לפני קצת פחות משנה (שבוע לפה או לכאן), יצא אחד הלהיטים הכי גדולים של 2015 – "מלכת השושנים" של עדן בן זקן. למה אני זוכרת את זה? יש לי אזור מיוחד במוח שמוקדש במיוחד לזמני יציאה של אלבומים ושירים, אבל השיר הספציפי הזה זכור לי כי הוא יצא כ"המנון מצעד הגאווה 2015", שנערך כבכל שנה בתחילת יוני. מה בין "מלכת השושנים" לגאווה? שאלה מעולה. השיר סטרייטי לחלוטין, מבוצע על ידי זמרת סטרייטית למצעד שבכלל הוקדש לטרנסג'נדריות בקהילה, ונוצר באותם ידיים ומוחות שמפיקים לנו את שאר הלהיטים הסטרייטיים לאורך כל השנה. אפילו בקליפ לא תמצאו תשובות גאות. איכשהו, ההמנון של מצעד הגאווה נראה כדבר הכי פחות גאה או קווירי שיצא כאן. ובכן, השנה מפיקי ההמנון היטיבו לשבור את השיא של עצמם – הפעם עם דודו אהרון.

גם בקהילה הגאה נשים חותרות לשיוויון

הנושא הנבחר לאירועי הגאווה השנתיים הוא נשים בקהילה, אך האם נשים לטב"קיות מקבלות את המקום הראוי והשווה בקהילה הגאה? יש עוד דרך ארוכה

נשים בקהילה הגאה נאבקות על שיוויון

לכתבה המלאה

מצעד הגאווה לשנת 2016 נערך בסימן נשים בקהילה הלהטב"קית. "העדר ייצוג ונראות נשים בקהילה הגאה נדונו רבות לאורך השנים, וכעת הגיעה השעה לשים אותן בקדמת הבמה", אמרו נציגי מנהלת אירועי הגאווה עם ההכרזה על הנושא השנתי. בהתאם, כמובן, ההמנון השנתי של המצעד הוא "קצפת עם תות" בביצועו של אהרון: שיר ששר גבר, שנכתב בידי גברים, שהופק בידי גברים, שהקליפ שלו בויים וצולם על ידי גברים ושהייצוג הנשי בו מסתכם פחות או יותר בשחקנית הראשית – מלכת היופי במיל' שני חזן, ובאתנחתא הקומית דוברת ה"הומואית" השוטפת – תותית (אותה מגלמת גיתית פישר). אה, והזמרת מיטל דה רזון שעושה שם קולות ברקע – אם הצלחתם להבחין אנא דווחו למערכת. המנון נשי למצעד נשי, ובלי הדרה השנה, כן?

לגברים - קצפת עם תות, לנשים - זורקים עצמות

התירוץ לכותרת "המנון מצעד הגאווה", אם התעניינתם, הוא העובדה שמושא חיזוריו של אהרון בשיר מתגלה בסופו כלסבית. תותית, זו שחיזרה אחריו כל השיר וזכתה להתעלמות, 'זוכה' לחזור איתו הביתה אל עבר השקיעה אחרי שהוא מבין שאין לו סיכוי. ברור שכל קיומה של הדמות הזו, תותית, מבוסס על תרבות הומואית גברית, וגם ברור שכל תפקידה של תותית בקליפ הזה הוא קומי ונואש, כזה שכמעט הולבש בכח כתירוץ של הרגע האחרון. הקשר בינה לבין ייצוג של נשים בקהילה? אפסי עד לא קיים.

אז בואו נחפש את שאר העצמות שזרקו לנו כדי לזכות בתואר "המנון גאה": במהלך השיר אהרון מוצא את עצמו שר "הדיט עם הדוט" כדי להצחיק את מי שעדיין מתלהב מסטרייטים ששרים בז'רגון אוחצ'י, קריצה לעופרה ניסים וריקודים עם ג'נדרקווירים (לא ממש איתם, יותר כמו כמעט לידו). אה, ואין ספק שהתסרוקת השתדרגה לצורך הצילומים.

