עיצוב ואדריכלות: לילך מורבר

צילום: עמית גרון

צילום לפני: לילך מורבר

 

דירת גן בכרם התימנים בתל אביב שופצה מן היסוד, והפכה מדירה חשוכה ומוזנחת לפנינה לבנה ומוארת.

 

כך היא נראתה לפני השיפוץ: 

 

דירה לפני

 

דירה לפני

 

וכך היא נראית היום:

 

דירה אחרי

 

דירה אחרי

 

הדירה היא חלק מבניין שנבנה בסגנון אקלקטי בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ושופץ ושומר בסוף שנות ה-90 על ידי בר אוריין אדריכלים. היא עורפית, גודלה 50 מ"ר ולה גינה גדולה על שטח 100 מ"ר. לפני השיפוץ הכניסה אליה הייתה מדלת הממוקמת בצמוד למעלית הבניין, אולםהאדריכלית, לילך מורבר, החליטה לבטל את הכניסה לדירה מתוך הבניין, וליצור כניסה פרטית נפרדת דרך הגינה האחורית. כך היא הצליחה ליצור דרך ירוקה ומזמינה לדירה ולפתוח את השטח הציבורי שלה לאור מבחוץ.

 

דירה- אחרי

 

כדי לנצל את השטח המצומצם של הדירה באופן מיטבי, הוחלט לחלק את השטח לשתי רצועות אורך דומות ברוחבן. החלק הקדמי משמש כחלק הציבורי של הדירה, שם נמצאת דלת הכניסה יחד עם המטבח, פינת האוכל והסלון, כשהגינה עוטפת אותו, והמבט מהבית החוצה מלא ירוק. הרצועה האחורית של הדירה שקטה וחשוכה ומשמשת לחדר שינה וחדר רחצה מפנק, וכך זוכים הדיירים לאינטימיות ושקט יחסי מהחוץ. כדי להכניס אור לרצועה הפנימית של הדירה, הוחלט למקם פס של חלונות בלגים בחלק העליון של הקירות החוצצים לאורך הדירה.

 

דירה- אחרי

 

דירה- אחרי

 

דירה- אחרי

 

מכיוון שהבניין נועד לשימור, לא הייתה אפשרות לשנות את הפתחים הקיימים, וכך חלונות העץ המקוריים, בני מאה השנים, רק פורקו ונשלחו לטיפול ושימור.בהתאם לקו המזוהה עם האדריכלית, שהוא נקי ופשוט ומשלב תדיר את הצבע הלבן המשדר אלגנטיות, ניקיון ושלווה, נצבע גם כאן כל החלל בלבן: רצפת העץ, הקירות, החלונות ועוד, וזאת על מנת ליצור אשליה של גודל.

 

דירה- אחרי

 

דירה- אחרי

 

הגינה, שהייתה מוזנחת מאוד, קיבלה אף היא טיפול והתייחסות מיוחדת.שוחזר השביל ההיקפי, שגם הוא נועד לשימור, ונוספו מדרגות ורחבה לפני דלת הכניסה.נשתלו עצים וצמחייה בגבהים שונים, ונבנה מחסן עץ לבן, המשמש כחדר כביסה ואחסון.צמוד לו תוכננה מקלחת חיצונית, המשמשת את הדיירים כשהם חוזרים מהים.

 

דירה- אחרי

 

גודלו המצומצם של החלל לא אפשר תכנון של הנמכות גבס לטובת מיזוג האוויר, ולכן נבחרו יחידות עיליות בצבע לבן, המתמזגות בחלל. על פי בקשת האדריכלית, הם נתלו בגובה מקסימלי כדי שלא יורגשו בחלל. בחדר שינה מוקמה יחידת המיזוג מעל דלת הכניסה, כך שגם שם לא יבחינו בקיומה.

 

דירה- אחרי

 

דירה- אחרי

 

לילך מורבר