נפתח משפטו הפלילי של כוכב הטלוויזיה, ביל קוסבי החשוד בשורה של תקיפות מיניות עם עדותה של קלי ג'ונסון, העוזרת לשעבר של טוס איליוס, סוכנו של קוסבי.

 

השחקן הנערץ שפעם נחשב כ"אב הטלוויזיה האהוב של אמריקה" הגיע ליום הראשון של משפטו בסביבות השעה 8.45 בבוקר בחליפה כחולה כהה עם הדובר שלו, אנדרו וויאט, ובתו, קשיה נייט פוליאם, בת 38. אשתו קמיל נעדרה.

 

קוסבי לא סיפק את רושם של אדם שנמצא תחת לחץ או בבריאות כושלת. צעדיו היו חזקים ובוטחים ונראה שמצב רוחו מרומם. הוא צולם משוחח עם הצוות המשפטי שלו - מחייך, צוחק, אוחז בזרועותיהם ומוחא כפיים. כששאלו אותו כיצד הוא מרגיש לא ענה, רק חייך בתגובה.

 

משפטו של קוסבי

צעדים חזקים ובוטחים. קוסבי אתמול בבית המשפט. צילום: רויטרס

 

קלי ג'ונסון, העדה הראשונה של התביעה במשפט נשברה ובכתה על דוכן העדים כאשר נזכרה כיצד קוסבי תקף אותה במלון בל אייר ב -1996. היא תיארה את קוסבי כאדם אליו חשה כבוד רב והערצה, בהיותו אחד הסלבריטאים המצליחים ביותר בעולם.

 

קוסבי הזמין אותה לארוחת צהריים במלון, אבל עד מהרה התברר שארוחת הצהריים שהניחה כי תהיה במלון עצמו הייתה בכלל בבונגלו סמוך שהוא הזמין מראש.

 

הוא פתח לה את הדלת לבוש בחלוק רחצה ונעלי בית וניסה לשכנע אותה לשתות עמו יין, אבל היא תיארה את עצמה כ"אחת שלא ממש יודעת לשתות". כשקוסבי ראה את אי הנוחות והלחץ בו היא הייתה שרויה, הוא הגיש לה כדור לבן ולחש באוזנה "את חייבת להירגע".

 

לדבריה, הרגישה תחת לחץ קיצוני והחליטה להעמיד פנים שהיא מתכוונת לבלוע את הכדור, להסתיר אותו מתחת ללשונה ולירוק אותו אחר כך בחדר האמבטיה. אולם כאשר העמידה פנים שהיא בולעת אותו במים, הוא הציע לה יין במקום ודרש ממנה לפתוח את הפה. "הוא ביקש להרים את הלשון כדי לוודא שבלעתי את הכדור. עשיתי את זה". מהר מאוד היא הרגישה שהיא צוללת והכל הופך למעומעם ומטושטש.

 

לאחר שבלעה את הגלולה, ניגשה אל חדר האמבטיה כדי לנסות להתאפס על עצמה. היא אמרה כי אזור הכיור היה "מכוסה בתרופות מרשם". היא חשבה שאם רק תוכל לקרוא מה כתוב על האריזות, היא עשויה להבין מה היא בלעה.

 

"הייתי מתוסכלת מעצמי, משום שלא הצלחתי לקרוא מה כתוב על הבקבוקים ולא הבנתי למה. לא נזקקתי למשקפיים באותה תקופה". בהיסח הדעת ובאי-וודאות כמה זמן הייתה בחדר האמבטיה, יצאה ג'ונסון וחזרה אל קוסבי.

 

היא איבדה את הכרתה וסיפרה שכשהיא התעוררה היא מצאה את עצמה בחדר השינה, על המיטה, שמלתה משוכה למטה ושדיה חשופים. קוסבי שכבה מאחוריה וגנח בקול.

 

על השידה עמד בקבוק קרם ואז, כך סיפרה בעדות, "הוא מרח לי קרם על כף היד ושם אותה על האיבר שלו. אני זוכרת אותו עומד ליד המיטה. אני זוכרת שראיתי את נעלי הבית שלו על הרצפה ותהיתי למה אני מסתכלת רק על הנעליים שלו. אני גם זוכרת שרציתי למשוך את השמלה שלי למעלה ולא הצלחתי".

 

ג'ונסון אמרה שהיא הרגישה מאוימת מקוסבי ומפוחדת מאוד. היא חשה שהיא באיזשהו מובן שותפה למשהו אסור, כשקוסבי ביקש ממנה לא לספר לבוס שלה, הסוכן שלו, מה קרה.   

 

הרגישה מאוימת ומופחדת ממנו. קוסבי אתמול בבית המשפט

הרגישה מאוימת ומופחדת ממנו. קוסבי אתמול בבית המשפט. צילום: רויטרס

 

בפעם הבאה כשהייתה במשרד סיפרה שבמסגרת עבודתה כעוזרת הוטל עליה להאזין לשיחות הטלפון של הבוס שלה ולכן היתה על הקו כשקוסבי טלפן לבוס ושמעה אותו מתאר אותה כ"בעיה" שצריך "לטפל בה".

 

מבוהלת, היא התקשרה לאמה שייעצה לה להגיש תלונה במשטרה. היא עשתה זאת ותיארה את התצהיר שסיפקה כ"רגע המשפיל והמביך ביותר בחייה".

 

מוקדם יותר בעדותה תיארה ג'ונסון כיצד החלה מערכת היחסים שלה עם קוסבי כשהפכה לעוזרת של הסוכן שלו באפריל 1990. לדבריה, הוא תמיד היה "לבבי, מנומס ומקצועי". היא עבדה עבורו ברציפות עד 1993, ואז יצאה לחופשת לידה. מאוחר יותר חזרה לעבוד בשבילו בסביבות 1996, זו השנה שבה אירעה התקיפה.

 

עד אותה תקיפה, לטענתה, היא קיימה מערכת יחסים ידידותית עם קוסבי. הכוכב התעניין בשלומה, שאל על המשפחה שלה והזמין את הוריה ואחיה ללאס וגאס. היחסים לא היו אינטימיים בשום צורה לטענתה. כן היה מפגש אחד מוזר שקדם לתקיפה הזו. הוא קרה ב-1990, כאשר קוסבי הזמין אותה לביתו בלוס אנג'לס וביקש ממנה לאסוף ארוחת ערב ממסעדה בדרך.

 

הוא אמר לה שהוא רוצה לדבר על 'תאורה, זוויות צילום ומצלמות'- דברים שבהם לא הביעה שום עניין. היא נסעה לביתו בפולקסווגן שלה, וכשהגיעה לשם הוא הציע שיקראו סצנה מתוך תסריט.

 

"הוא כיוון אותי למטבח, הניח שם את ארוחת הערב ואז הוא קרא לי סצנה מתוך תסריט. הסצנה הייתה בין גבר לאישה והיתה אמורה להסתיים בחיבוק ונשיקה ביניהם. אני לא שחקנית ולא היה לי נוח בסיטואציה" אולם קוסבי לא הרפה והתעקש לחזור על הסצנה שוב ושוב. יחד עם זאת, בכל פעם שהגיעו לשלב הנשיקה היא הסבה את פניה ממנו".