בשבוע שעבר עלתה עיריית תל אביב יפו בקמפיין על תחנות אוטובוס בעיר, בשיתוף עמותת ?לילה טוב?, וכן עם שדולת הנשים, מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ת?א ופרויקט עיר שווה של העירייה. הקמפיין, שכותרתו ?אל תהיה הגבר הזה?, מציג דרך איורים ארבעה מצבים שונים בחיי הלילה, בהם באור מוצגות דמויות של גבר ואישה, ובצל מוצג מצב בו הגבר מטריד, תוקף או מנצל את האישה. בימים האחרונים אנחנו ב'לילה טוב' קוראות תגובות רבות לקמפיין, שחלקן תומכות ונלהבות, וחלקן פגועות וביקורתיות מאוד.

לצד קשב רב לטענות ולקיחתן לתשומת ליבנו את הבונות מתוכן (לא את ?להקיא עליכן? כי אין לנו הרבה מה להפיק מזה...), רצינו להשיב לשלוש טענות עיקריות שעלו מתוך בליל הביקורת.

הקמפיין הגבר הזה

ראשית, שהמסר לא עובר כמו שצריך דרך האיורים, שהוא לא ברור, ושאפשר להבין אותו בכל מיני דרכים שלא כולן חיוביות.

מבחינתנו המסר של הקמפיין הוא שבסיטואציות שונות בחיי הלילה, אדם יכול לבחור אם הוא רוצה לבלות וליהנות תוך כבוד ואכפתיות לאנשים ולנשים שסביבו, לעזור למי שנראה/נראית במצוקה ולהתחבר עם גברים ונשים שמעוניינים באינטראקציה. אותו אדם יכול לעומת זאת לבחור לנצל מצבים של מצוקה או חוסר מודעות, לחדור בכח למרחב אישי, ולא לכבד את רצונותיה או רצונותיו של האחר/ת. המצב שמתואר בקמפיין באור הוא הרצוי, או צומת הבחירה. המצב המתואר בצל הוא המצב הלא רצוי, הלא מוסרי, הפוגעני והמסוכן.

חשוב לזכור שבכל ייצוג אמנותי, אנשים שונים רואים ומפרשים דברים שונים, ואף פעם לא תהיה פרשנות אחת ויחידה. קשה להעביר רעיון מורכב בארבעה איורים דו ממדיים, ולדעתנו האיורים שנבחרו הם ברורים ואפקטיביים, לכל הפחות מספיק ברורים כדי לעורר דיון בתופעות של אלימות מינית בחיי הלילה. ייצוגים חזותיים הם גם עניין של טעם, ולא כולם מוכרחים להתחבר, זה בסדר. אבל אם נוצר דיון (אפילו ויכוח) על מהות האלימות בחיי הלילה, על מי פוגע במי, מה נכון לעשות, איך נכון להציג את זה ולדון בזה - אז עשינו עבודה טובה. בקמפיין הבא ניגע בזה מזווית קצת אחרת, וכך האלה נקדם את הדיון.

הקמפיין הגבר הזה

הביקורת השנייה היא לגבי הסיסמא ?אל תהיה הגבר הזה?. הביקורת עיקרה שהקמפיין מתאר סיטואציה שבה רק גברים פוגעים ורק נשים נפגעות, וזה מכעיס גם גברים שלא מזדהים עם קבוצת הפוגעים וגם נשים שלא מזדהות עם קבוצת הנפגעות. לקונטקסט, הסיסמא תורגמה מקמפיין קנדי שסיסמתו "Don't be That Guy?, והמהות שלה, בדומה לאיורים, היא שיש אפשרות בחירה. האם אתה בוחר לפגוע, או בוחר לכבד. האם אתה פוקח את העיניים והאוזניים לרגשות ולרצונות של הנשים והגברים סביבך במהלך הבילוי, עוזר להתריע בפני מצבים מסוכנים ולסייע למי שצריך/ה, או שאתה זה שגורם למצבים המסוכנים, מנצל ופוגע תוך התחשבות אך ורק ברצונות שלך.

החוויה שלנו בחיי הלילה היא שיש המון אנשים שחווים תחושת מחויבות ואחריות לאחר/ת, ורבים שיוצאים מתוך כוונה מפורשת לפגוע ולנצל. בין שתי הקבוצות האלה יש גם המון אנשים שאין להם כוונה לפגוע אבל גם אין להם את המודעות שחלק מהמעשים שלהם נחווים כפגיעה. המסר הוא שההתנהגויות המתוארות בצל של האיור, הופכות אותך לגבר ?הזה?. הוא מחדד את העובדה שההתנהגויות האלה לא מקובלות, שהקווים האדומים של ההטרדה המינית הופכים להיות יותר ממוסדים, אנחנו פוקחים עין, אנחנו אומרים ואומרות ?לא?, אנחנו נותנים חסות לשינוי התרבות.

