פליטת פה לא אינטליגנטית במיוחד של השחקן המוערך מאט דיימון מסעירה בימים אלה את הקהילה הלהט"בית בארה"ב.

דיימון העניק ראיון ארוך וחושפני לגרדיאן, במהלכו נשאל האם, להערכתו, כשחקן סטרייט ששיחק הומוסקסואל (גילם את סקוט ת'ורסון, צעיר שניהל מערכת יחסים סוערת עם המוזיקאי ליברצ'י בסרט 'מאחורי הנברשת'), לשחקנים קשה יותר להיות הומוסקסואלים מוצהרים בהוליווד. "אני בטוח. כאשר בן (אפלק) ואני הגענו לשם היו שמועות שאנחנו הומואים, רק כי היינו שני בחורים שכתבו תסריט ביחד (וגם זכו ביחד באוסקר על כתיבת התסריט של הסרט 'וויל האנטינג')".

"אני יודע. זה בדיוק כמו כל פיסת רכילות אחרת... וזה שם אותנו בעמדה מוזרה של צורך לענות, אתה יודע למה אני מתכוון? אז הגבתי לזה בסוג של מתקפת-נגד. אני לא רוצה כאילו לרמוז זה סוג של מחלה כי אז זה כמו לבעוט בחברים שלי. אבל באותו הזמן, אני זוכר שחשבתי ואמרתי, רופרט אוורט היה הומוסקסואל מוצהר והבחור הזה – היה יותר יפה יותר מכל אחד אחר ושחקן מוכשר קשה לומר שהוא לא שילם על היותו מחוץ לארון".

חשבו שאני ובן הומואים. מאט דיימון

חשבו שאני ובן הומואים. מאט דיימון

דיימון, כך לפי הכתבה, מאמין שעמדות של אנשים משתנות אט אט, ומברך על האפשרות של נישואים חד-מיניים שנכנסה לתוקפה בקליפורניה בשנת 2008. "יחד עם זאת, במונחים של שחקנים, אני חושב שאתה שחקן טוב יותר כשאנשים יודעים כמה שפחות על החיים שלך. ומיניות היא חלק ענק מזה. בין אם אתה סטרייט ובין אם אתה גיי, אנשים לא צריך לדעת שום דבר על המיניות שלך, כי זו אחת התעלומות שאתה אמור להיות מסוגל לשחק".

הסערה, כמובן, לא איחרה לבוא. כותרות העיתונים זעקו "מאט דיימון אומר לשחקנים להישאר בארון לטובת הקריירה שלהם". מספר אתרים נחשבים בארה"ב מיהרו לפרסם התקפה נמרצת נגד השחקן המפורסם בעקבות דבריו והרשתות החבריות הולידו ציוצים וסטטוסים מגנים רבים.

"מה שדיימון אמור לעשות הוא להשתמש ברופרט אוורט כמקרה בוחן לשאלה למה הדרך בה מתייחסים לשחקנים הומואים בהוליווד חייבת להשתנות במהרה", נזף קווין פאלון באתר "דיילי ביסט", "איזה בזבוז שהקריירה של אוורט לא המריאה כפי שהייתה ראויה להמריא, רק בגלל שכמה מלהקים היו מודאגים שלא ייקחו אותו מספיק ברצינות כדמות סטרייטית בגלל המיניות שלו".

בתגובה, דיימון התראיין שוב, הפעם בתכנית האירוח היומית של אלן דג'נרס, אושיה לסבית מוצהרת והגן על עצמו מהטענות לפיהן הוא ביקש לעודד שחקנים הומואים להישאר בארון. דיימון אמר לדג'נרס שלא התכוון כלל להעיר הערות הומופוביות, והטיל את האשמה לסערה על עיתונאי אינטרנט משועממים.

"אני רק מנסה לומר ששחקנים יעילים יותר כשהם בגדר תעלומה. נכון? מכאן לקחו את הדברים שלי  ל"שחקנים הומואים צריכים לחזור בארון. שזה, כמובן, ממש טיפשי בעיניי. זה כואב כשאנשים מפיצים דברים שאתה מאוד לא מאמין בהם שכביכול אתה אמרת.ב בלוגוספירה אין עונש אמיתי עבור הדברים האלה. את יודעת למה אני מתכוון?

דג'נרס השיבה: "אני מכירה אותך ואני יודעת שאתה לא בחור כזה".

מאמינה לו. אלן דג'נרס

מאמינה לו. אלן דג'נרס

דיימון התכוון לומר שהמשחק שלך יהיה אמין יותר ככל שאנשים ידעו על חייך האישיים כמה שפחות. ייתכן שהוא צודק אבל למחשבה הזו אין שום קשר לעולם האמיתי. שחקנים מתראיינים השכם וערב, פפארצי מצלמים אותם כל יומיים והם נדרשים לקדם את הסרטים שלהם על גבי העיתונים. לשחקן בעידן הנוכחי אין באמת אפשרות לשמור על אנונימיות. ככל שתגדל הצלחתו, כך ייחשפו פרטים רבים יותר על חייו האישיים, אמונותיו, ילדותו, משפחתו וכן, גם חיי המין שלו.

שנית, לא בטוח בכלל שהידע הזה פוגם באמינות הדמות. גבר סטרייט לבן ועשיר שהוא שחקן מעולה אמור להיות מסוגל לשחק אישה שחורה וענייה מפרברים. כל הרעיון שעומד מאחורי משחק הוא לגלם משהו שאתה לא. על אותו המשקל בדיוק, שחקן גיי מסוגל בהחלט לשחק הטרוסקסואל וכמובן ההיפך. דיימון בעצמו הוכיח את הטענה הזו. העובדה שהוא נשוי לאישה, אב ל-4 וחי בשנות ה-2000 לא ממש הפריעה לו לשחק מאהב הומו רווק, צעיר ופוחז בסיקסטיז.

ההומופוביה האמיתית, הלא מכוונת, בדבריו של דיימון נמצאת במשפט "בין אם אתה סטרייט ובין אם אתה גיי, אנשים לא צריך לדעת שום דבר על המיניות שלך". כאן דיימון מפספס ובגדול. ההנחה שלו היא שאם לא תצא מהארון, אנשים לא ידעו דבר על המיניות שלך היא כמובן מופרכת. הם פשוט יניחו את המובן מאליו - שאתה סטרייט. לאנשים, בעיקר הסטרייטים שבהם, יש מן קטע כזה שהם שוכחים שגם הטרוסקסואליות היא נטייה מינית. היא פשוט הנטייה המינית "הנורמאלית", המשיכה המובנת מאליה, זו שאין צורך להצהיר עליה. רק אם אינך "בוחר" בנורמה, אתה נדרש להצהיר על כך. לא לצאת מהארון בתור גיי משמעו בהכרח "לצאת מהארון" בתור סטרייט. אנחנו לא ממש חיים בחברה שמקבלת עמימות מגדרית אפילו לרגע. גם אם שחקן יכול היה לשמור על המיניות שלו בסוד, כולנו היינו מניחים שהוא סטרייט.

מצד אחד, כאחד מהשחקנים הנחשבים ביותר בהוליווד, דיימון צריך לחשוב פעמיים על המילים שהוא מוציא מהפה ועל ההשלכות. מצד שני, לעומת האמירות של הרב הראשי של ירושלים, שלמה עמאר, ההומופוביה של מאט דיימון היא נשנוש בין הארוחות.