כשאת בוכה את לא יפה - את אמיצה
על העיקרון
סיבת הפיטורין: מחזור כבד
מצמצתם, פספסתם
אל תגעו לי בילדה
פחות המורה שלי
יומן מסע
בדמי ימיהם
ערה?
פותחת תיק
לביבות בטטה אפויות
בכל זמן ובכל מקום
בן או בת, למי אכפת?
פסטייה תפוחים ובננות ללא סוכר ורוטב וניל
קרם ברולה שוקולד ללא סוכר
השחיתות חוגגת
אומנות המיחזור
X

העולם הסודי של הנשים החרדיות ברשתות החברתיות

0
0
SHARES

עיתונים יומיים, מגזינים, פרסומות ושלטי חוצות חרדיים החליטו כבר מזמן לא לפרסם באופן גורף תמונות של נשים. כעת מגיבה התגובה של נשים חרדיות להדרה הזו: עולם סודי שלם ברשתות החברתיות

נעמי קורן | 10.08.17

לאורך עשרות שנים, במגזינים ועיתונים חרדים – הן בעולם והן בישראל - חל איסור מוחלט על פרסום תמונות של נשים.

 

המדיניות החד משמעית הזו החלה בקהילה החסידית, ובמשך 15 השנים האחרונות הפכה למובנת מאליה גם בעולם ההוצאה לאור החסידית. בסיפורים הקשורים לנשים תוכלו למצוא תמונות של פרחים, מטבחי נירוסטה, חופות חתונה וכו'. בהספדים על נשות רבנים ומחנכות נודעות ניתן לראות תמונות של בעלה של המנוחה בלבד. מדי פעם תוכלו לראות ילדה קטנה או איזה זוג עקבים מבצבץ. אם תשאלו את המו"לים הם בוודאי יגידו שהמדיניות היא תוצר של רגישות לצניעות והיא נובעת בעיקר מכוחות השוק, כדי לשמור על קהל הקוראים השמרני ביותר.

 

כולנו זוכרים את תמונת מנהיגי העולם מתחילת הצעדה בפריז לאחר הפיגוע במערכת 'שארלי אבדו'. זו הייתה תמונה מרשימה למדי ויש שיאמרו אף מרגשת והיא הופיעה בכלי תקשורת רבים. גם בעיתון החרדי "המבשר" פרסמו אותה אבל בשינוי קל: הם "הורידו" מהתמונה את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ואת ראש ממשלת דנמרק הלה ת'ורינג.

 

תמונת מנהיגי העולם ללא מנהיגות

 

"ההעלמה" הזו של שתי המנהיגות עוררה ביקורת ציבורית בכל העולם אבל זו כמובן לא הפעם הראשונה. מדי פעם אנחנו נזכרים שבעיתונות החרדית פשוט אין נשים. בכלל. הפעם האחרונה בה נתקלנו בהדרה הזו הייתה בשלטי החוצות שפרסמו את הסרט החדש של הדרדסים. כמה חדי עין הבחינו שדמותה של דרדסית הבלונדינית נעלמה מהשלטים שהוצבו בבני ברק. חשוב לציין שלא נרשמה כל דרישה מהקהילה החרדית עצמה לצנזר את דרדסית. המשווקים החליטו על דעת עצמם "להתחשב" ברגשות הקהל ולהתעלם, כמו תמיד, מרגשות הנשים בקהל הזה.

 

עם כניסתן של הרשתות החברתיות לעולמנו נראה שהמחיקה הזו רק מתחזקת והופכת למגוחכת יותר ויותר. הנוכחות הנשית מועלמת מהמרחב הציבורי האורתודוקסי באגרסיביות וללא פשרות. עוד ועוד מגזינים, פרסומות ואפילו פרסומי צדקה מסרבים לפרסם תמונות של נשים. ברוב הקהילות, נשים אינן מורשות לדבר עם קהלים מעורבים. שמות האמהות מושמטים מהזמנות לחתונה, שמא אזכור של "רחל" או "שרה" יזמין את הפיתוי הגברי.

