בחודש וחצי האחרונים משטרת הודו מגבירה נוכחות בכפר קטן, עני ושקט במדינת הריאנה שבצפון הודו, בעקבות סדרת מקרים של אונס קבוצתי. רק בחודש האחרון דווחו 11 מקרים, וחשוב לזכור שכמו תמיד - מרבית המקרים כלל אינם מדווחים.

 

עוד ב Onlife:

 

"הם זרקו אותי לרכב וכיסו את עיניי. נלקחתי לשפת הנהר. שבעה מהגברים אנסו אותי בזמן שהאחרים שמרו", מספרת נערה בת 16 מהכפר, שנחטפה על ידי תריסר גברים. "אז הם השאירו אותי שם ואני הלכתי הביתה". מאוחר יותר התברר שהאנסים צילמו את האונס בטלפונים הניידים שלהם והפיצו את הצילומים. שום דבר מהחומרים המצולמים לא משמש כעדות נגד האנסים כי אם נגד הנערה, משום שעליה מוטל הכתם. עד כדי כך, שאביה של הנערה התאבד מרוב בושה והשפלה.

 

גורלות נחרצים במועצת הכפר

על פי הדיווחים, במהלך 2011 התרחשו במדינת הריאנה 733 מקרי אונס. בחישוב מהיר, מדובר במשהו כמו שני מקרים ביום. אבל כמו במקרה של הנערה בת ה - 16, מה שצורם באמת הוא לא רק התדירות של המקרים האלה, שנפוצים בהודו ובכל העולם, כי אם דווקא הגישה החברתית.

 

בכפרים שברחבי המדינה, המרוחקת רק שעות נסיעה ספורות מדלהי, מי שקובע את החוקים הם מועצות הכפר. ממש כפי שהיה לפני שנים, בכפרים מתכנסת מועצת הכפר, שמורכבת אך ורק מגברים. לנשים אין, לא היתה ולא תהיה כניסה. שם, בישיבות של המועצות האלה, גורלות נחרצים. ולא מדובר במטאפורה - גורלות אכן נחרצים. "הבעיה מתחילה כשהם מתנהגים כמו בתי משפט", אומרת רנג'נה קומארי, מנהלת המכון למחקר חברתי. "זה מגיע לרמה שהם מסוגלים לפרסם פסיקה על בני זוג שנישאו מרצונם החופשי, ולהחליט שיש להרוג אותם".

 

חורצים גורלות. מועצת הכפר (צילום מסך מחדשות BBC)

 

הפתרון? הורדת גיל הנישואין

כשהם נשאלים על אונס, לבכירי מועצות הכפרים יש גם הסברים וגם פתרונות. "אני אסביר לך מה הסיבה העיקרית שגורמת למקרי האונס האלה", מציע אורש קוץ', בכיר במועצת הכפר בו נאנסה הנערה בת ה - 16. "תראה את העיתונים והטלוויזיה שלנו. הם מלאים בנשים חשופות חזה". מעבר לנוכחות המשטרתית המוגברת, שבוודאי תעלם בקרוב, הייתה לאנשי המועצה גם הצעה משלהם לפתרון - הורדת גיל הנישואין לנשים. בתקופה האחרונה החלה להתעורר תגובת נגד ברחבי המדינה, בדרישה לפתרונות אמיתיים. בינתיים, דבר לא השתנה.

 

התמונה המצטיירת מזעזעת רבים, ובצדק. אבל אולי זה המקום לתהות מה באמת ההבדל הגדול בין החברה המודרנית המערבית שלנו לבין ה"כפריים הבורים" האלה? קהילה שמאפשרת מציאות מאד אלימה כלפי נשים, ובהמשך מוקיעה ומבזה את קורבנות התקיפות המיניות. החוק נמצא בידי קבוצה קטנה של גברים (וגם אם בעשורים האחרונים הם הואילו בטובם לפתוח את הדלת לנשים - הייצוג עדיין מזערי ולא פרופורציונלי) המחליטה על גורלן של נשים, קובעת למי מותר ואסור להתחתן ובאיזה גיל. וכשמתבקשת למצוא פתרון למקרי האלימות, אותה קבוצה קטנה מציעה להצר עוד קצת את צעדיהן של הנשים. זה מזכיר לי משהו.

 

צילומים של נשים חשופות בעיתונים הם הסיבה למקרי האונס. קוץ' (צילום מסך מתוך חדשות BBC)