כתב אישום תקדימי הוגש כנגד רופאה ממישיגן על ביצוע מילת נשים לשתי ילדות בנות 7 בקליניקה הפרטית בה היא עובדת. ככל הנראה  מדובר בתביעה הידועה הראשונה שהוגשה אי פעם בארה"ב בנוגע למנהג הברוטלי.

 

הרופאה, ג'ומאנה נגרוואלה, בת 44, נעצרה לפני כשבועיים בטענה שהיא ביצעה חיתוך גניטלי בשתי ילדות במרפאה נטולת שם, בליבוניה, מישיגן ושיקרה לסוכנים פדרליים על כך.

על פי תלונה פלילית שהוגשה בבית המשפט הפדרלי, ד"ר נגרוואלה ביצעה את ההליך על שתי בנות ממינסוטה, אשר נסעו במיוחד למרפאה בדטרויט עם הוריהן בחודש פברואר. על פי התלונה נגרוואלה ביצעה את אותו הליך פעמים רבות בעבר, לא רק במישיגן, וכי עשויות להיות קורבנות רבים בין השנים 2005 ל -2007.

 

ג'ומאנה נגרוואלה. ביצעה מילת נשים על פי החשד

ג'ומאנה נגרוואלה

 

אחת הילדות סיפרה לחוקרים שהיא הייתה בטוחה שהיא והילדה האחרת הולכות לרופאה כי "הבטן שלנו לא בסדר וצריך לטפל בה". השנייה אמרה שתהליך החיתוך כל כך כאב שהיא צרחה ובקושי הצליחה ללכת בסיומו. היא ציירה תמונה של החדר שבו בוצעו לכאורה ההליכים, וסימנה את האות X במקום שבו היא דיממה על שולחן הבדיקה. לשתיהן נאמר לא לספר דבר לאיש על מה שקרה במרפאה, כך על פי כתב האישום. רופא שבדק מאוחר יותר את אחת הילדות אמר כי איבר המין שלה "לא נורמאלי במראהו", וכי חלקים ממנו הוסרו.

 

"ד"ר נגרוואלה ביצעה מעשים אכזריים ומזוויעים בקרב הקורבנות הפגיעים ביותר", אמר קנת א. 'בלנקו, עוזר היועץ המשפטי לממשלה במחלקה הפלילית של משרד המשפטים. "משרד המשפטים מחויב לעצור את מנהג הטלת המום באיברי המין של נשות המדינה הזאת, והוא ישתמש במלוא כוחו של החוק כדי להבטיח שאף אישה לא תסבול התעללות פיזית ורגשית כזו".

 

"ד"ר נגרוואלה, המתמחה ברפואה דחופה בבית החולים הנרי פורד בדטרויט, הוצא לחופשה מנהלית, סיפר דיוויד אוליארז, דובר מערכת הבריאות של הנרי פורד, "הפעילות הפלילית לכאורה לא התרחשה בבית החולים. לעולם לא היינו תומכים בשום דבר הקשור לאקט הזה".

 

הרופאה נמצאת כעת במעצר עד תום ההליכים. תחילה היא הכחישה מכל וכל את ההאשמות נגדה וטענה כי היא מעולם לא ביצעה חיתוך באיבר מין של ילדה. מאוחר יותר הסניגור של ד"ר נגרוואלה דחה את ההאשמות תחת טיעון של "חופש הדת".עם זאת, אין שום דבר באמונה האסלאמית של ד"ר נגרוואלה שמצדיק את המעשה. ביצוע הפרוצדורה הפולשנית הזו לנערות וילדות היא סוג של התעללות פיזית, נפשית ורגשית, שלא הולמת את הערכים האמריקאים וחייבת להיעלם בקרב קהילות המהגרים, כאשר הן מגיעות לארצות הברית. מבחינה משפטית, גם סנגור יתקשה לטעון טענה משכנעת לגבי השחתת גוף ילדות במסגרת החוקה האמריקנית, אפילו במסווה של חופש דת.

 

סכינים וכלים המשמשים למילת נשים

סכינים וכלים המשמשים למילת נשים

 

הטקס הברברי של מילת נשים (FMG) הוא מנהג פרימיטיבי שבטי המוכר בעיקר באפריקה, במזרח התיכון ובדרום מזרח אסיה. במילת נשים מבוצעת כריתה של חלק מאיבר המין הנשי, בדרך כלל מדובר על הסרת הדגדגן ולעתים גם את הסרת השפתיים החיצוניות והפנימיות לגמריהאקט מבוצע עם זכוכית, מספריים או חפץ חד אחר ללא הרדמה - כדי "לשמור" על מ"הפקרות מינית" לפני שהן מגיעות לבגרות. ארגון הבריאות העולמי תיעד את ההליך ב -30 מדינות, רובן באפריקה. המנהג החברתי-תרבותי, מבוצע בדרך כלל על בנות לפני שהן מגיעות לגיל ההתבגרות ועלול להוביל לזיהומים, סיבוכים בלידות וכאבים במהלך הטלת שתן, קיום יחסי מין או וסת.

 

FGM כבר מזמן נתפסת כבעיה ששייכת ל"שם", מעשה שמבוצע בבקתות עפר במדינות העולם השלישי על ידי בורים. ישנה נטייה לחשוב שזה לא קורה במערב, ודאי לא באמריקה, במרפאות המנוהלות על ידי אזרחים אמריקאים ילידי ארצות הברית שמבטיחים הכשרה רפואית יוקרתית מבתי הספר הטובים בעולם. גם בקרב המוסלמים, לא יעלה על הדעת כי רופאה לבושה חיג'אב, שהכריזה על מחויבותה לאיסלאם באמצעות ביטוי חיצוני, עלולה להיכנע לפרקטיקה פרימיטיבית ולא-מוסלמית שכזו. במובן זה, כתב האישום הוא ראשון ופורץ דרך על אדמת ארה"ב.

 

היקף תופעת מילת הנשים באפריקה ובמזרח התיכון. הנתונים הם של יוניצף ונכונים ל-2015

היקף תופעת מילת הנשים באפריקה ובמזרח התיכון. הנתונים הם של יוניצף ונכונים ל--2015

 

חיתוך גניטלי מנוגד לחוק בארה"ב מאז 1996 ולחוק התווסף בשנת 2013 כדי להוציא מחוץ לחוק מה שנקרא לעתים "חיתוך מרצון", או העברת ילדה לחו"ל כדי לבצע את ההליך.ארגון הבריאות העולמי מעריך כי ברחבי העולם, חיות היום למעלה מ -200 מיליון ילדות ונשים שעברו צורה כלשהי של חיתוך גניטלי. מחקר שנערך בשנה שעברה על ידי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן מצא כי למעלה מחצי מיליון נשים ונערות בארה"ב עברו חיתוך גניטלי או היו בסיכון לחיתוך כזה בשנת 2012.