נדפדף את ההומור הלעוס ששואף למכנה המשותף הנמוך ביותר, כולל דמותה של תותית שבואו נודה, כבר די מיצתה את עצמה – כי בסדר, גם ככה אנחנו כאן על תקן מחרhבי המסיבות. נדפדף גם את העובדה שמדובר בעוד אחד מהלהיטים המשועתקים והנוסחתיים לחלוטין של אהרון, שלהמנון הגאווה בחר לשאוב השראה דווקא מהמנוני המונדיאל האחרונים – בכל זאת, הוא צריך להתחנף לסטרייטים לפני כולם. את הלוקשים האלו כבר התרגלנו לקנות, לפעמים אפילו להנמיך את הטון המקנטר כדי לרקוד לצליליהם ברחובות.

דודו אהרון ותותית בשיר "קצפת עם תות" למצעד הגאווה 2016

דודו אהרון ותותית רוכבים יחד אל האופק, הרחק מהלסביות. צילום: יחסי ציבור

כלהיט קיץ ים תיכוני סחי שמכוון להמונים, זה שיר סבבה. הוא ממלא את הפונקציה שלו. הוא זורם, הוא מחוייך, הוא מרים. שום דבר חדש שחורג מהז'אנר. מה שהזוי בעיניי הוא שזה השיר שבחרו להפיק ולהכתיר כשיר הרשמי לאירועי הגאווה, ועוד בהפקה מיוחדת של בר הגייז המוביל "אוויטה". ברמה הכלכלית והמיתוגית, ברור שזה מסתדר לאהרון להתחנף לקהילה הגאה, ועל הדרך לייצר באזז שיטשטש את סערתה של אמא ציפורה סביב אירוסיו שמעלה ריחות מיושנים ולא מחמיאים לכל המשפחה. ברור שזה גם מסתדר למארגני המצעד – זמר מוביל מקדיש שיר חדש שקורץ לקהילה ואפילו יופיע איתו באיוונט המרכזי כדי להרים לכל באיו. התוכנית העסקית נשמעת אחלה, אבל מישהו עצר לחשוב על הנשים להן המצעד השנתי הוקדש מלכתחילה?

זו המסיבה שלכן ואתן תבכו אם תרצו

את כל זה אני כותבת כאישה סטרייטית, גיי-פרנדלי, שצופה בעוד נשים מודרות ממקומן הראוי – ובמקרה זה אפילו מחגיגה שהוקדשה במקור במיוחד עבורן. הנשים בקהילה הלהטב"קית סובלות מהדרה כבר שנים רבות – זאת ידעו להעיד גם מארגני המצעד עצמם, אך מעבר ללומר שהגיעה העת להעביר אותן לקדמת הבמה, ולקיים לראשונה ב-20 שנות מצעדי גאווה בתל אביב מצעד בסימן הנשים בקהילה – לא נראה שהם ידעו ליישם זאת. אחרת קשה לי להסביר למה דודו אהרון הוא זה ששר את ההמנון הכה גאה הזה, או שהשימוש היחידי שנעשה בלסביות בשיר הזה הוא כפאנץ' ליין.

יש מספיק תכנים שמקבעים את דמותן של הנשים בקהילה בדומה לעולם הפורנו, בו אפילו כשאישה שוכבת עם אישה היא עושה זאת כדי לספק את הגבר שמאחורי המצלמה. בפועל, אין כמעט ייצוג אמיתי ללסביות או לנשיות קווירית – לא במיינסטרים, בטח שלא בשיר החדש של דודו אהרון, ונראה שגם לא מספיק בחגיגת הגאווה הזו, שכביכול נחגגת השנה בשמן. לסביות יקרות, אני מצטערת לבשר ששוב עשו בכן שימוש ציני, כן – שוב באותה קהילה שאמורה לייצג גם אתכן באופן שווה. גאות גאות, אבל בכל זאת נשים. העיקר שדודו אהרון ייצא מזה אחלה גבר.