בימים האחרונים עסוקה מדינה שלמה בסיפורם הטרגי של רז אטיאס וחברתו בת ה-17. כל כך הרבה עצב יש בסיפור הזה וכל כך הרבה שברים לאסוף ולאחות. בתוך הטרגדיה הזו, הפך נושא הפסקת ההריון של הנערה למוקד השיח הציבורי בישראל. דיונים שלמים מוקדשים לשאלה האם אותה נערה צריכה או לא צריכה לבצע הפסקת הריון. כל כך הרבה דעות, עד שבא לצעוק - צאו לה מהרחם! הניחו לה לנפשה!

 

עוד ב Onlife:

 

 

אגודת אפרת צריכה לעזור לנשים שרוצות הריון

הפסקת הריון היא הליך רפואי גופני ולכן, בהתאם לתפיסת ריבונות האשה על גופה, נתונה להחלטתה הבלעדית. מבלי צורך להסביר, להצטדק או להיענש על בחירתה, בלא תלות בנסיבות ובשיקולים שמאחורי ההחלטה. ולמרות זאת, נושא הפסקות ההריון היה מאז ומתמיד נושא טעון, וזירה למאבק בין אידיאולוגיות וערכים אישיים וחברתיים, שבמרכזם השליטה על גופה של האישה.

 

מתוך היכרות עם סיפורי חיים של נשים שונות, בתקופות ובתרבויות שונות, ברור לחלוטין כי אין לאף איש או אישה חיצוניים היכולת להכיר לעומקה את מציאות חייה של אישה אחרת, ואת מכלול הנתונים העומד לנגד עיניה בקבלת החלטה מכריעה כמו ההחלטה על הפסקת הריון. הכרה בעובדה זו כמותה כהסכמה לכך שרק הדמות היחידה שמול עיניה ניצבות העובדות במלואן והרגשות כולם – אותה אישה עצמה – יכולה וצריכה להחליט לגבי המשכו או הפסקתו של הריון.

 

אגודת אפרת, ששמה שורבב לפרשה משום שנציגותיה הגיעו לבית החולים בו היתה מאושפזת הנערה, בוחרת להציג בשלטי חוצות מראית עין של סיוע ותמיכה בנשים. אך במציאות, כמו במקרה זה, נוקטת בשיטות של לחץ והפחדה בכדי למנוע בחירה באופציה של הפסקת הריון, ומכאן שוללת מנשים את אפשרות הבחירה ואת השליטה על חייהן שלהן.

 

החטא הגדול של אנשי אגודת אפרת הוא בחוסר הכבוד שלהם לזכות הבחירה של אישה על חייה ועל גופה. לו היה אותו ארגון מתמקד בסיוע עבור אותן נשים שבחרו להמשיך בהריון, ללא מניפולציות רגשיות המתבססות על מידע רפואי לכאורה, פעילותו יכולה היתה להיות לגיטימית ואתית. אך לצערי הרב, אין זה כך.

 

באנר של אגודת אפרת (צילום: יורם שורק)

 

כשהמערכת הרפואית הופכת לעוד כלי של מישטור דתי

אגודת אפרת אינה הגורם היחיד שעליו יש להצביע. החוק במדינת ישראל מחייב קבלת אישור של וועדה מיוחדת לצורך ביצוע הליך הפסקת הריון. בנוסף, עלותו של ההליך גבוהה מאוד ועומדת על ממוצע של כ- 3000 שקל. מדובר בעלות כספית המהווה מכשול בלתי אפשרי עבור נשים רבות המתקשות לעמוד בה. בפועל, מציאות זו, הנובעת מקיומו של חוק הפסקת הריון בישראל, חוטאת לנשים עצמן, ומן הראוי לבטל חוק זה ולהשאיר את ההחלטה בידיה של האישה בלבד.

 

השילוב של חוק פוגעני כלפי נשים יחד עם אג'נדה של קבוצה דתית בעלת אמצעים כלכליים רבים כמו אגודת אפרת, קובעת למעשה את סדר היום בנושא הפסקת הריון בישראל. סדר יום המפקיע את השליטה של האישה על רחמה, על חייה ועל בחירותיה, לטובת אידיאולוגיות שונות ומשטור הגוף. אנו עדות לתהליך בו גורמים דתיים חודרים אל תחום הרפואה.

 

תחום הפסקות הריון הוא דוגמא לאופן בו מתנהל בישראל תחום הפריון: שליטה של גורמים שונים על חדרי הרפואה והפקעת ההחלטות מידי הנשים המטופלות אל גורמים אחרים - פעם הייתה זאת רק הפטרונות רפואית, וכיום נוספו גם קבוצות דתיות ושיקולים כלכליים. כך, המערכת הרפואית שנועדה להטיב עימנו ולשמור על בריאותנו, הופכת לכלי נוסף למשטור דתי חברתי. 

 

חישבו על סיטואציה בה גופכם נתון לשליטת המדינה

הניחו לנערה בה מדובר במקרה זה להחליט על חייה, והביטו רגע מסביב. הסתכלו על שלטי החוצות המניפולטיבים של אגודת אפרת, חישבו על החוק הפוגעני להפסקת הריון הקיים בישראל. וכעת דמיינו כמה צעירים וצעירות מסתובבים בינינו כשהם חשופים לכך בצומת הדרכים הקשה, הכואב והמפתיה בו מצאו עצמם. נערות ונערים החוששים לספר לסובבים אותם על המערבולת הרגשית בה הם נתונים, שמא במקום תמיכה ישפטו אותם ויוקיעו אותם.

 

חישבו על סיטואציה בה חייכם, גופכם שלכם, מופקעים מכם ונתונים בשליטה של המדינה, של דת ושל מצב כלכלי. הליך הפסקת הריון הוא הליך רפואי שאמור להיות נגיש לכל אישה באשר היא, כחלק מהזכות לבריאות. ההחלטה לגבי הפסקת ההריון צריכה להיות נתונה בידי האישה בלבד, ללא קשר לאגודת אפרת או למדינה, וגם לא לעמדתם של טוקבקיסטים ציניים, בעלי או משוללי אינטרס אישי בתגובתם.