מתכננות לטייל בהודו בקרוב? כדאי שתרכשו מראש מלאי של זוגות מכנסיים, כי לפי שר התיירות של המדינה, זה מה שיסייע לכן להימנע מאונס. נשמע מטופש? ובכן, זה כנראה בדיוק מה שזה.

מהאש שארמה, שר התיירות של אחת המדינות המתויירות בעולם השתתף בדיון על ביטחון המטיילות הזרות בהודו שהתקיים בעיר אגרה, בה מצוי גם המבנה המפורסם הטאג' מאהל. שארמה הסביר שהתיירות הנכנסות למדינה עתידות לקבל ערכת קבלת פנים בכניסה הכוללת "ייעוץ בטיחותי לנשים".

"באותה ערכה שנשים יקבלו יהיו כללי 'עשי ואל תעשי'", הוא הסביר בפירוט, "אלו דברים מאוד קטנים כמו: לא לצאת החוצה לבד בלילה בערים קטנות, לא ללבוש חצאיות ולצלם את לוחית הזיהוי של כל רכב שהן נוסעות בו לפני הנסיעה ולשלוח לחברים. למען ביטחונן האישי, כדאי אף להימנע משמלות קצרות...", הוסיף השר, "אין מה לעשות, התרבות ההודית שונה מזו המערבית".

92 נשים נאנסות ביממה בהודו

92 נשים נאנסות ביממה בהודו. צילום: shutterstock

"ערכת קבלת הפנים" המיועדת לנשים זרות המעוניינות לטייל בהודו הוצגה לציבור כבר בשנה שעברה והיא אחת משורת צעדים בהם נוקטת הממשלה נוכח הירידה החדה בשיעור הנשים המטיילות במדינה. מספר המטיילות קטן בהדרגה מאז מקרה האונס הקבוצתי המזעזע שהסתיים ברצח של סטודנטית בדלהי בשלהי 2012 וכן בעקבות מספר תקיפות של תיירות שהתרחשו מאז.

הייעוץ כולל את הטקסט הבא: "בחלקים מסוימים של הודו, במיוחד בערים הקטנות ובכפרים, עדיין מקובל להתלבש בסגנון מסורתי. בררו מראש מהם המנהגים והמסורות המקומיות ודאגו לדווח לרשויות לפני שאתן מבקרות במקומות כאלה".

מה שארמה מפספס? ובכן, את העובדות. לפי נתוני הפשיעה הלאומיים 92 נשים נאנסות מדי יום בהודו, בעיקר באזורים כפריים, אולם סביר להניח שהמספרים האמיתיים גדולים בהרבה. בכל מקרה, המספר הזה מתייחס לנשים הודיות, אלה שלא לובשות חצאיות וסביר להניח מכירות הקודים החברתיים באיזור מגוריהן. בין הנאנסות ילדות בנות 5 ו-8 ו-10.

הטרדות ואלימות מינית ברחוב נפוצות מאוד ו-79% (!) מהנשים בהודו סיפרו שנתקלו בה לפחות פעם אחת, כך על פי מחקר שנערך לאחרונה. תיירות זוכות גם הן לאותן הטרדות בדיוק או גרוע מזה. המחשבה שאנסים מתעניינים בלבושה של הקרבן שלהם הופרכה כבר עשרות פעמים בעבר. נשים נאנסות כשהן לובשות חצאית קצרה וכשהן לובשות ג'ינס וסניקרס ומתברר שהן נאנסות גם כשהן לובשות סארי צבעוני וכיסוי ראש. שיעורי האונס אצל נשים שלבשו חשוף ואצל נשים שהיו לבושות מכף רגל ועד ראש כמעט זהים. עוד לא נולד האנס שתוקף מינית אישה בגלל שהחצאית שלה הייתה קצרה מדי. הוא תקף אותה כי הוא יכול.

בחודש שעבר נאנסה ישראלית על ידי כנופיית גברים במנאלי שבצפון הודו. תיירת יפנית נחטפה והותקפה מינית בשנת 2014 במדינת ביהאר, אישה מרוסיה הותקפה על ידי נהג ריקשה ב-2015 ואישה משוויץ נאנסה על ידי חמישה גברים בתום טיול אופניים עם בעלה ב-2013. אלו כמובן 4 דוגמאות מתוך מקרים רבים. מדובר בארבע נשים ממדינות שונות, בגילאים שונים שטיילו באזורים שונים במדינה. לא בדקתי מה לבשו הנשים הללו אבל סביר להניח שמה שמשותף להן איננו חצאית אלא עובדת היותן נשים.

ודבר נוסף, עם כל הכבוד למסורת של הכפרים והערים הקטנות, מקרי אונס רבים בהודו מתרחשים דווקא בערים הגדולות. האונס הברוטאלי של הסטודנטית התרחש בעיר גדולה (דלהי), היא לא הייתה לבד (הסתובבה עם חבר), זה לא קרה באמצע הלילה והיא לא לבשה חצאית.

למרות ההצעות המיותרות שלא הולכות להציל אף אחת מאונס, משרד התיירות ההודי לא לבד. גם משרד החוץ בבריטניה מציע לנשים שנוסעות להודו "לכבד את קוד הלבוש ואת המנהגים המקומיים ולהימנע משהייה באזורים מבודדים, כולל בחופי הים, בכל שעה של היום".

הבעיה האמיתית היא בגברים ובנערים בהודו

הבעיה האמיתית היא בגברים ובנערים. צילום: shutterstock

מאוחר יותר הבהיר שארמה את דבריו והכחיש שמשרדו מציע קוד לבוש מסוים עבור נשים זרות: "לא נתנו איזשהן הוראות ספציפיות לגבי מה הן צריכות ללבוש או לא ללבוש. אנו מבקשים מהן לנקוט זהירות כשהן בחוץ בשעות הלילה. אנחנו לא מנסים לשנות את העדפות הלבוש של אף אחת ", אמר.

"זה היה מאוד מטופש, הצהרה מיותרת שנראה שלא חשבו עליה די," אמרה ראנג'ה קומארי, מנהלת המרכז למחקר חברתי בדלהי, המתמקד בשוויון בין המינים בהודו. "השר לא מבין בכלל את ההשלכות של ההצהרה חסרת האחריות הזו".

קומארי אמרה שהדברים שוב משקפים את "תסמונת האשמת הקרבן" שמתייחסת למה נשים לבשו ואיפה הן היו. "הבעיה האמיתית בהודו היא היא הגברים והנערים. הם מבצעים שורה ארוכה של מעשים המבוססים על שנאת נשים - מאונס קבוצתי ועד רצח. היה עדיף אם הוא היה מספר לנו איך מתכוונת הממשלה להעניש את הפושעים הללו במקום לדבר שטויות על איך נשים יכולות למנוע את זה בשעה שהן לא באמת יכולות. למה שמישהי תרצה בכלל לבקר בהודו כשהמדינה מפורסמת ביחס השלילי שלה לנשים ובהעדר הביטחון שהיא מציעה להן?"

האונס הקבוצתי המחריד ב-2012 זכה לתשומת לב עולמית ועיניים רבות נשואות מאז להתמודדותה של הודו עם אלימות נגד נשים במדינה. מאז הקשיחה הודו את עונשי המאסר על אונס ואף אמצה הליך משפטי מהיר במקרי תקיפה מינית.