"אני לא פמיניסטית" מצהירות הנשים שלפנינו. עם כל ההישגים וההתקדמות בשוויון בין המינים ישנן נשים ש"פמיניזם" עבורן היא הגדרה שגויה, תנועה שהתקדמה למקום הלא נכון או פשוט פילוסופיה מוטעית אז מי בעצם הנשים האלו ומה הטיעונים שמצדיקים את ההתנגדות החריפה שלהן לפמיניזם?

אנה שירב (23) מחיפה, היא סטודנטית לתואר שני במקרא ופילוסופיה באוניברסיטת חיפה: "הפרשנות של הפמיניזם היום קיצונית בעיני ועוסקת בטפל, במקום בעיקר - שאיפה לשוויון מלא".

אז מה בעצם הבעיה של התנועה הפמיניסטית – למה את מתנגדת לה?

"הייתי רוצה את התנועה פחות לוחמנית ופחות מתקרבנת. פחות לצעוק 'אנחנו מדוכאות!'. נשים הן לא קורבנות. הבעיה היא שהפמיניסטיות חושבות שהדרך לשוויון היא התקרבנות "אוי, כמה אנחנו מסכנות!" וזו דרך למשוך את קהל הלקוחות שזה כלל הנשים".

אוי, כמה אנחנו מסכנות. צילום: shutterstock

אז מה הדרך האמתית לשוויון לדעתך?

"התפקידים המגדריים לא אמורים להיות שווים וזה הבסיס המוטעה של התנועה הפמיניסטית. אם נשים וגברים היו צריכים להיות שווים לא היו את ההבדלים הברורים בעניין. בעיני יש הנחה שהמינים הם שווים או שצריכים להיות שווים כשהם בבירור לא. אנחנו משלימים האחד את השנייה. אי אפשר להתעלם מהעובדה שנשים יכולות ללדת ילדים, אני לא אומרת שזה חובה אבל זה משהו שאנחנו יכולות. המבנה הפיזיולוגי שלנו חלש יותר. שרירי רצפת האגן שלנו חלשים יותר. ברמה הרגשית יש הבדלים בין נשים וגברים ואנחנו רואים דברים בצורה שונה. יש לנו סדר עדיפויות שונה".

אבל מה שאמרת כרגע לא סותר את הפמיניזם. ברור שיש הבדלים, אבל האם הם אומרים שהגבר עדיף על האישה?

"הבעיה עם התנועה הפמיניסטית שהיא לא דורשת שוויון, אלא הופכת לסוג של התקטננות. בוא נדגיש כמה אנחנו מסכנות. יש התייחסות רק להדרת נשים ואם זה לא משרת את האינטרסים הפמיניסטיים - לא נתייחס לזה. בכל העניין של ההטרדות המיניות, אני רואה משפטי שדה בפייסבוק עוד לפני שהוכח משהו - הן רוצות לגרום לכך שכל מי שלא מסכים איתן, לא ישמעו ממנו. לפעמים הן צולבות אנשים לאור יום בלי להיות אובייקטיביות. אם את יושבת בבית ומורידה שערות ורצה לספר לעשות פן, את לא בסדר כי את לא אישה עצמאית וחזקה כמו שהן מאמינות שאת צריכה להיות".

אז אין פטריארכיה?

"נשים מגיעות לממשלה, מנכ"ליות של בנקים, נשים טייסות היום... החברה הפטריארכלית לא רק הביאה למצב של בובות יפות ומטופחות, היא גם מקדמת דמות של אישה שהיא גם אם ורעיה וגם יכולה להיות אשת רוח. החברה היא חברה פטריארכלית והיא זו שקידמה נשים להיות טייסות וראש ממשלה. זה לא קרה בגלל הפמיניזם. יש שינויים כללים שקורים בחברה. זה לא התסריט שהפמיניסטיות מציגות לנו. אנחנו האנטי-פמיניסטיות לא חיות בסרט ואנחנו לא כפויות טובה ולא, אני ממש לא חושבת שרק בזכותן אני יכולה לרכוש השכלה".

ג'ניה קוזלוב (30) מגבעתיים עוסקת בתחום התוכנה.

