פניה החלקות, הבובתיות, של הקריינית ומגישת החדשות גאולה אבן-סער, כמו אינן מסגירות גיל. לכן, במבט ראשון, עשוי היה מי שראה את הודעת התאגיד על מינויה לאחרונה ואינו מכיר את אשת התקשורת הוותיקה שמאחוריה מעל 25 שנות ניסיון בשירות העיתונות הישראלית, לחשוב שמדובר אולי בפרח מדיה רענן שרק עושה את צעדיו הראשונים בתחום.

 

גאולה אבן

 

בפועל, למי שהספיק לשכוח בעקבות העיסוק הצהוב שנקשר בשמה עם חשיפת הקשר הרומנטי שלה עם שר החינוך דאז גדעון סער, ועם דעיכת הסיפור כולו די במהרה אפילו מחוץ לדפי הנייר האלו עמם עוטפים דגים למחרת, אבן-סער היא שועלת קרבות וותיקה. כזו שהספיקה הרבה לפני שהוסיפה את המקף לשם משפחתה, לעבוד עם מיטב השדרנים המיתולוגיים בשנותיה בשידור הציבורי על גלי האתר ובטלוויזיה. בעלת זכויות והישגים על עבודתה וסגנונה הייחודי כמראיינת, ועל כן ההודעה לפני כשבועיים על תפקידה הצפוי הבא, לא הפתיעה כלל את מי שליוו אותה לאורך דרכה. אך מה אנו יודעים באמת על האישה שככל הנראה תהיה פניו של התאגיד החדש, אם יזכה אכן לראות את אור היום?

 

סער בעין הסערה

בשיא ימי המולת התקשורת סביב מאבקי הכוח באשר לתאגיד ועתידו הלא ברור, נורתה לאוויר ההודעה לפיה תגיש גאולה אבן-סער את המהדורה המרכזית בגוף התקשורת הטרי והמאוים חדשות לבקרים. בתאגיד בחרו לשחרר הצהרה זו, שאין לראותה בדרך אחרת מאשר הצהרת כוונות, על אף העננה המרחפת מעל ראש הארגון המתהווה. מגישת מהדורת ערוץ 1, אשר הושעתה בעבר מתפקידה כזכור לאחר שהודיעה על הזוגיות שהיא מקיימת עם שר החינוך דאז גדעון סער, בעקבות ראיון שערכה לו במסגרת תפקידה, תהיה הפנים של חטיבת החדשות של גוף התקשורת שראש הממשלה נתניהו כל כך לא רוצה ביקרו.

 

אותו נתניהו, אשר מזה שנים רואה לפי פרשנויות ודיווחים שונים את גדעון סער (שהפך מאז לבעלה ואב ילדיה ואף פרש מהחיים הפוליטיים כדי לבטל את השעייתה) כאיום רדום על מעמדו האפשרי בכל בחירות עתידיות ובפריימריז כמובן. סער אמנם נסוג מן החזית לכמה שנים, באופן רשמי לא רק כדי לאפשר לאשתו להמשיך בכבוד, אך איפשר זאת ובצדק, בעיסוקה המקצועי שאינו נופל בדבר משלו. אותו נתניהו, שככל הנראה לא צפוי שיפתח חיבה יתרה כלפי התאגיד ואנשיו עם ההכרזה האחרונה בדבר מינויה של אבן-סער.

 

חתונה, גירושין, חתונה

הסיפור של גאולה אבן מתחיל בעיר חיפה, בקיץ 1972. היא נולדה לאב פסיכיאטר ואם אחות אשר עלו ארצה מליטא, גדלה והתחנכה בבת ים, לא רחוק מתחנת גל"צ היפואית, בה החלה את דרכה בעת שירותה הצבאי. בגיל 21 קיבלה את תפקידה הראשון בערוץ הראשון לצד דניאל פאר ב"בוקר טוב ישראל". כשפרש חיים יבין מעמדת השידור שאייש באופן כמעט מנדטורי שנים כה רבות, הייתה זו גאולה אבן בת ה-25 שנבחרה למרות צקצוקי לשון רבים להוביל את מהדורת מבט לחדשות, ובהמשך את "יומן" המיתולוגי ותכניות אקטואליה ורדיו שונות, בגלי צה"ל ובקול ישראל.

