מדי דקה, נולדים כ-267 תינוקות בעולם. חלקם נולדים בבתי חולים מסודרים וסטריליים שערוכים לכל טיפול לו האם עלולה להזדקק, וחלקם נולדים בחוסר תנאים – אך רובנו לא נדע איך נראית לידה שכזו לעולם. מי שמספקת היום הצצה לקשיים הנוראיים של אמהות שיולדות בתנאים כאלו היא דווקא אנג'לינה ג'ולי. ואולי, בעצם, אנחנו כבר לא צריכים להיות מופתעים.

שיילו ג'ולי פיט: איך ילדה אמורה להיראות?

שיילו ג'ולי פיט בת ה-9 יצאה לבושה בחליפת שלושה חלקים ושיער קצר מסורק עם ג'ל, והוליווד פשוט לא ידעה איך להתמודד עם זה

שיילו ג'ולי פיט

לכתבה המלאה

"הלכתי לבית חולים בנמיביה, איפה שילדתי את בתי, וזו היתה לידת עכוז", אמרה ג'ולי בת ה-41 על לידתה של שיילו בתה ב-2006. "הזדקקתי לניתוח קיסרי. ידעתי שזו לידת עכוז כיוון שהיה לי הכסף לבצע בדיקת אולטראסאונד. אבל גיליתי שאפילו בבית החולים המקומי, שמשרת המוני אנשים ונשים, ונחשב לבית חולים טוב – לא היתה מכונת אולטראסאונד. אז תארו לעצמכם את כמות הנשים שכלל לא ידעו שהן בדרך ללידת עכוז, כמות התינוקות והסיבוכים שהגיעו עם חבלי לידתם. עם מכונה אחת פשוטה...".

אנג'לינה ג'ולי מספרת על הלידה של שיילו

הפעם למען תברואת נשים במחנות הפליטים. צילום: Shutterstock

הלוואי שאמא שלי יכלה לעבר את הניתוחים שעברתי

הנתון הבא הוא לא קל לעיכול: כל יום מתות 800 נשים בעולם מסיבוכים בלידה. ג'ולי מקדישה בימים אלו מאמצים להעלות למודעות נתונים קשים שכאלה ולתמונת המצב הכללית של התנאים התברואתיים במחנות פליטים. מחר, ה-20.6, ייערך יום הפליט הבינלאומי, ולקראת התאריך היא שיתפה בתוכנית רדיו של BBC Radio4 את סיפור הלידה האישי שלה, כדי לחשוף את מצבן של יולדות חסרות אמצעים בעולם.

"אישה כמוני במחנה פליטים עם תאומים בלידת עכוז ככל הנראה לא היתה שורדת, וכנראה שגם אני לא הייתי שורדת עד הלום אם הייתי פליטה", ג'ולי העידה. "אבל אני יודעת שיש המון אנשים יוצאים מן הכלל שעובדים על הבעיה הזו ועל בריאותן של נשים מסביב לעולם. יש הרבה קבוצות שמקדישות את מאמציהן במיוחד למטרה הזו. העבודה שלהם כל כך נדרשת, אבל הפתרונות הם ברי השגה".

ג'ולי התייחסה בקול רועד גם לכריתת השדיים והשחלות שעברה לאחר שגילתה על השתייכותה לקבוצת סיכון גבוהה לסרטן השד. "כשאת עוברת משהו ולומדת על עצמך ועל הגוף שלך במובנים רפואיים, את מרגישה שזו לא באמת היתה בחירה". אמה, מרסלין ברטרנד, מתה ב-2007 לאחר מאבק בן שמונה שנים של סרטן השחלות. "הרגשתי שהשגתי מידע שהלוואי שאמא שלי ידעה, הלוואי שהיתה לה האופציה. הלוואי שהיא יכלה לעבור את הניתוח. זה היה יכול לתת לה עוד שנים עם המשפחה שלי".

אנג'לינה ג'ולי

"אם עזרתי לאישה אחת להיבדק ולתפוס את זה בזמן, זה מרגש אותי מאוד". צילום: Shutterstock

"זה פשוט מה שזה, זו אפשרות. אני לא מעודדת כל אישה לקבל את ההחלטה שאני קיבלתי. אבל אני חושבת שזה חשוב מאוד שנחלוק את כל מה שאנחנו לומדים". היא אמרה שהיא מוקירת תודה ומרוצה מהשיחה שהתפתחה בנושא מאז שהחליטה לדבר בפתיחות על הניתוחים שעברה. "אפילו אם אישה אחת הלכה ונבדקה, וגילתה שיש לה סרטן ותפסה אותו בזמן, ואם הייתי חלק קטן בזה בכל דרך, זה מרגש אותי מאוד".

בהמשך התוכנית, ג'ולי סיפרה על צדדים קצת יותר חיוביים וקלילים של חיי המשפחה שלה. בין השאר היא סיפרה כי כל אחד מששת ילדיה לומד שפה אחרת – שיילו לומדת ניב קמבודי ומדוקס לומד גרמנית ורוסית. אף אחד מהם לא רוצה להיות שחקן, לדבריה, אך חלקם מאוד רוצים להיות מוזיקאים. "אני חושבת שהם נהנים מהתהליך של צילום מאחורי הקלעים. מד (מדוקס – נ.ב.) מתעניין בעריכה, פקס נהנה לתקלט".

"הרווחתי כל כך הרבה בחיי דרך אמי ודרך הבת שלי, ודרך חברויות עם נשים אחרות", ג'ולי סיכמה את השיחה המרגשת. השחקנית הפסידה 8 בני ובנות משפחה לסרטן, ורגע לפני שהיא פונה לשלב הבא בחייה – בו תתמקד בהעלאת המודעות לפשעי מלחמה נגד נשים,היא משקיעה את כל מאמציה בתברואתן של נשים מסביב לעולם. ג'ולי ללא ספק חסרת מנוח, והמוני נשים חייבות לה את חייהן על כך.