כבר מתחילת הדרך היתה לשיליה ליריו מרסלו תחושה חזקה כי החברה שהקימה, Care.com, הולכת להצליח בגדול. כמהגרת מהפיליפינים, לא היתה לה מערכת תמיכה גדולה, פרט להוריה. בתחילת הקריירה שלה, כשעבדה כשכירה בסטארט אפ, ההורים שלה סייעו לה לטפל בבנה הפעוט. אלא שאז, ב-2001, חטף אביה התקף לב וכבר לא חזר לתפקוד תקין. מרסלו נעזרה בדפי זהב כדי לנסות למצוא מטפל סיעודי לאביה ושמרטפית לבנה, אבל לא היה לה ספק שחייבת להיות דרך מוצלחת ואמינה יותר למצוא עזרה. היא ידעה שיש רבים שנמצאים במצבים דומים לשלה ברחבי המדינה, ומיד הריחה הזדמנות עסקית עצומה.

עוד באון לייף: 

מרסלו נולדה וגדלה בפיליפינים, לבית יזמי שעסק בתחומים רבים, בהם מטעי קוקוס, מנגו ובננות, שירותי הסעות וייצור פחם. עוד כילדה עברה עם הוריה וחמשת אחיה ליוסטון. היא סיימה אוניברסיטה במסצ'וסטס עם תואר בכלכלה ומשם המשיכה להרווארד. באותה תקופה נולד בנה הראשון, ריאן. הבן השני, אדם, נולד מיד לאחר שסיימה את בית הספר לעסקים של הרווארד.

 

סופשבוע עם מרצדס:

 

מורן סער משתפת בחוויה שלה

 

לטור המלא>>

 

 

את Care.com היא יסדה ב-2006, אתר בינלאומי המקשר בין מטפלים כאלו המחפשים עזרה טיפולית. האתר פונה לצורכי הטיפול של כל משפחה, בשלבים שונים של החיים – מטפלים לפעוטות, לקשישים ולבעלי צרכים מיוחדים; שיעורי עזר; טיפול בחיות המחמד; משק בית ועוד. באתר ישנם פרופילים של נותני שירות אחרי שאלו נבדקו היטב, שירות הודעות מנוטר, גישה לבדיקות רקע של המטפלים, המלצות עליהם ומידע חינוכי על תהליך הראיון.

שיליה ליריו מרסלו

למרות ההזדמנות ומה שנראה כמו מתכון בטוח להצלחה, מרסלו לא מהרה לעזוב את העבודה שלה. "הרגשתי שאני זקוקה להתמקצע, לצבור ניסיון וללמוד היטב את הנושא, לפני שאני קופצת למים", סיפרה בראיון. "באותה תקופה למדתי ביסודיות כל אספקט של פתיחת עסק: תפקידי מפתח בחברה, איך לממן את העסק, איך להעריך את שוויו וכדומה. הידע שצברתי סייע לי להיות מנהיגה אמפתית ומלאת מוטיבציה. שנית, רציתי להיות בטוחה שמשפחתי מוכנה לשלב שבו אקים עסק משלי. היו לנו שיחות רבות על הנושא, כדי ליישר קו לפני שאני צוללת פנימה".

באותו הזמן עבדה מרסלו בחברת טכנולוגיה שהשקיעה ב-Care.com מיום הקמתה, ואפשרה לאתר להיות בתפוצה לאומית כמה חודשים לאחר שהוקם. ואולם, כדי להוציא לפועל את הרעיון העסקי של שידוך בין מטפלים למטופלים בארה"ב רבתי, נדרשה מרסלו להשקעה כספית גדולה. ביולי 2007 היא הצליחה לגייס 5.5 מיליון דולר בסבב ראשון. בסבב השני ,שנערך כשנה מאוחר יותר, גייסה מרסלו 10 מיליון דולר, ומשם המספרים המשיכו לנסוק. בזמן שהנפיקה את החברה בבורסה ב-2016, גייסה מרסלו כ-100 מיליון דולר. זה לא אופייני לכל יזם, אבל עוד יותר נדיר עבור יזמיות נשים, בהתחשב בנתח הקטן שלו זוכות נשים בעוגת ההשקעות.

שיליה ליריו מרסלו

בוועידה שנערכה באחרונה ביוסטון, סיפרה מרסלו על קשייה כיזמית למצוא מימון לסטארט אפ. היא ידעה מלכתחילה כי תגייס כסף באופן קבוע, לכן הכינה רשימת משקיעים שאליהם כיוונה. לקראת סיבוב הגיוס הראשון, היא החלה לנסות לקבוע פגישות עם המשקיעים שאליהם כיוונה לסיבוב הגיוסים השני. "אנשי הסבב השני יגידו לך מה הם מצפים שיקרה בין הסבב הראשון לשני. מה גם שקל יותר להעביר פיץ' באותו הזמן. את כבר נמצאת במוד של לספר על החברה, ואנחנו יודעים שחלק ניכר מההצלחה טמון בנוחות של מכירה אותנטית".

מרסלו גם הצביעה על העובדה שקרנות שמשקיעות באופן בלעדי בנשים, ולרוב מנוהלות בידי משקיעות, צצות ברחבי ארה"ב. ואולם אל לנשים להניח שהמימון יגיע מהקרנות הייעודיות האלה. עם זאת כדאי להשקיע בנטוורקינג עם משקיעות משתי סיבות עיקריות: "הראשונה היא שפשוט כדאי להריץ את הרעיון על כמה שיותר אנשים, ופעמים רבות נשים אוחזות בפרספקטיבה קצת שונה משל גברים. השנייה היא שנשים שעומדות בראש קרן השקעות תמיד ירצו לתמוך ביזמיות וימליצו על אנג'לים".

שיליה ליריו מרסלו

משקיעים כבר טעו לחשוב כי מרסלו היא בסך הכל עוזרת. היא עשתה את הטעות ה"קלאסית" של להציע קפה למשתתף נוסף בישיבה, והכנסת האורחים שלה נדמתה לחלק מהעבודה שלה כעוזרת. אבל מרסלו מסרבת להתעצבן. "המטרה שלי היא להיות יותר מלאת כבוד ומנומסת. אני מנסה להבין את ההטיה הלא מודעת. אם המטרה שלי היא לשבור את ההטיה ולגרום להם לכבד נשים בפעם הבאה, מריבה לא תשיג את התוצאה הרצויה".

באותו הרגע היא פשוט חייכה ואמרה: "קוראים לי שיילה ליריו מרסלו. אני המנכ"לית המייסדת, והיו"ר של Care.con. נעים להכיר". לדבריה, "הם לא מצפים לתגובה כזו. לאחר מכן, הדרך להמם אותם באמצעות היגיון וכוח המחשבה – בצורה הצנועה ביותר כמובן – כבר די סלולה בפניי".

כיום יש באתר 22 מיליון חברים מ-19 מדינות והוא מושך 6.4 מיליון משתמשים בודדים בחודש. בכל 30 שניות מתפרסמת באתר משרה חדשה. ב-2016 היו הכנסות החברה, שמעסיקה למעלה מ-500 עובדים, 59 מיליון דולר.