 

באופן אירוני, המחיקה הזאת התחזקה דווקא בתקופה שבה גברה הגישה של הקהילה החרדית העולמית לאורח חיים יוקרתי: נשים אורתודוקסיות מסתובבות ברחובות בפאות שעולות הון ובשמלות מעצבים, אולם בסופו של יום כשהן יירכשו איזה מגזין דתי בכריכה מבריקה במכולת הכשרה-למהדרין שליד ביתן, הן יגלו בתוכן אפס תמונות שמשקפות אותן ואת חייהן.

 

מרבית הנשים החרדיות חיות עם המחיקה הזו בשלום או לפחות לא קוראות עליה תיגר בפומבי אולם לא כולן. יש נשים שמצאו דרך לעקוף את הצנזורה הנוקשה. ברוכים הבאים לעולם הסודי של המדיה החברתית של נשים יהודיות אורתודוקסיות.

 

אוכל כשר, בת מצווה לילדה ועצות קריירה

מדובר בתופעה מתרחבת ומעניינת: נשים חרדיות רבות תופסות את האינסטגרם ככלי תקשורת חלופי, כזה שמדבר אליהן, מקום בו אישה יכולה לראות נשים אחרות שנראות כמותה. אחרי אילו עמודים הן עוקבות? ובכן הגרסאות המקומיות לצהובונים שעוסקים בעיקר ברכילות נוסח מי התארסה או התחתנה לאחרונה הוא  SimchaSpot(כ-60,000 עוקבות)ו- OnlySimchas (58,100 עוקבות). הגרסה הגבוהה יותר של הצהובון הזה נקראית  Yiddishe Simchas(כ-200,000 עוקבות) ובה תוכלו להתעדכו בעיקר בחתונות חסידות ולצפות בזוגות צעירים מחייכים ליד סידורי פרחים ותגובות "מזל טוב!" נלהבות מאסתר או רחל.

 

אוכל כשר באינסטגרם

 

לצד אלה יש לא מעט עמודים של אוכל כשר, איפור וקוסמטיקה, הצעות בידור לבת מצווה של הילדה ועמוד שמעניק עצות כיצד להתאים את השמלה שלך עבור החתונה של אחותך. הפלטפורמה הזו נותנת "פייט" רציני למהדורות המודפסות המיושנות ויוצרת קהילה משגשגת ופורחת, עבור עקרות בית ונשים עובדות כאחד, בלי צורך במינויים.

"יש לנו מקום לחלוק בו את הפרצופים שלנו להגיד בו מה שאנחנו רוצות", מספרת שרה לאסרי, בלוגרית חרדית עם 14,000 עוקבים, בסרטון אינסטגרם.

 

כוכבות רשת מסוימות השיגו מעמד של סלבס בקהילה, והפכו למודל לחיקוי עבור העוקבות.  "הרבה נערות ונשים צעירות עוקבות אחרי האושיות האלה ויש להן השפעה", מתארת אלישבע פרלמן, מייסדת קבוצת "אניליס", חברת שיווק בוטיק המיועדת בעיקר לנשות עסקים יהודיות, "באמצעות האינסטגרם אנחנו מעצימות את הבנות, מראות להן שהן יכולות  להיות בעלות עסק או יזמיות יצירתיות תוך איזון עם חיי משפחה ורוחניות", אומרת פרלמן. "אנחנו מראות להן כי מאחורי המוצר, יש סיפור, ויש אישה שמנהלת עסק, ומציבה סדרי עדיפויות בין הפגישות שלה ומעבירה את הטלפון למצב שקט אחרי יום שלם בכנסים כשהיא מגיעה הביתה. היא חובשת פאה, לבושה בצניעות, אבל לא מתפשרת על חוש האופנה שלה. היא מראה את אהבתה לשבת תוך שהיא מתמקדת הקריירה שלה. נערות צעירות רואות את זה וחושבות, "הן עשו את זה ואני יכולה גם. אני לא חייבת לבחור בין המשפחה שלי לבין הצמיחה שלי.  אני לא צריך להקריב את העקרונות שלי או את ערכי הדת כדי לבנות קריירה".

