חתונה קטנה שהתקיימה בראשית החודש במחוז דינגאן, בעיר היינאן שבדרום סין מעוררת סערה. הסיבה: החתן והכלה, כך ע"פ הדיווחים, בני 13 בלבד ואם אין די במידע הזה, נציין שהכלה נמצאת בחודש החמישי להיריונה.  

 

סרטונים מהאירוע הופצו ב- YouKu (המקבילה הסינית ליוטיוב) וצילומים ממנו הופצו בכלי התקשורת בינלאומיים.

 

בקליפ הקצר אפשר לראות את הזוג הצעיר מוקף בחברים ובבני משפחה ולבוש תלבושות אדומות אופייניות לחתונה סינית מסורתית. טקס הנישואין הוסדר מראש על ידי ההורים של הילדים שהתעלמו בצורה בוטה מהחוק הסיני המתיר נישואין רשמיים בגיל 20 לנשים ו-22 לגברים.

 

 

למרות שמדובר באחת מהגבלות הגיל המבוגרות ביותר על נישואין (בבריטניה הגיל החוקי הוא 16 ואילו באיראן ניתן להתחתן באופן חוקי בגיל 9 עם הסכמה של בית משפט), ישנם דיווחים רבים על נישואי ילדים וילדות בסין. רק בשנה שעברה, וון בן ה- 16 נישא לג'יה בת ה- 13 בכפר במחוז מנגיה. השניים הכירו בערב ראש השנה הסיני ונישאו שלושה ימים אחר כך. אחרי זמן קצר, וג'יה נכנסה להריון.

 

על פי פרופ' ג'יאנג קאאונבאו מאוניברסיטת שיאן ג'יאטונג, אין עונש קבוע בחוק על הורים המעזים להפר אותו ולחתן את ילדיהם. לדבריו, באזורים כפריים רבים מכירים בנישואין כל עוד הזוג ביצע את טקס הנישואין כהלכתו, בעוד ההרשמה הרשמית במסמכי המדינה תתקיים כאשר בני הזוג יגיעו לגיל המתאים. לפיכך, קשה לדעת עד כמה נישואים מוקדמים נפוצים בסין. הנתונים הרשמיים דווקא מצביעים על עלייה בגיל הנישואין הממוצע בשנים האחרונות - 26 לגברים ו -24 לנשים.

 

15 מיליון נערות נישאות מדי שנה, כך ע"פ הנתונים של ארגון יוניצ"ף, אחת מכל שלוש בנות בעולם המתפתח, התחתנה לפני גיל 18.

 

 

"נישואי ילדים מדגימים כיצד הנערות העניות בעולם נושאות על כתפיהן את נטל החוסר", מסבירה אנג'ליק קידג'ו, אמנית עטורת פרסים ושגרירת רצון טוב של הארגון. "במיוחד אלה המתגוררות בקהילות בשוליים האזורים הכפריים של אפריקה מדרום לסהרה ודרום אסיה, שם הפרקטיקה הזו נפוצה מאוד", כתבה בדו"ח השנתי של יוניצ"ף בנושא 'מצב ילדי העולם'.

 

נישואין מוקדמים והורות לרוב מעכבים באופן משמעותי את ההתפתחות הרגשית והגופנית של הילדים, שלא לדבר על ההשלכות הפסיכולוגיות. הבעיה שכיחה במיוחד אצל בנות; חוקי נישואין רבים ברחבי העולם מאפשרים לנשים להתחתן בגיל צעיר יותר מגברים, ולרוב בנישואי ילדים, הכלה צעירה בכמה שנים טובות מהחתן.

 

"כלות ילדים נמצאות בסיכון גבוה יותר לחוות סיבוכים מסכני חיים בהריון ובמהלך לידה, להיחשף לאיידס ולסבול מאלימות במשפחה", מסבירים בארגון "ילדות הן לא כלות" השם לעצמו למטרה לסיים נישואי ילדים בעולם. "עם מעט מאוד נגישות לחינוך ולהזדמנויות כלכליות, הן ובני משפחתן נוטים לחיות בעוני ובמחסור עד יומם האחרון".