כשנאנסת לא יכולה להעיד בשל מצבה הנפשי או הפיזי, מרחפת מעל תיק אונס, גם החמור ביותר, סכנת סגירה. זה לא בגלל שאולי לא היה אונס, ממש לא. אלא כי החוק הפלילי דורש את עדותה של הנאנסת מעל דוכן העדים בבית המשפט. נכון או לא נכון ,צודק או לא צודק, זה החוק. נקודה.

שלושת הצעירים החשודים באונס הנערה בת ה-17 מהרצליה שוחררו למעצר בית כי מצבה הנפשי של הנערה הנאנסת לא מאפשר לה לעמוד מול השלושה לעימות ולהטיח בהם "אנסתם אותי". היא גם לא מסרה עד כה עדות מפורטת. הממצאים עליהם מתבססת החקירה הם בעיקר ווטסאפים מהטלפונים הסלולריים של הצעירים, ועדויות של מקורבים, חברות והאם.

 

החוק היבש לא נרטב אף פעם

שלושה צעירים שחשודים באונס בת 17 שוחררו למעצר בית כיון שמצבה הנפשי של המתלוננת לא מאפשר לה להתעמת עמם. אושרית נברה תוהה אם גם במקרה רצח, היו משחררים את הנאשמים כי הנרצח לא מסוגל להתעמת

לטור המלא

 

כשמדובר בעדות מול עדות, נאנסת מול אנס, לא הייתי מעזה לומר בוודאות שהנערה נאנסה אלא אם כן יש ראיות של ממש. כשמדובר בשלושה צעירים, גברתנים ששוכבים זה אחר זה עם הנערה, כשהיא מעורפלת כתוצאה מסם ואולי גם משקאות חריפים אני לא יכולה שלא לחוש כאב בטן ודקירות בלב נוכח גרסת השלושה לפיה כל האירוע היה בהסכמה. לפי העובדות היבשות מדובר על צעיר שהכיר את הנערה ערב קודם לכן והזמין אותה לביתו ואז השאיר הודעות ווטסאפ לחבריו והזמין אותם ל"חגיגה עם בחורה שיש אצלו". והם באו. זה נכון שבשלב מסוים בלילה אמה סמסה לה ושאלה אותה היכן היא, והיא ענתה "בחוף הים", אבל מי יודע מה באמת גרם לה לענות כך. ולבסוף, בשורה התחתונה, כשחזרה הביתה, מצבה הפיזי היה קשה, היא נגשה להיבדק בחדר 4 בבית חולים המיועד לנפגעות תקיפה מינית, הגישה תלונה במשטרה והתמוטטה נפשית.

היא רק בת 17. החשד שהנערה נאנסה, נותר כבד ומעיק אבל החוק הפלילי נועץ גדר תיל בגופן ונפשן של הנאנסות. גדר פוצעת שנקראת ראיות, עימות עם התוקפים, והשלמת חקירה. הנערה לא יכולה בשלב הזה לעמוד בכל אלה. היא לא יכולה נפשית ופיזית. אז מה זה אומר? שהם נקיים? זכאים? שקיימה יחסי מין עם שלושתם בזה אחר זה בהסכמה מלאה כפי שהם מציגים? לא ממש.

בניגוד לכל הפרסומים ולדעת רבים, התיק לא נסגר וגם לא ייסגר כל כך מהר. תיק כזה יישאר חי ונושם עוד זמן רב. הנערה תתחזק. תירגע, תחוש בטוחה ותגיד את דבריה. בינתיים חגיגת החשודים ששוחררו למעצר בית, ובצדק, היא חגיגה מיותרת. כל מי שבקיא ברזי תיק החקירה, בעובדות כפי שנאספו על ידי החוקרים, מבין כמה התיק הזה חשוב, כמה המסר שהוא מקפל בתוכו עשוי להשפיע על צעירים אחרים.כל מי שנגע בפרשה הזאת לא יכול לנוח. יו"ר סיעת מרצ, זהבה גלאון, מתכוונת לפנות לפרקליטות ולדרוש הסברים.

עוד טרם סיימנו להתלבט בסוגיה המשפטית של הסיפור הזה, ואירוע חמור נוסף של אונס נערה מגיע אל פתח המשטרה במסובים. פרטי הסיפור דומים. גם הנערה הזאת רק בת 17 וקצת, נערה שנחשבת מוחלשת, משולי חבורות הנוער ונמצאת במוסד בדרך כלל, מסיבות שונות. גם היא מגיעה לביתו של צעיר אותו היא מכירה, והוא וחבריו, כך על פי החשד, אונסים אותה בזה אחר זה.

 רק שהיא בניגוד לחברתה מהרצליה, חזקה יותר כעת ומצליחה להעיד. היא מסוגלת לעמוד מולם, נלחמת על האמת שלה. זהו תיק פתוח נוסף שככל הנראה יהיה קל יותר להתמודד איתו בבית המשפט. הם עדיין עצורים. אולי הסיפור הזה יגמר מהר מאוד עם כתבי אישום חמורים.