המיקום: כיכר דיזנגוף, תל אביב

שטח: 105 מ"ר

עיצוב פנים: רותם חנן וסיון ליבנה חכים

אדריכל: אמיר נבון

צילום: גדעון לוין

 

לכאורה נתוניה של הדירה הזו, הממוקמת סמוך לכיכר דיזנגוף במרכז תל אביב, היו מעולים: מיקום מרכזי אך שקט, שלושה כיווני אוויר, נוף ירוק הנשקף מכל צד ואפילו מרפסת ששימשה כמחסן עם פוטנציאל עיצובי ייחודי. יחד עם זאת, החלוקה בה לא ניצלה את החלל בצורה מיטבית, ובלטו בה הקווים האלכסוניים של מעטפת הדירה. מצבה הכללי של הדירה, הממוקמת בבניין בן שלוש קומות שנבנה בשנות ה-50, היה מוזנח, והיא נראתה אפלולית ולא מזמינה. במצב זה היא נרכשה למטרת השבחה, עם רצון ליצור דירת ארבעה חדריםמרווחת, בעלת חלל ציבורי נעים ומואר.

 

כך הדירה נראתה לפני השיפוץ:

לפני שיפוץ

 

וכך אחרי השיפוץ:

אחרי שיפוץ

 

התכנון המחודש, שנעשה על ידי המעצבות רותם חנן וסיון ליבנה חכים ובהנחיה של האדריכל אמיר נבון, הצריך הריסה של כל הקירות והחלפה של תשתיות. בזכות קוויה האלכסוניים של הדירה וניסיונן של המעצבות לייצר חלל כמה שיותר מרובע, נוצרה שפה של  "סגירת שטחים" בנישות ותיחומן על ידי חומר וצבע שונים. התוצאה שהתקבלה הייתה הגדרת פונקציות ואזורים ברחבי הדירה באמצעות כתמי צבע שהשתלבו יפה זה בזה ובגווני הבית.

 

דירה צבעונית בדיזנגוף

 

רצפת מיקרוטופינג בגוון בהיר ובמראה טבעי שמרה על רצפה במראה אחיד ונקי ללא תפרים או קווי חיבור. במקומות בהם הופיעה נישת הצבע, הותקנה רצפת פרקט עץ שנצבעה בגוון תואם לצבע הנישה.

 

דירה בדזינגוף

 

מבנה הדירה, בה יש שלושה כיווני אוויר ושטח חלונות גדול, הצריך חשיבה מיוחדת להתאמת מערכת מיזוג האוויר. כיווני האוויר מכניסים משב רוח ואוויר טוב לדירה, ויחד עם זאת בשל המבנה המחודש היה חשוב להתאים את מערכת המיזוג לכל החללים. כדי להקפיד על חדשנות ומודרניות בדירה, הוחלט לא להתפשר ולהתאים לה מזגן מסוג מיני מרכזי אינוורטר, שמשולב במערכת בקרת חדרים חכמה אישית מבית תדיראן. המערכת מווסתת את תפוקת הקירור והחימום באופן אוטומטי בכל אזור בנפרד תוך חיסכון מרבי בצריכת החשמל. על מנת לשמור על מראה נקי ואחיד נבחרו סלוטים בצבע לבן, שהוטמעו בתוך הארונות או בהנמכות הגבס.

 

מיזוג

 

בכניסה לדירה עוברים דרך מבואת כניסה אפורה, שהיא למעשה הנישה הראשונה בדירה. נישה זו הוגדרה באמצעות גוון אפרפר אחיד שיושם בקירות, ברצפת הפרקט הצבועה ובחזית הארון. מדובר בארון גדול ומורכב המשמש לאחסון מכל צדדיו, ומסתיר בתוכו עמוד וקורה קונסטרוקטיביים. בנוסף, הוא משמש להסתרת התקשורת והחשמל, ומאפשר חציצה בין מבואת הכניסה, חדר הילדים והמסדרון ללא צורך בקיר. אלמנט ייחודי נוסף בו הוא דלת המובילה לחדר הילדים, שכמעט לא ניתן לראות.

 

עיצוב בתים

 

המטבח נבנה כמטבח מקביל המאפשר זרימה נוחה וקשר עם פינת האוכל והסלון. הגוון הנבחר לחזיתות המטבח הוא שחור גרפיט. משטח העבודה עשוי פורמייקה דמויית עץ, והוא ממשיך ומטפס סביב הארונות ובכך מגדיר את אזור העבודה. על מנת לאפשר אחסון מקסימלי, הותקנו ארונות המטבח עד גובה התקרה. דלפק אלומיניום שתוכנן במיוחד נצבע בשחור ומשמש כאחסון ומקום עבודה נוסף. גב הדלפק ממשיך את קו הספה ויוצר חציצה עם אזור הסלון.

 

בית בדיזנגוף

 

מהפך לדירה

 

לשני חדרי הרחצה נבחרו אריחים מינימליסטיים בשחור ולבן. התקנתם יצרה גריד שהודגש על ידי שימוש ברובה שחורה בקירות הלבנים וברובה לבנה בקירות השחורים. בחדר הרחצה המאסטר נעשה משחק של צבע עם האריחים, מה שיצר נישה שחורה שהגדירה את המקלחון. הוא חופה מרצפה עד תקרה באריחים שחורים, וביתר החלל הודבקו אריחים לבנים לצורך הפרדה בין הפונקציות. גם התקרה נצבעה בשחור באזור המקלחון, וכדי להגיע לקו נקי בתקרה הותקן פס ניתוק עדין.

 

מקלחת משופצת

 

מקלחת משופצת

 

בחדר השינה הראשי הודגש אזור גב המיטה בגוון כחול טורקיז, המשרה אווירה מרגיעה. כתם הצבע גלש מהקיר אל הרצפה וטיפס דרך דלתו של ארון הבגדים. שידת לילה נצבעה אף היא בגוון הטורקיז ונטמעה בקיר. בחדר הילדים תוכננו פריטי נגרות בצבע הקירות הלבנים על מנת להגדיל את תחושת המרחב. חדר שינה נוסף מוקף חלונות רחבים, המכניסים הרבה אור מבחוץ. מאחר שהוא כמעט נטול קירות, הותקנו בו תריסים, כמו גם ברחבי הבית. התריסים דקיקים ושחורים, אך מאפשרים פרטיות מלאה.

 

חדר שינה משופץ תל אביב

 

חדר שינה משופץ תל אביב

 

המרפסת עברה שינוי של ממש, ממחסן צפוף ואפל לאזור מואר ומבוקש. כדי לתת אשליה של גודל נמשך עץ האיפאה שהותקן בקיר עד לפנים הדירה. אלמנט העץ השתלב באופן טבעי עם הצמחייה הירוקה הנשקפת מהחלונות, ובשתי מדרגות שנבנו הותקנה תאורה נסתרת לתחושת הפרדה ויצירת מפלס חדש.

 

מרפסת בדיזנגוף

 

שיפוץ תל אביב

 

לאתר של סיון ליבנה חכים

לאתר של רותם חנן