"כעקרון, יש לי שתי בעיות עם התנועה הפמיניסטית, אחת בעיה סמנטית ואחת בעיה מתודולוגית".

טענות שלא מגובות במחקרים. ג'ניה קוזלוב

מה הבעיה הסמנטית?

"לתנועה הפמיניסטית יש סוג של הגדרה ציבורית. יש כתבות שמופיעות, יש חברות כנסת, יש סופרות וכותבות. אם אני מצהירה שאני תומכת בתנועה הפמיניסטית יוצא שאני תומכת בדברים שאני לא תומכת בהם. בארה"ב נמצאת תנועה הפמיניסטית שאני יותר קרובה אליה".

אז הבעיה שלך היא עם הפמיניזם בישראל?

"אני פועלת בספירה הישראלית. האנשים שאני מצהירה או לא מצהירה בפניהם נמצאים פה. יש פמיניזם שנקרא סקס פוזיטיב ויש פמיניזם ליברטני ואלו זרמים שאני יותר מזדהה איתם והם כמעט לא מיוצגים בארץ. אי אפשר להצביע על דוברות שלהם או לקרוא עיתון ולמצוא פעילה של סקס פוזיטיב או פמיניזם ליברטני".

אז את מזדהה עם פמיניזם שלא קיים פה בארץ?

"אני אומרת שאני יותר קרובה אליהם ויש חפיפה אבל אני לא שם ולא שם ממגוון סיבות אחרות. אני מגדירה את עצמי כלא-פמיניסטית. לא שייכת לתנועה הפמיניסטית".

אמרת שיש לך גם בעיה מתודולוגית עם הפמיניזם. תוכלי לפרט?

"הבעיה המתודולוגית היא שיש הרבה טענות פמיניסטיות שלא מגובות במחקרים והן מצוטטות שוב ושוב בלי הכוונה למחקרים המקוריים. למחקרים יש תשובות חד משמעיות והעובדה היא שמחקרים פמיניסטיים נועדו לקדם אג'נדה במקום לחשוף מידע. לא רוצה לשייך את עצמי לתנועה שזה נוהג סטנדרטי בתוכה".

אז את לא בעד שוויון? לא בעד השכלה? חופש הבחירה לנשים?

"בואי נבדיל. יש דברים שמעצבנים אותי. אם אני לא תומכת בפמיניזם כמו שהוא היום אז רטרואקטיבית אני לא תומכת בשום דבר של נשים שהגדירו עצמן פמיניסטיות או הוגדרו פמיניסטיות? הסופרג'יסטיות לא הגדירו את עצמן פמיניסטיות. זו הגדרה רטרואקטיבית. אם אני לא תומכת אז אסור לי ליהנות מהפירות? זה מרגיש מאד כופה ומאד מגויס. אם אני רוצה חשבון בנק על שמי אני חייבת להתנגד לפורנוגרפיה? אני לא מתנגדת לא לפורנוגרפיה ולא לזנות. אני אשת מקצוע עם עבודה משלי וחשבון בנק אז עכשיו כל אחת שהיא פמיניסטית תגיד משהו ואני חיבת לתמוך בה? לא אוהבת שמאיימים עלי בצורה כזאת".

את חושבת שיעשו לך משהו אם לא תתמכי בפמיניזם?

"זה לא איום במובן שהן יעשו לי משהו כי אין להן בפועל יכולות לעשות משהו שמזיק לי אבל התגובות אגרסיביות, מאיימות. כאילו בלי הפמיניזם "היית יושבת היום בבית", אבל זה לא נכון היסטורית. אומרים לי שאני סתם מדברת מדעות קדומות ושולחים אותי לקרוא וברמה האישית זה מאד מעצבן ומזלזל בי כבן אדם".