 

עם השנים פרשה אבן-סער מחזית אותן תכניות תובעניות, שדרישותיהן בוודאי מכבידות על צרכיה של משפחה צעירה, אך המשיכה לפרויקטים אחרים במסגרת הערוץ, ובהן "המוסך". נישואיה של אבן לסער אינם הראשונים בתולדותיה, ובעבר חלקה את חייה משך עשרים שנה עם עמית אוברקוביץ', בכיר לשעבר בחברת החשמל, ולשניים נולדו עם השנים שלושה ילדים. ב-2013 נישאה רשמית לסער.

 

גאולה אבן וגדעון סער

 

"אני כבר 26 שנה במקצוע, מאז גלי צה"ל", אמרה בראיון לידיעות אחרונות לאחר הודעתו של סער על פרישתו, בשוך קרבות הפפארצי. "כשהוא פרש היה לי ותק של 24 שנה. אז כל הקילומטרז' שצברתי בכל מגוון התפקידים - הכתבות, העריכה, שידורים חיים, ניהולי שידור, ראיון והגשה - הכל נמחק כי התחתנתי עם גדעון?... גדעון החליט שזה הדבר שהוא רוצה לעשות, אחרי 20 שנה של שירות הציבור, למען עצמו ולמען היקרים לו. הרבה אנשים אמרו לו 'אל תלך'. זה באמת לא מובן מאליו. לא קל לוותר על הכיסא, על הכוח. והוא ויתר".

 

מוערכת, מקצועית, רדופה

אך גם הפעם נשמעים כבר הקולות של אלו המצקצקים בלשונם על יכולתה של אבן-סער, הפעם שלא להיות מוטה מחיבורה האישי הפוליטי כל כך. אלא שאולי מדובר רק בתירוץ, למי שמצאו כאמור כבר סיבות אחרות ומגוונות בעבר להטיל דופי במראיינת שהואשמה בין היתר בהיותה "תקיפה", "שמאלנית", או "מדברת יותר מדי".

 

"פעם אחר פעם סומנתי כמגישה שעדיף שלא תשדר", העידה בגילוי לב אבן-סער בראיון ל"לאשה" בדצמבר 2015. היא סיפרה על הרגליים השונות, ביניהן של נשים לכאורה, שניסו לעמוד מטעמים שונים בדרכה המקצועית לפסגה, תחילה בערוץ הראשון במסגרתו הקיימת, וכעת גם בקונסטלציה החדשה, בן הכלאיים הבלתי ברור, הידוע ברחוב בינתיים בכינוי "התאגיד".

 

באותו ראיון נשאלה גאולה האם הופתעה מהתגובות שקראו לה לפרוש, והשיבה: "לא היו רבות כאלה, אך כן - הופתעתי. אחרי יותר מ?20 שנות עבודה, שאפסיק לעבוד בגלל מי שבחרתי להתחתן איתו? זו העבודה שלי וזה המקצוע שלי. זה הזוי בדיוק כמו לדרוש מליאור שליין להפסיק לעשות סאטירה פוליטית כי בת זוגו מרב מיכאלי הפכה לפוליטיקאית. אבל תמיד כדאי לבחון היטב את האינטרסים של האומרים. בדרך כלל זאת לא דאגה לאתיקה".

הקאמבק של הפאוור קאפל

"גאולה מהמגישות המנוסות, המוערכות והמקצועיות בישראל", אמר בתגובה לפרסומים על בחירתה של אבן-סער, ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד. "היא תהווה נדבך מרכזי בבניית מערכת החדשות החזקה, העצמאית וההישגית של תאגיד השידור הציבורי. אני שמח שנענתה לבקשתנו להוביל את המהדורה המרכזית".

 

גאולה אבן וגדעון סער

 

אז האם המינוי הזה יקשה על התאגיד לפתוח את דלתותיו אפילו קצת יותר מהקשיים הנוכחיים? האם יטורפד בהמשך מטעמים בלתי מקצועיים בעליל? ומה יעלה בדרכם החדשה של הפאוור קאפל המתקמבק, הנהנה ללא ספק זה מצמיחת מניותיו של השני\ה, לפחות בכלי המדיה?

כמובן, ימים יגידו, אך עם ההכרזה הכמעט מקבילה על חזרתו של סער לחיים הפוליטיים, נראה כי מינויה של סער-אבן לתפקיד, צפוי לפתוח עוד כמה דיונים סוערים, חלקם מחדש וחלקם לראשונה, ולהחזיר אותה שוב לעין הסערה התקשורתית, בין אם תרצה בכך או לא. מניסיון העבר, עושה רושם שגם הפעם, לכל הפחות, היא תגיע מוכנה.