יושיקו שינוהרה, 82, נחשבת לאשה מיליארדרית הראשונה ביפן שעשתה את הונה במו ידיה. למרות שכל מה שהיה לה זה תעודת בגרות וניסיון מועט כמזכירה, היא הסתכנה והצליחה לפרוץ גבולות, עד שהגיעה למעמד שבו היא נמצאת היום.

עוד באון לייף: 

 

 

מסעה אל הפסגה לא היה קל. שינוהרה גדלה ביפן במהלך מלחמת העולם השנייה. אבא שלה, מנהל בית ספר, מת כשהיתה בת 8 בלבד. אמה עבדה כמיילדת וגידלה את שינוהרה כאם חד הורית. היא מעולם לא התחתנה בשנית. שינוהרה סיימה את בית הספר התיכון, והתחתנה בשנות ה-20 לחייה.

זמן קצר לאחר שהתחתנה, שינוהרה התגרשה מבעלה. "הבנתי שאני מעדיפה להיות לבד, שזה לא האדם הנכון עבורי", היא סיפרה בעבר. אמנם אמה ואחיה מאוד כעסו על החלטתה להתגרש, אבל שינוהרה החליטה שהיא צריכה לעשות הרבה יותר בחייה מאשר להיות עקרת בית כמו רוב היפניות באותה התקופה. "אחרי הגירושים, אמרתי לעצמי שאני מוכרחה לעשות משהו עם עצמי", סיפרה. היא עברה לבריטניה ובהמשך לאוסטרליה, שם עבדה כמזכירה.

"אחרי הגירושים, אמרתי לעצמי שאני מוכרחה לעשות משהו עם עצמי"

כשחזרה ליפן בשנות ה-70, השיקה שינוהרה את הסוכנות הראשונה לעבודות זמניות. "החשיבות של הרעיון שנשים יכולות לעבוד ובו זמנית לגדל ילדים הותירה בי את

 

סופשבוע עם מרצדס:

 

מורן סער משתפת בחוויה שלה

 

לטור המלא>>

 

 

חותמה ונהפכה עבורי להשראה להקמת החברה", היא סיפרה לפורבס אסיה. לאחר שהתחתנו והביאו ילדים לעולם, המסורת הרווחת ביפן היתה שנשים ייוותרו עקרות בית, והיה זה קשה או לא נוח עבורן לחזור ולשמש כוח עבודה. בנוסף, היו מעט מאוד הזדמנויות לנשים. חברת TEMP HOLDINGS לעבודות זמניות שהקימה שינוהרה נועדה לטפל במחסור הזה.

"החברה שלנו הצליחה לצמוח בזכות העובדה שהיא התאימה למניע הבסיסי של הנשים היפניות", אמרה דוברת החברה. ואולם בתחילת הדרך היה קשה להטמיע את הרעיון הזה בקרב היפניות, ושינוהרה נאלצה ללמד אנגלית בלילות כדי לא לרעוב ללחם. בעיה נוספת היתה העובדה שעבודות זמניות לא חוקיות אז ביפן. במקום לשנות את הרעיון העסקי שלה, היא החליטה לסכן את הכל. "נהגתי לשאול את עצמי: מעניין איך זה להיות בכלא. כמה גדולים החדרים? יש בהם שירותים או חלון?", היא סיפרה להרווארד ביזנס ריוויו ב-2009.

בתחילת הדרך, החברה התגאתה בכך שהיא מעסיקה נשים בלבד – זו היתה פעולה שהתאימה לערכים של החברה. אבל כשהיא הבחינה בירידה במכירות, החליטה שינוהרה לבחון את האפשרות להעסיק גברים. ב-1988 היא שאלה את המנהלות אם כדאי להעסיק גברים בחברה. המנהלות השיבו: "לא, תודה. אנחנו לא זקוקות ליצורים כאלה אצלנו". אבל שינוהרה הקשיבה לאינסטינקטים שלה, הביאה גברים ומיד הגדילה את המכירות. היא מצאה שהאיזון בין גברים לנשים היה עמוד השדרה של הצלחת החברה.

בשנות ה-90, השנים שנודעו ביפן כ"עשור האבוד" של כלכלה שנמצאה בקיפאון, טמפ הולדינגז דווקא נסקה, בזמן שחברות אחרות נאלצו לקצץ עלויות והעסיקו עובדים זמניים במשרה חלקית, במקום שכירים. ב-2008 נהפכה החברה לציבורית, ונרשמה בבורסה של טוקיו. תוך שנתיים רכשה החברה 4% מחברת כוח אדם אמריקאית בשם קלי סרביסז, כחלק משותפות אסטרטגית, שב-2012 התמקדה בכוח אדם בסין, בהונג קונג ובקוריאה הדרומית.

כיום מספקת החברה שירותי גיוס, מיקור חוץ, ייעוץ ופיתוח מערכות. ואולם השמת עובדים זמניים נותר הנתח השמן ביותר – 78% מתוך מחזור של 2.4% ברבעון האחרון של 2016. לטמפ הולדינגז חוזים ב-27 אלף חברות ביפן, וב-13 מדינות נוספות, בהן ארה"ב, סין, הודו ואוסטרליה.

 "נהגתי לשאול את עצמי: מעניין איך זה להיות בכלא"

שינוהרה, שנהפכה ליו"ר אמריטוס באפריל 2016, מעולם לא התחתנה ולא הביאה ילדים. TEMP HOLDINGS הגיעה למחזור של 4.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, תוך שהדיווידנדים שהרוויחה שינוהרה שווים כמיליארד דולר. "אנשים שואלים אותי לא אחת אם הייתי מעדיפה להיוולד כאיש עסקים ולא כאשה", סיפרה בראיון לאחרונה. "אין לי מושג איך היו נראים חיי כגבר כי מעולם לא הייתי אחד, אבל אין ספק שהקמת עסק היא תמיד עניין קשה – ללא קשר למגדר".

ב-2014 היא הפרישה 5% ממניות החברה ליצירת הקרן להנצחת יושיקו שינוהרה, שמעניקה מלגות לסטודנטיות לסיעוד, לצוותי מעונות יום ולעובדים סוציאליים. בניגוד לטייקונים רבים שהרוויחו את הונם לבדם, שינוהרה מעולם לא התכוונה להפוך לחלק מהאחוזון העליון. "לא שאפתי להפוך למיליארדרית. רציתי לתרום לחברה באמצעות עסקים, ולהותיר את חותמי בעולם".