 

נשים חרדיות באינסטגרם

 

הנשים החרדיות שמתאספות להן ברשתות  החברתיות, בדפי אינסטגרם או בקבוצות סגורות בפייסבוק, מחליפות את העיתונות שלא רואה אותן ממטר ב"מרחב בטוח". שם, ללא צנזורה, ללא סמכות "גברית" הן מוצאות השתקפות של פניהן - נשים שמתלבשות כמותן, מדברים כמותן ומתמודדות עם דאגות ותסכולים זהים.  

 

"אנחנו מרגישות תקועות, חסרות הערכה והתעלמות מצרכינו", כתבה אימא אחת, בקבוצת נשים אורתודוקסיות פרטית בפייסבוק. "אני בת 42. אני מגדלת שבעה ילדים ובמקביל עובדת ומסייעת לבעלי ללמוד ולהתפלל מדי יום. אני צריכה קהל שיקשיב ויראה אותי ואני צריכה את זה כמו חמצן. וכן, אני אמיצה מספיק כדי לומר זאת. אם זה עושה אותי פמיניסטית, אז אני גאה להיות אחת, ולדבר בשם נשים דתיות אדוקות אחרות".

 

נשים חרדיות ברשתות החברתיות

 

רבות חוששות שלבנותיהן אין מודל לחיקוי בפרסומים משלהן, והן נאלצות להביט החוצה אל מחוץ לקהילה. "נערות ונשים צעירות נתקלות כל הזמן בדימויים לא צנועים מהתקשורת החילונית, ואין שום דבר שיאזן את הדימויים האלה", כתבה ד"ר לסלי גינזפרג- קליין, דיקן המכון לנשים בסמינר מעלות בלטימור, "זה מאוד חשוב שהבנות ייראו גם ייצוג צנוע, כזה שינטרל את התמונות האחרות שהן רואות, שיציע אלטרנטיבה".

"לתמונות יש כוח שאין למילים", כתבה ריפקה ויין-האריס מקיו גארדנס, קווינס, בוגרת "בית יעקב". "זה כבר כל כך קשה בדור הנוכחי להיות ילדה יראת שמיים. הלחץ המופעל עליהן להיות מושלמות, לא לצאת מהעדר ולהתנהל בקונפורמיות פשוט לא בריא ומוביל לעיוותים חמורים... מדוע, אם כן, אנחנו לא נותנות לבנותינו את הזכות לראות את המגוון המדהים של נשים דתיות"?

 

והעדר הדימויים מצביע על בעיה גדולה בהרבה עם התפקיד הנשי המסורתי בחברה האורתודוקסית.

 

"יש פלח שלם של נשים דתיות נלהבות, מסורות ומאושרות, שרבות מהן הן רבניות, מורות ונשות מקצוע, שמרגישות כמו אזרחיות מדרגה שנייה בכל הנוגע לפרקטיקות חברתיות המקובלות במעגל החברתי שלנו" כתבה אלכסנדרה פלקשר, אם דתייה וסטודנטית באוניברסיטת הייטס, באתר הבלוגים האורתודוקסי הפופולרי Cross Currents, "כאישה חרדית קולנית, אני מרגישה שאף אחד לא מבין אותי. גרמתם לנשים כמוני להרגיש לא שייכות". 

6 הקינוחים הכי מושחתים שחייבים לטעום בחו"ל

בלי מזומן: הדרך הכי חכמה להשתמש בכסף בחו"ל

הכי מחופשות באתר