עו"ד חיה תמר הרפז מרחובות עוסקת בתחום של דיני משפחה, מזונות והוצאה לפועל:

"אני חושבת שפמיניזם צריך להחליף את השם ל"שיוויון מגדרי" כי האמת שעוולות קורות לשני הצדדים, שני בני הג'נדרים ולדעתי לגברים לא פחות מלנשים. בתחום שלי, דיני משפחה המערכת מוטה לטובת האישה, כן, בניגוד למיתוס, גם בבית הדין הרבני. בית הדין לא עובד לשחרר גברים עגונים למרות שיש בישראל יותר גברים עגונים מנשים עגונות. נגד אישה מעגנת יש פחות מה לעשות. היה סיפור של אישה שעיגנה גבר במשך עשרות שנים ואזקו אותה וכל עסקניות המגדר נלחמו שמדובר כאן בעוול נוראי למרות שהיא לא גרה באותו הבית יחד איתו ועיגנה אותו עשרות שנים. אפילו הילדים התייצבו מאחורי האמא ויצאו נגד האב! זו רעה חולה".

קורות עוולות לשני הצדדים. עו"ד חיה תמר הרפז. צילום: מיק גורדון

מה שהולך בבית הדין הרבני לא מסביר לי מדוע את נגד פמיניסטיות או "עסקניות מגדר"

יש בעיה התנהגותית אצל חלקן באיך שהן מתנהלות. הן מגיעות למצבים בלתי נסבלים ברמה האנושית. במאית פמיניסטית עשתה סרט על נישואי שידוך בעדה הבוכרית. היא ראתה את זה כאפליית נשים, למרות שלגברים עשו בדיוק אותו הדבר! היא שאלה אישה מול בעלה והילדים אם היא אוהבת את בעלה והאישה אמרה "כן!" והבמאית, התווכחה איתה. למה לחשוב שהיא לא אוהבת את בעלה? זו התנשאות פמיניסטית. הן תוקפות את התא המשפחתי . הן לפעמים מגבות נשים שרצחו את הילדים. יש התגייסות של עסקניות מגדר להגן עליהן.

אז אולי ההתנהלות לקויה, אבל את לא מאמינה שנשים סובלות מאפליה?

לדעתי האישית, גברים סובלים יותר. חיי גבר מאד קשים. יש את כל הנושא של האשמות בהטרדות אבל גם גברים סובלים מהטרדות, גם מנשים וגם מגברים אחרים. יש הרגשה של ציד מכשפות ונסחפו לתוכו גברים שלא היו אשמים כמו סילבן שלום ואפילו נאלצו לעזוב את התפקיד. המעמד של הגבר בגירושין ירוד וגם ההוצאה לפועל מוטית נגד גברים.

ונשים לא סבלו מאפליה לאורך ההיסטוריה?

"תראי, ערכתי בויקיפדיה תקופה ארוכה וקראתי, היו המון נשים במהלך ההיסטוריה שעסקו במדע, מדינאיות, אמניות. כשהאוניברסיטה נפתחה בבולוניה היו בה מרצות. טאינו ניהלה פקולטה למתמטיקה. היפטאיה היתה ספרנית ראשית באלכסנדריה. למצרים הייתה מנתחת ראשית בעת העתיקה, פלורנס נייטינגייל היתה ראש מסדר בתי החולים המלכותי וחברה בלשכת הסטטיסטיקה הבריטית. במסדרי האבירים היו חברות גם נשים. נחשפה בפני התמונה המלאה. חשבתי שנשים ישבו רק בבית ובשנות השבעים באה התנועה הפמיניסטית ורק אז נשים התחילו לעבוד אבל לא היו דברים מעולם! גם במשרות הבכירות ביותר- חד משמעית. קראתי בוויקיפדיה ולא דרך המסננת הפמיניסטית ששולטת באקדמיה ובתקשורת ומציגה את הנרטיב שלה. הן משכתבות את ההיסטוריה. הנרטיב שהן מנסות לקדם לא נכון".

מה האינטרס של פמיניסטיות לשכתב את ההיסטוריה?

"הן מקבלות הרבה תקציבים. הטענה לעוול היסטורי קדום מביאה לצורך לפצות מתוך יצירת רגשי אשם. הגיוני שמי שנעשה לו עוול ונמצא בפיגור יכול לבקש אפליה מתקנת, לקבל ג'ובים".

נשים מקבלות משרות בכירות בגלל שכתוב פמיניסטי של ההיסטורי?

"אין סוף לאפשרות לשריין מקומות לנשים, ג'ובים, כסף, כל מיני משרות כמו יועצת לקידום מעמד האישה ברשויות המקומיות ובמפעלים ציבוריים".