נתוני איגוד מרכזי הסיוע לשנת 2010 מעלים כי 12% מכלל הפניות למרכזי הסיוע בישראל היו על רקע של הטרדה מינית. סקר שביצע לאחרונה משרד התמ"ת הצביע על הנתונים הקשים הבאים:

  • כ-40% מהנשים בשוק העבודה הוטרדו מינית.
  • 64% מהנשים דיווחו שהוטרדו יותר מפעם אחת; מתוכן 73% על ידי אותו העובד.

 

הטרדה מינית יכולה להופיע בצורות שונות: הטרדה מילולית, שליחת מסרים בטלפון, sms, מיילים ועד הזמנות ישירות למגע וסחיטה באיומים. לא פעם, מדובר בהטרדה מתמשכת ההופכת את חיי המוטרדת לסיוט שמלווה אותה בכל מקום ומחוצה לו.  מנתוני מרכזי הסיוע עולה כי נשים מוטרדות בכול הגילאים, מכל המגזרים וממלאות תפקידים בכל הרמות.

 

המושג הטרדה מינית הוא מושג מתעתע ונשמע כהסחת דעת. מעין זבוב מטריד בחדר. בפועל מדובר בפגיעה קשה באיכות החיים הנפשית והפיסית של המוטרדת. מחקרים מראים כי 90% מהנפגעות סובלות ממצוקות נפשיות המתבטאות בסימפטומים של פחד, דיכאון, אובדן תחושת העצמי, רגשות ניכור השפלה, תחושת חוסר אונים, כאבי ראש, איבוד תאבון, הפרעות שינה ועוד.

 

רק אחוז קטן מהנשים שעברו הטרדה מינית בעבודה מדווחות על כך ומתלוננות. הסיבות לכך רבות: חלקן מחשש שלא יאמינו להן, בשל מיעוט ראיות והוכחות, תחושות של האשמה עצמית, בושה ועוד.  הגשת תלונה כרוכה בחשיפה, במצבים קשים ומביכים מול זרים ובהעמדת מקום העבודה בסיכון ומעטות הנפגעות שפונות לאפיק זה. במקרים רבים המטריד הוא בעל מרות ושליטה על מקום עבודתן.

 

מחקרים מראים, כי ברוב המקרים הנפגעות מנסות להתעלם או למנוע את הסיטואציה, בתקווה שהיא לא תישנה. במקרים רבים, הפוגע ממשיך ואף מחמיר את התנהגותו. פעמים רבות הגשת תלונה על הטרדה מינית בעבודה גוררת התנכלות ותגובות שמתבטאות בחוסר אמון, הא?ש?מ?ה, שיפוטיות וחשדנות של הסביבה. נשים מאבדות זכויות וסמכויות, נאלצות לעבור תפקיד או סניף ולעיתים מפוטרות. לכן רבות שותקות, לא מתלוננות ונאלצות להגיע בכל יום למקום פוגע, משפיל ומנצל.

 

מי שאוזרת אומץ ופונה לעזרה במקום העבודה ומחוצה לו, יכולה להתאכזב ולגלות שהסביבה לא רוצה לשמוע, לעזור ולתמוך, אלא מעוניינת לטאטא את האירוע ולהעלימו.

 

פגיעה מינית היא דבר מאיים. אנחנו רוצים/ות להאמין שאנחנו בטוחות/ים ממנה ושהיא מתרחשת במקום אחר, אולם היום אנו יודעים/ות שמדובר בתופעה קשה ורחבה שיש להיאבק בה ולפעול למניעתה. מרכזי הסיוע רואים עצמם תפקיד חשוב בשינוי החברתי בתופעה ומקיימים השתלמויות, קורסים והכשרות בנושא מניעת הטרדה מינית במקומות עבודה.

 

כדי לאפשר לנשים לשתף אחת את השניה, לקבל מקום לדבר ולקבל חיזוקים וכוחות זו מזו, תיפתח בקרוב קבוצת תמיכה לנפגעות הטרדה מינית בעבודה במרכז סיוע ירושלים. הקבוצה תעניק מרחב מוגן, בטוח, מאמין, תומך ואמפתי, המבין את התופעה. הקבוצה תתקיים במרכז העיר, בהנחיית שתי נשות מקצוע ובעלות סמלית.

 

לקבלת פרטים: 1202 / 02-6255558 ולבקש את שמרית. הפנייה דיסקרטית!!!

 

בימים אלה מתקיים מבצע התרמה למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ברשת סופר-פארם. בכל סניפי הרשת ניתן לרכוש מארזי ברכה בעלות של 10 שקלים, כל ההכנסות יועברו כתרומה למרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית.

 

מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ברחבי הארץ:

לנשים 1202 לגברים 1203

המאמר כתוב בלשון נקבה, היות שהטרדה מינית היא תופעה שרוב הנפגעות הן נשים, אך הדברים מכוונים לכול גבר/אישה שמוטרדים.