף ירקות לכריכים, מה שהופך אותם ל'סמרטוטיים' ומוציא את החשק לאכול. 
 
הפתרון: "בניגוד לסברה, אני לא ממליצה להוסיף ירקות לכריך עצמו אלא לצרף אותם ליד", אומרת בוברוב. "גם לגבי פירות, כדאי לבחור באלו השומרים על צורתם ולא משחירים, נמעכים וכו'". אפשר לצרף ירקות ליד ועדיף בצורתם השלמה, למשל עגבניות שרי, פלפלונים קטנים, מלפפון או מלפפון בייבי, גזר וכדומה. "מבחינת פירות, תפוח מאוד נוח אבל בקופסא או תא משל עצמו שזיפים, ונקטרינות יחזיקו מעמד. עם ההמלצות החדשות לגבי צריכת שומנים, כדאי להתרגל לכמה אגוזים שיוסיפו טעם, בריאות ושובע לאורך זמן. במהלך השנה נוכל לחזור גם אל פירות ההדר. לפעמים נחוץ לקלף אותם מראש ובכל מקרה זכרו כי במקרים רבים כמויות גדולות מעט מרתיעות אבל כמה פלחים יהיו מזמינים". 
 
תמונה: Shutterstock
 
 
7. הטעות: להרבות באוכל קנוי ותעשייתי, ובמיוחד בפסטרמה קנויה, האהובה כל כך על ילדים.
הפתרון: "להכין פסטרמה לבד בבית מנתח חזה עוף, הודו או רוסטביף. כך נחסוך מהילדים שלנו חומרים משמרים ונקטין את כמויות המלח שהם צורכים. נסו לגלגל פיסת רוסביף ביתי בטורטייה עם ממרח אהוב ויש לילד מעדן", מציעה בוברוב. 
 
 
מה לקחת לצד האוכל?
כדי לסייע לילדים לשמור על הבריאות, חוץ מאוכל אפשר לקחת עוד כמה דברים. 
1. מים – לא מעט ילדים שוכחים או ממעטים לשתות. לעיתים שינוי קטן מחולל פלאים. לדוגמא, בקבוק מעוצב עשוי לעשות יותר חשק או בקבוק מתכת השומר על המים קרירים. 
2. הגיינה 1 – ידוע שהידיים שלנו מלאות בחיידקים ובלכלוך. ילדים לא תמיד זוכרים או יכולים לרחוץ ידיים לפני האוכל. לשם כך כדאי לצייד אותם בג'ל אלכוהול לניקוי הידיים ולהשמדת חיידקים. 
3. הגיינה 2 – דרך נוספת לסייע להם בניקוי הידיים לפני האוכל וגם אחריו היא לצייד אותם במגבונים לחים. יש גם מגבונים לחים ייעודיים לאף מצונן. 
 
מיימיה של לייף
 
 
4. אנרגיה זמינה – ניתן להוסיף חטיף אנרגיה קטן מדי פעם. במיוחד בימים הארוכים והמאתגרים. חטיף אנרגיה יכול לשבור את שגרת הארוחות ולעזור לשמור על ערנות. חטיפי אנרגיה המבוססים על דגנים מלאים ועשירים בסיבים תזונתיים טובים ומתאימים יותר. 
5. קופסת אוכל קשיחה – האוכל יעורר יותר תיאבון, אם לא ימעך בתיק. זה אסתטי, אקולוגי וגם מזמין תוספת של ירקות, פירות ואגוזים בזכות התאים הקטנים. למהדרין ניתן להיעזר בתיקים השומרים על קור וחום. 
6. מסטיק – לילדים שמעדיפים לרענן את הטעם בפה בתם הארוחה או להעביר את הריח של  הטונה יהיה נעים ללעוס מסטיק ללא סוכר.