 

בעלי בארים מתמודדים עם אלימות מינית בחיי הלילה

אלימות מינית בחיי הלילה היא נושא מוכר וכאוב לכל מי שיוצאת לבלות. על מנת להיאבק בתופעה נולדה אמנת 'לילה טוב' הקובעת עקרונות לבילוי נעים ובטוח לכל הבלייניות והבליינים, בלי לפגוע בפאן. עידן חדש?

לכתבה המלאה

 

הביקורת נגד הקמפיין גם עוסקת בהכללה שבסיסמא, כאילו כל הגברים הם אנסים. אז לא - ממש לא כל הגברים הם אנסים. אבל כדי להילחם בתופעת האלימות המינית בחיי הלילה, אנחנו לא צריכות בכל רגע נתון גם להתנצל ולהבהיר, ולהבהיר שוב, שאם אתה לא אנסת ולא מתכוון לאנוס, אז זה לא פונה אליך. הטיפול בתופעה אחת לא אומר שתופעות אחרות לא קיימות. להפך - הסיסמא של הקמפיין אומרת באופן ברור שיש גבר - ויש את הגבר הזה. ואתה לא חייב להיות זה. אתה יכול להיות הגבר שמציע כוס מים למי ששתה יותר מדי. אתה יכול להיות הגבר שבוחר לא לקחת הביתה את הבחורה שלא מצליחה להגיד איך קוראים לה כרגע. אתה יכול להיות הגבר שמחכה לקבל אישור במבט בעיניים וחיוך לפני שהוא מתקרב יותר מדי, ועוזב את זה אם הוא מקבל כתף קרה. רובכם כאלה. עכשיו הגיע הזמן לעודד גם את החברים להיות כאלה.

בנוסף, אנחנו לא מוכנות לקבל את התנאי שמוצב בפנינו, שכדי להיאבק באלימות נגד נשים, חייבים קודם כל להכיר באלימות של גברים כלפי גברים ובמיוחד באלימות של נשים כלפי גברים. תנאים מוקדמים למשא ומתן לא באמת מבטאים נכונות להיאבק יחד באלימות. וזה גם לא משא ומתן. אלימות היא נגע שצריך להוקיע מהחברה שלנו, ואלימות מינית בין מבוגרים בעיקרה מופנית כלפי נשים. אנחנו האחרונות שיאמרו שאין גברים שנפגעים מהפטריארכיה. כל הגברים נפגעים ממנה. המאבק הפמיניסטי יושיע גם את הגברים מהעול והעוול של עולם שנשלט על ידי כוח ושררה. אבל אין שום הצדקה לא להתעסק בהשפעה המיוחדת והאקוטית של מבנה החברה שלנו על נשים על כל סוגיהן.

הקמפיין הגבר הזה

הביקורת השלישית נגד הקמפיין היא שמתוארות רק סיטואציות הטרו-נורמטיביות. כאן אנחנו בהחלט מסכימות שאם היו לנו יותר מארבעה איורים, היינו שמחות להכליל סיטואציות נוספות על הקשת המגדרית, וכך נעשה בקמפיינים הבאים ככל שתהיה לנו אפשרות לכלול את התכנים האלה. מתחילת הדרך אנו בשיח מתמשך עם חברות וחברים מקהילת הלהט?ב ורואות בקהילה שותפה לדרך.

בשורה התחתונה, אנו מעודדות את השיח המתעורר בשנים האחרונות בנוגע לגבריות ולאופנים השונים שבהם מבנה החברה שלנו פוגע בגברים, מתוך נסיון להגדיר גבריויות חדשות ומגוונות, לאפשר ביטויים רגשיים ואחרים, ולהציף את הדיכוי והאלימות שגברים חווים בנקודות שונות בחייהם. זה אינו הפוקוס של המאבק של לילה טוב, שמתמקד במיגור האלימות המינית בחיי הלילה, ואנחנו תומכות בכל שיח כזה כל עוד הוא אינו דורש מאתנו כתנאי מקדים להתייחס אליו בכל הזדמנות שבה אנו מציפות את הבעיה הלא פתורה של אלימות כלפי נשים.