הסיפור של היזמית המיליונרית מאחורי הסרט של ג'ניפר לורנס
בתחילת שנות השלושים לחייה, היתה ג'וי מנגנו גרושה עם שלושה ילדים שמתפרנסת בקושי מעבודות מזדמנות. רעיון פשוט אך גאוני שעבר במוחה הפך אותה לאחת היזמיות הידועות והמצליחות בארצות הברית, עד שאפילו נכתב סרט על בסיס חייה, בכיכובה של ג'ניפר לורנס. שיתוף פעולה מיוחד של און לייף ומרצדס בנץ
בעולם המצאות המוצרים לבית נחשבת ג'וי מנגנו לאייקון אמיתי, כמי שחתומה בין היתר על שלוש המצאותפופולריות: "הקולב המחבק", מטלית קסמים ותיבת תכשיטים מיוחדת. עד היום, מכרה מנגנו יותר מ-800 מיליון קולבים מחבקים, והמספר צפוי לעבור את המיליארד עד סוף השנה, 20 שנה לאחר שהומצא הקולב.
עוד באון לייף:
- פטנט שנועד להקל על הנכות של הבת, הפך לעסק שמגלגל מיליונים
- היזמית הצעירה שהקימה אתר שווה מיליונים בגיל 16
- מותג האופנה שישנה את עתידן של הנשים בעולם
את ההשראה למוצרים שואבת מנגנו מחיי היום-יום. היא מספרת למגזין האינטרנטי ENTREPRENEUR שהיא מעריצה את לקוחותיה, ומקפידה על פרט קטן בהמצאותיה. זה יכול להסביר מדוע השיפורים הקטנים שהגתה היטיבו עם כל כך הרבה צרכנים.
"כל חיי הם בעצם קבוצות מיקוד, מכיוון שאני בוחנת את העולם באמצעות מוצרים", היא מסבירה. "אני מאוד אוהבת מוצרים שמיטיבים את חיינו. אני הלקוחה הטובה ביותר של עצמי". למרות זאת, מנגנו מבקשת ללא הרף משוב מכל מי שמתעניין שמוצרים שנמצאים בשלבי פיתוח.
ג'וי מנגנו. תמונה: Shutterstock
מנגנו אוחזת ביותר מ-100 פטנטים להמצאותיה. "אני חושבת שהמוצרים שלי הצליחו, מכיוון שהם מושכים את ההמונים. אני בדיוק כמו כל אדם אחר: אמא עובדת, עם בית לנקות, חפצים לארגן. לכולנו יש את אותם צרכים ואני מתייחסת אליהם ומחפשת עבורם פתרונות".
כך, ההשראה להמציא קולב משופר נחתה עליה כשהיא טיילה בפאריס וראתה שמלה בשווי 10,000 דולר תלויה על קולב בעובי כ-9 ס"מ ובשווי 100 דולר. היא נדהמה לגלות שאין פתרון מוצלח יותר לתליית שמלה יוקרתית שכזו. זה היה הרגע שבו נפל האסימון. מנגנו ראתה צורך שיש למלא, והחליטה להמציא קולב כזה.
היא הבינה שאם תמציא קולב שיתאים לשמלת ערב יוקרתית, הוא יהיה טוב מספיק גם לצרכים יום-יומיים. מנגנו הניחה שקולב טוב צריך להיות מעוצב קצת אחרת, ועשוי מחומרים אחרים שלא יאפשרו לבגד להחליק מטה. וכך, הקטיפה ששימשה אותה לתיבת התכשיטים שעיצבה היוותה השראה לחומר שממנו עשוי הקולב המחבק.
מנגנו מצאה גם שמקום בארון הוא נדל"ן חשוב ביותר, בעיקר בערים גדולות שבהן הדירות קטנות יחסית, על אחת כמה וכמה הארונות, כך שהקולב חייב להיות בעל צדודית דקיקה, כדי שלא יתפוס מקום רב מדי בארון. כך, באמצעות שינוי צורה וחומר, מסבירה מנגנו, היא הצליחה לפתור בעיות שקולבים מסורתיים לא הצליחו.
ג'וי מנגנו והקולב ששבר את השוק
מנגנו נולדה ב-1956 בניו יורק. היא החלה להמציא מוצרים כבר בתור נערה, כשעבדה בבית חולים לחיות, אז חלמה על קולר נגד פרעושים עשוי מפלורסנט, שישמור על בטיחותן של חיות המחמד. מוצר דומה יצא לשוק שנה מאוחר יותר. לאחר שסיימה תואר במינהל עסקים ב-1978, עברה מנגנו בין כמה עבודות, כולל מלצרות, ומנהלת הזמנות בחברת תעופה, בזמן שגידלה את שלושת ילדיה כאם חד הורית, לאחר שהתגרשה.
ב-1990, לאחר שחשה מתוסכלת ממטליות רצפה רגילות, פיתחה מנגנו את המצאתה הראשונה, מטלית הקסמים - מטלית בעלת מוט פלסטיק מסתובב, עשויה מחוטי כותנה באורך 90 מטר, שיכולים להיסחט בקלות מבלי שהמשתמש נדרש להרטיב את הידיים. באמצעות חסכונותיה וכסף ממשפחה וחברים, הצליחה מנגנו לייצר אב טיפוס ולמכור 100 יחידות. לאחר שמכרה את המטלית בתערוכות ובחנויות מקומיות בלונג אילנד, מכרה מנגנו כ-1,000 יחידות בערוץ הקניות. ואולם לאחר שעלתה לשידור בעצמה והציגה את המטלית, היא מכרה יותר מ-18 אלף מטליות בפחות מחצי שעה.
המטלית, יחד עם שלל המוצרים שהמציאה מנגנו, נהפכו לחברה מצליחה בשם "עיצובים גאוניים". ב-1999 מכרה מנגנו את החברה לערוץ הקניות HSN, ונהפכה לכוכבת שלו. היא נותרה נשיאת החברה, ועד היום היא מציגה בערוץ את מוצריה.
כרזת הסרט עם ג'ניפר לורנס
ב-2015 יצא הסרט ג'וי בכיכובה של ג'ניפר לורנס ובהשראתה של מנגנו. הוא לא היה ביוגרפי לחלוטין, אבל חלק מהקשיים שחוותה מנגנו בתחילת הדרך בהחלט קיבלו מקום. כך למשל, היא גילתה שאחד מספקיה גנב לה את הפטנט. "כשאנשים סביבך מריחים הצלחה, הם יכולים לתפוס אותה ולגזול אותה ממך, אם אתה תמים וחלש במיוחד", סיפרה מנגנו. "לאנשים רבים אין את רוח הלחימה הזו. ברגעים כאלה אדם חייב לומר לעצמו: 'אני הולך לנקוט עמדה נוקשה פה. זו כמעט חוויה חוץ גופית. נהפכתי לאדם אחר מנטלית".
ב-2016 היו הכנסות החברה 150 מיליון דולר ועד היום היא מכרה מוצרים בשווי של 3 מיליארד דולר. "מעבר לרישום הפטנטים וההמצאות", היא גורסת, "למיתוג יש חשיבות עצומה. כשאנשים קונים את המוצרים שלי, הם יודעים שהיתה חשיבה מקיפה שלי מאחורי כל פרט ופרט. בכל עסק, חשוב לבנות יסודות עמוקים של אמון עם הלקוחות הכל מתחיל ונגמר בהם".