4 מפלגות מציגות 15 חברות כנסת חדשות. מיהן הנשים שייצגו אותנו בכנסת ה-19?

 

עוד ב-Onlife:

 

יש עתיד

 

יעל גרמן, 66, ראשת עיריית הרצליה

יעל גרמן, שכיהנה כראשת עירייה במשך 15 שנה (!), הגיעה למפלגתו של יאיר לפיד מהשמאל הרחוק במפלגת מרצ. היא בעלת תואר ראשון בהיסטוריה מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במנהל עסקים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, ופרצה דרך לנשים, כאחת מהבודדות שמילאו תפקיד זה בארץ. גרמן נשואה והיא אם לשלושה ילדים, שאחד מהם, איל, נהרג בתאונת אימונים ב-1987, במהלך שירותו הצבאי.

 

ד"ר עליזה לביא-משיח, 49, חוקרת, מרצה ופעילה חברתית בתחומי תקשורת, מגדר ויהדות

ד"ר עליזה לביא, מתעסקת הרבה בחיבור שבין יהדות לנשיות. עם נישואיה בגיל 23, יצאה לדרום אפריקה לשמש כשליחת בני עקיבא, ועם חזרתה נכנסה לתקשורת – ערכה, הגישה וייעצה למגוון תכניות, מרביתן בזיקה ליהדות. בשנות ה-80 ייעצה למזכיר המדיני במפד"ל, והיא חברה בפורום "קולך". היא אם לארבעה, וסבתא לנכדה.

 

ד"ר עליזה לביא-משיח. יועצת למזכיר המפד"ל

 

ד"ר עדי קול, 37, פעילה חברתית

כבר בהיותה סטודנטית למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, הקימה ב-1997 את "מרכז ברירה", למעורבות חברתית ואת תכנית "דיני רחוב". מטרת שתי התכניות היא לעזור בייעוץ משפטי לאוכלוסיות מוחלשות. ב-1999 שימשה עוזרת לחברת הכנסת מטעם מפלגת חד"ש, תמר גוז'נסקי. יש לה תואר שני ושלישי במשפטים מאוניברסיטת קולומביה, והיא יוזמת תכנית "אוניברסיטה בעם", שמאפשר לאוכלוסיות נזקקות לרכוש השכלה.

 

קארין אלהרר, 36, עורכת דין

את התואר השני שלה במשפטים עשתה קארין אלהרר בוושינגטון, שם התמחתה בשילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה, את התואר הראשון עשתה במכללה למנהל. כשחזרה לישראל ב-2006 הקימה באוניברסיטת בר אילן קליניקה משפטית הפועלת לזכויות אנשים עם מוגבלויות, ושנתיים לאחר מכן מונתה לאחראית על כל הקליניקות בפקולטה. היא אמנם חדשה בכנסת, אבל כבר הייתה מעורבת בתהליכי חקיקה, במיוחד לקידום נכים.

 

עו"ד קארין אלהרר. פעילה למען בעלי מוגבלויות (צילום: יש עתיד)

 

ד"ר רות קלדרון, 51, חוקרת תלמוד

קלדרון, ילידת תל אביב, הקימה בשנת 1995 בעיר הולדתה את מרכז "עלמא", מוסד לימודי שמשלב יהדות מסורתית עם תרבות ואמנות. כיום קיימים סניפים גם בחיפה ובניו יורק. היא שימשה כראש אגף תרבות חינוך בספריה הלאומית, והגישה את התכנית "החדר" בערוץ 2, בו השתתפו אורחים שדנו בטקסטים מן המקורות.

 

פנינה תמנו-שטה, 32, עורכת דין

תמנו-שטה, שעלתה לישראל בגיל 3, עשתה היסטוריה: היא חברת הכנסת הראשונה ממוצא אתיופי בכנסת ישראל. מי ששימשה ככתבת המשפטית של הערוץ הראשון, היא נכדתו של אחד מהמנהיגים הרוחניים הידועים ביותר בקהילה האתיופית. כיום היא מתגוררת בפתח תקוה, והיא נשואה ואם לשניים. היא ממקימות מטה המאבק למען יוצאי אתיופיה, והייתה אחת הנציגות שהובילו תכנית חומש ממשלתית בתקציב של מיליארד שקלים.

 

פנינה תמנו-שטה. האתיופית הראשונה בכנסת (תמונה: יש עתיד)

 

רינה פרנקל, 57, עובדת שירות התעסוקה

מאז עלייתה לישראל מברית המועצות ב-1990, עבדה פרנקל בשירות התעסוקה – במגוון תפקידים, עד שמונתה לסגנית מנהל מחוז צפון לענייני השמה של שירות התעסוקה. כשניהלה את לשכת התעסוקה במעלות, תפקיד אותו ביצעה מ-2003, נבחרה פעמיים לסניף המצטיין בעיר, לאחר שחל שיפור חד בשיעורי האבטלה בעיר שירדו בכחמישים אחוז. היא אלמנה ואם לבן יחיד.

 

יפעת קריב, 40, פעילה חברתית

את דרכה המקצועית החלה יפעת קריב, נשואה ואם ל-4, כפעילה בעמותת על"ם, למען נוער בסיכון. היא כיהנה כדירקטורית בגוף המייעץ לשר החינוך גדעון סער, והובילה כתיבת חוק חינוך בלתי פורמלי – ופעלה לקידומם של חוקים אחרים, מרביתם בתחום החינוך והנוער. היא חברת מועצת הוד השרון, ופעילה למען נשים במגוון מסגרות. היא בוגרת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית.

