זר אם היה נקלע לישראל בימים האחרונים, היה חושב שהבעיה הכי קשה שלנו לקראת בחירות 2013 היא שתי נשים: האחת היא מירי רגב והשניה היא שרית חדד. בהמה, מטומטמת, שכונה – אלה רוב המילים שנשמעות סביב הנשים האלה.

 

עוד ב Onlife:

 

למען הסר ספק אני רוצה להבהיר כמה דברים מיד בהתחלה: אני חצי אשכנזיה וחצי מזרחית. אני שמאלנית. אני סולדת מההתנהלות של ח"כ מירי רגב. אני לא חובבת גדולה של מוזיקה מזרחית. מצד שני, אני גם לא חובבת גדולה של הרבה ז'אנרים. אני לא מאזינה לשרית חדד בדיוק כמו שאני לא מאזינה לקרן פלס או לביונסה, ואני לא אתנצל על הטעם המוזיקלי שלי. היי, יש מי שחושב שמגיעה לי נזיפה על זה שגם את בוב דילן אני לא שומעת, וגם הנוזפים האלה לא מעניינים אותי.

 

"כיפים" עם שרה נתניהו תמורת עשרות אלפי שקלים

בתום הגילוי הנאות הזה אני יכולה להגיד שהתגובה הציבורית לה זכו נאום הכפיים של רגב ושיתוף הפעולה של חדד עם הקמפיין של הליכוד ביתנו הייתה, בשתי מילים, סקסיסטית וגזענית. כל השמאל הנאור והליברלי, שמאמין באמת ובתמים בפלורליזם ושיווין לכל, באמת לא מצליח להבחין בזה?

 

בתור התחלה, אני לא מוצאת טעם לפגם בהזדהות פוליטית של בדרנים ואמנים. זאת זכותם, ואחת התופעות הנפוצות במערכות הבחירות בארה"ב בשנים האחרונות היא ההתגייסות הגורפת של אמנים למען המועמד המועדף עליהם (בואו נהיה כנים ונקרא לו המועמד הדמוקרטי), או לפחות למען העלאת אחוזי ההצבעה. אבל העניין הוא האבסורד שבזיהוי ובהזדהות, ובקיטלוג שאנחנו עושים באופן אוטומטי.

 

שרית חדד עלתה לבמה, שרה "אתה תותח" לראש הממשלה בנימין נתניהו שעמד לצדה כמו עץ נבוך, הצטלמה מחליפה "כיפים" עם שרה נתניהו, לקחה כמה עשרות אלפי שקלים מקופת מפלגת השלטון והלכה הביתה לנוח. ומה אנחנו ראינו? ראש ממשלה עממיקו וזמרת שכונות עושים שוק. אם לא גזענות היא מה שמסמא את עינינו וגורם לנו לראות דווקא התמונה הזאת – אני לא יודעת מה כן.

 

איזו סיבה יש לשרית חדד להזדהות עם נתניהו?

כשג'יי זי, שהתחיל בתחתית הסולם והגיע לקומות שהסולם אפילו לא מפנטז עליהן, מפרגן לנשיא ארה"ב ברק אובמה – יש בזה משהו ממש מרגש. שני גברים שהצליחו לשבור את תקרות הזכוכית שלהם, כל אחד בתחומו, לנצח את השיטה ולהשיג הרבה יותר ממה שאי פעם יכלו לחלום. כולם יודעים שג'יי זי עשיר מאד, הוא מנופף בזה, זה סמל סטטוס, חלק מהזהות שלו. הוא גאה במה שהשיג.

 

שרית חדד, לעומת זאת, שגדלה בעוני והיום מרוויחה בשנה את מה שאני כנראה לא ארוויח כל החיים (למה להכחיש, חדד הרוויחה באותו ערב רק קצת פחות ממה שאני ארוויח כל השנה), תישאר חקוקה לנצח במוח הישראלי כאיזה סמל לעממיות שכונתית. קצת מצחיק שאנחנו מרשים לעצמנו להתנשא עליה. ואיזו סיבה יש לחדד, אישה ממוצא מזרחי שגדלה בעוני, להזדהות כל כך עם נתניהו, גבר לבן מהמעמד הבינוני, נציג האוכלוסייה הכי מדושנת מזכויות יתר בחברה? לא ברור.

 

למישהו אכפת מזכויות היתר של נתניהו? נראה שלא. מישהו אומר משהו על הבחירה המגלומנית בשיר? גם את זה לא שמעתי. לא שיר אהבה למדינה, חלילה, או שיר עם תקווה לעתיד. שיר הערצה לנתניהו. "אתה תותח", לא פחות. גם זה לא מטריד איש. רק שרית חדד, אישה שבנתה את עצמה בשתי ידיים, מפריעה לכולם. כמה היא לקחה על ההופעה, לא כמה מפלגת השלטון משלמת על הופעות.

 

איך שלא יהיה, לדעת נציגי האליטה כל מושג ה"עממיות" האמורפי מורכב, כך נראה, ממזרחיות. אין לזה קשר למצב כלכלי, זה בטוח. ו"עממיות" זה מן משהו שאנחנו, הנאורים המשכילים בשמאל, די בזים לו. היא מתקשרת אצלנו לעילגות, בערות ועוני, ואלה כל התכונות שאנחנו מייחסים, במודע או לא, למזרחים. בערות היא בהחלט לא דבר להתגאות בו, וממש עצוב בעיניי שבשנים האחרונות אנחנו ממש מרוממים אותה, אבל החלוקה הדיכוטומית הגזענית הזאת היא הכי שנות החמישים. מספיק עם זה כבר. 

 

שרית חדד שרה לראש הממשלה בנימין נתניהו:

 

מירי רגב היא טיפשה, משה פייגלין הוא מסוכן

לא היה לי נעים לצפות בסרטון הזה, אני מודה. למרות שאי אפשר שלא להעריך את חדד על הרבה דברים שהשיגה, השיר "אתה תותח" רחוק מלהיות כוס התה שלי, וכל הסצנה נראתה מאומצת ומביכה. אבל זה באמת היה כאין וכאפס לעומת הצפייה בנאום הכפיים של מירי רגב.

 

לא היה לי מושג שמירי רגב ממוצא מזרחי, ובמקרה שלה אני נוטה להאשים אותנו בסקסיזם. כי גבר (אשכנזי) שמתבטא כמוה זוכה לתואר "מסוכן" (וד"ש חם לבן ארי, אלדד, פייגלין, בנט ושות'), בעוד היא זוכה להיות טיפשה ושכונה. אפילו על אלון מזרחי לא אמרו כל כך הרבה פעמים שהוא טיפש, למרות רצף אין סופי של הבלים.

 

אין מילה אחת טובה להגיד על ההתנהלות של מירי רגב ועל הצורה בה היא מתבטאת. אבל להשתמש באלימות גזענית וסקסיסטית כדי להלעיג אישה אלימה וגזענית זה כמו לחמש ילדים כדי לנצח את האלימות בבתי הספר. איך אומרות הפמיניסטיות? "אי אפשר להשתמש בכלי האדון כדי לפרק את בית האדון".