שיימינג (ביוש) לילדים שמנים, עלול ברוב המקרים, לגרום לתוצאה הפוכה זאת עפ?י מחקר חדש שיראה אור במאי  2016. להתייחס לילד כאל ילד במשקל עודף ולא במשקל הנכון לו, מתורגמת על ידי הילדים עם נטייה להשמנה, להשמין אפילו יותר.

 

עוד באון לייף:

 

אנג?לה ר. סוטין, פרופסור למדע ולרפואה התנהגותית ומחברת המחקר, טוענת כי ?תפיסת ההורים עלולה להפוך לנבואה שמגשימה את עצמה?. חוקרים נוספים השותפים במחקר מיפו את מסת הגוף של אלפי ילדים אוסטרלים, החל מגיל 4 עד גיל 13. 131 ילדים מתוך 703 ילדים בעלי משקל עודף, אובחנו ככאלה רק על ידי הוריהם. תוצאות המחקר הוכיחו כי הילדים שנטו להשמין הכי הרבה במהלך השנים הם אלה שההורים שלהם סיווגו אותם כבעלי משקל עודף, כאשר במציאות הילד שייך לטווח הנורמלי, ואפילו מתחת למשקל המומלץ. דפוס ההתנהגות הוכיח את עצמו בלי שום קשר למשקל האמיתי של הילד

 

 

סוטין מאמינה שהמגמה המדאיגה תוכל להיעצר כאשר ההורים יגמלו את עצמם מההרגל המוגנה לכנות את הילד ?שמן?. ?כאשר ההורים יפסיקו לראות את הילד שלהם כבעל משקל עודף, כך גובר הסיכוי שהם יפקחו פחות ופחות על מה שהילד אוכל ועל הפעילות הגופנית שלו?. כאשר אנשים מגיעים מגיעים לגילאים בוגרים ומרגישים שנצמדה להם סטיגמה בגלל משקלם, הם נוטים להימנע ככל האפשר מפעילות גופנית ולאכול יותר. מנגנונים דומים פועלים גם בילדות.

 

 

לחלופין, ניתן גם להסיק שככל שההורים לא יתייחסו לשומן של הילד, לא יתעורר בו הצורך למרוד ובהמשך לאכול יותר אוכל. גם בארץ הבינו, באיחור אמנם, את מה שקובע המחקר. בשנת 2014, בעקבות לחץ ציבורי, הוסר קמפיין נגד השמנת ילדים, ששם במרכז את הילד, כאילו הוא אחראי בלעדי למשקלו. הקמפיין עורר תגובות נזעמות של ילדים והוריהם, וכמו כן דיאטניות שזיהו את הנזק העצום שקמפיין כזה עלול לגרום לילד. החברה שפסרמה את הקמפיין, טענה שכל עניין הפרסום היה לעורר את המודעות לעניין, והם אכן השיגו את מטרתם.

 

קמפיין ילדים שמנים פוגע בעיקר בילדים

 

תהא הסיבה אשר תהיה, מה שחשוב לדעת הוא שקידום דימוי גוף חיובי תמיד עדיף מאשר לבייש את הילד בשל משקלו.