 

יפעת קריב. חברת מועצת הוד השרון

העבודה

 

מרב מיכאלי: לתפוס בעלות על העולם

נשים מחזיקות באחוז אחד מכל הרכוש בעולם. מרב מיכאלי חושבת שהגיע הזמן לתפוס בעלות על המשאבים בעולם. הנאום המלא מהייד פארק "נשים פורצות דרך" של Onlife

לכתבה המלאה

מרב מיכאלי, 46, עיתונאית

נדמה כי אין צורך להציג את מיכאלי, לבטח המוכרת מבין כל חברות הכנסת החדשות. ובכל זאת, ילידת פתח תקוה, שהקימה בשנת 1997 את השדולה "עזרת נשים", לקידום מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בישראל, היא פעילה פמיניסטית כבר שנים ארוכות. דיבורה בלשון נקבה מצליח לרגש נשים רבות, אבל גם להפוך אותה לדמות שנויה במחלוקת.

 

סתיו שפיר, 27, ממובילות מחאת האוהלים

את שמה של סתיו שפיר, חברת הכנסת הצעירה ביותר אי פעם, הכרנו בקיץ של מחאת האוהלים, שהיא הייתה אחת ממובילותיו. ילידת נתניה, המתגוררת כיום בתל אביב, הודחה מקורס טיס לאחר ארבעה חודשים, ועם סיום שירותה הצבאי נסעה ללונדון ללימודי עיתונאות וסוציולוגיה. כשחזרה לארץ כתבה טורים במספר אתרי אינטרנט. לאחר מחאת האוהלים, אותה יזמה עם דפני ליף, החלה לפעול כפעילה חברתית.

 

סתיו שפיר. מיוזמות מחאת האוהלים (צילום: ויקימדיה)

 

 

מיכל בירן, 35, ראש המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה

בירן, שפעלה 17 שנה בתנועת הנוער העובד והלומד, ועבדה כמורה למדעים, היא בעלת תואר שני בהצטיינות במדעי המדינה, ודוקטורנטית בנושא מדיניות פנסיונית באוניברסיטת תל אביב. בין 2007 ל-2010, שימשה כעוזרת הפרלמנטרית של שלי יחימוביץ', ועמדה בראש מטה המתנדבים שלה. היא נחשבת ליקירתה של יחימוביץ'.

 

הבית היהודי

 

איילת שקד, 37, יו"ר תנועת "ישראל שלי"

הפנים הנשיות של מפלגת "הבית היהודי" הן ממש לא החומר שממנו הייתם מצפים שתוקרץ. היא ילידת תל אביב, רשג"דית לשעבר בגדוד צופים, ובעלת תואר בהנדסת חשמל. היא נשואה ואם לשניים. ב-2006-2008 הייתה מנהלת לשכתו של בנימין נתניהו, אז ראש האופוזיציה, וב-2010 הקימה עם נפתלי בנט את תנועת "ישראל שלי". בשנה שעברה קיבלה את פרס ביקורת התקשורת, על מחאתה כנגד עיתונות לא מאוזנת.

 

איילת שקד. זוכת פרס ביקורת התקשורת

 

אורית סטרוק, 53, יו"ר זכויות האדם ביש"ע

סטרוק חזרה בתשובה בהיותה בת 17. עם פינוי ימית, בה התגוררה עם בעלה, עברה ליישוב היהודי בחברון. במסגרת פעילותה ביש"ע הגישה תלונות נגד תקיפת יהודים, בעיקר במהלך פינוי יישובים ובהתנתקות. בנה צבי, אחד מ-11 הילדים שלה, הורשע בהתעללות בנער פלסטיני.

 

מרצ

 

מיכל רוזין, 43, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית

רוזין, שהובילה קואליציה של תשעה ארגונים הפועלים למיגור אלימות מינית, הייתה פעילה במאבק למען הרשעתו של משה קצב. את העשייה הפוליטית החלה כעוזרת פרלמנטרית לחברות הכנסת יעל דיין ונעמי חזן, וכיהנה כיועצת בכירה לשר התמ"ת. היא הייתה שותפה בארגון עולי אתיופיה, בקמפיין לעידוד תרומות איברים וקידום נשים בפוליטיקה. היא תושבת פתח תקוה עם בן זוגה ו-3 ילדיה.  

 

מיכל רוזין. הייתה יועצת בכירה לשר התמ"ת (מתוך: אתר מרצ)

 

תמר זנדברג, 37, חברת מועצת עיריית ת"א-יפו

זנדברג, שגרה בת"א עם בתה, החלה את דרכה הפוליטית ב-2003 כעוזרת פרלמנטרית של ח"כ רן כהן. ב-2008 נכנסה למועצת ת"א יפו מטעם מרצ ועמדה בראש הוועדה לקידום מעמד האישה. במחאה החברתית הובילה את פרישתה של סיעת מרצ מהקואליציה בת"א. היא בעלת תואר ראשון במשפטים, תואר ראשון בפסיכולוגיה וכלכלה, תואר שני בפסיכולוגיה חברתית וכיום היא דוקטורנטית לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת ב"ש.