עוד פחות משלושה חודשים יגיעו בחירות 2013 ואנחנו נידרש להגיע לקלפיות, ולבחור במפלגה המועדפת עלינו בדרך להרכבת הכנסת ה- 19 של מדינת ישראל. עבור רבים מדובר בבחירה לא פשוטה, אך בבחירות הנוכחיות - לצד תשדירי תעמולה, ראיונות טלוויזיונים וחוגי בית – נראה כי יש הזדמנות של ממש להיעזר גם ברשת האינטרנט על מנת להגיע להחלטה מושכלת. אספנו עבורכם עשרה בלוגים פוליטיים מומלצים שיעזרו לכם לעשות סדר בבלגן, או לכל פחות יהפכו את הזמן שנותר עד הבחירות למעניין הרבה יותר.

 

עוד ב Onlife:

 

1. הפלוג

הפלוג (ששמו נגזר מצירוף המילים 'בלוג' ו'פוליטיקה') הוא הבלוג הפוליטי של העיתונאית טל שניידר, זוכת הפרס למצויינות בעיתונות הדיגיטלית מטעם אגודת העיתונאים וגוגל בשנת 2012. שניידר מסקרת את מערכת הבחירות על היבטיה השונים ולפרקים מביעה גם את דעתה האישית, בעיקר דברי ביקורת על דרכי הפעולה של הפוליטיקאים בדרכם לשכנע את הבוחרים. 

 

בבלוג ישנם כמה מדורים קבועים: "מיפוי פוליטי" – מפת ארץ ישראל שעליה פזורים שמותיהם של מועמדי המפלגות השונות על פי איזור מגוריהם; "מעקב סקרים" – עמוד שמרכז את כל הסקרים שמתפרסמים במערכת הבחירות ומציג אותם בתצורות גרפיות שונות; "לו"ז פוליטי" – עדכונים על אירועים פוליטיים שבועיים; ו"עולה על סרטון"- ביקורת סרטוני יוטיוב של מועמדים שונים לבחירות. כמו כן, ניתן למצוא בבלוג ארכיון המציג את פועלה של שניידר.

 

 

2. Election.co.il 

בלוג פוליטי מקצועי בנושאי בחירות ופוליטיקה. הבלוג מתעדכן בתדירות נמוכה יותר מאשר הפלוג של טל שניידר, אך מוסיף תכנים שמתייחסים לבחירות מזוויות רחבות יותר כמו שיטות שונות של בחירות, טכניקות של קמפיינים וניתוחים ופרשנויות בכל זירות הפעולה הפוליטיות: כלליות, מוניציפליות, ועדים וסקטורים. 

 

מי שעורך את הבלוג וגם משמש ככותב התכנים העיקרי בו הוא אייל פרדיס, בעל תואר שני במדעי המדינה ומרצה בחוגים למדע המדינה ותקשורת. פרדיס שימש, בין השאר, כיועצו הבכיר של השר משה שחל בתקופת ממשלת רבין ז"ל, דובר ההסתדרות הכללית בישראל, מנכ"ל קומוניקט לייעוץ תקשורתי ואסטרטגי ומנכ"ל עיריית עפולה.

 

 

3. הבלוג של רביב דרוקר

לכתב הפוליטי-מדיני של ערוץ 10 יש בלוג משלו, שאליו מוצאים דרכם כל הגיגיו, פרשנויותיו ולא פעם גם סקופים שלא זכו לפרסום בטלוויזיה מטעמים שונים. דרוקר ידוע בלשונו החדה ובתחקיריו האמיצים, אך כאן ניתן לקרוא גם את דעתו האמיתית והבלתי מצונזרת לגבי מושאי עבודתו העיתונאית וזה לא פחות ממרתק. הבלוג מתעדכן לעיתים קרובות ומעקב רציף אחריו מאפשר לקורא לקבל הצצה משמעותית לאחורי הקלעים של הפעילות הפוליטית והתקשורתית כאחד.

 

 

4. החברים של ג'ורג'

ביקורת שמאלית וליברלית מאת הפובליציסט יוסי גורביץ', איש תקשורת שכתב וערך באתר נענע וב NRG, וכיום עוסק בעיקר בתרגום, לצד כתיבת טור קבוע בעיתון 'כלכליסט'.

 

גורביץ' מבקש לבצע מעקב אחר "קריסתה של ישראל", כלשונו. הוא תוקף במקלדתו המחודדת את מדינת ישראל, את הפוליטיקאים שלה ובאופן כללי את רוב מי שנמצא במרחב הציבורי. כתיבתו הביקורתית אף הובילה אותו בתחילת השנה לחקירה במשטרה באשמת הסתה לאחר שטען בבלוג שלו שמבחינתו, מתנחלים הם מטרות לגיטימיות לפעולות צבאיות פלשתיניות.

 

 

5. תניח את המספריים ובוא נדבר על זה

הבלוג של שלום בוגוסלבסקי כשמו כן הוא – מבקש להניח את כלי הנשק הפוצעים בצד כדי שאפשר יהיה לדבר על הדברים הבוערים והמטרידים באמת.

 

בוגוסלבסקי מגדיר את עצמו כ"ירושלמי יליד סיביר", ועוסק למחייתו בהנחיית קבוצות בתחומים שונים של המציאות הישראלית כמו זהות ישראלית ויהודית, קונפליקטים, אזרחות ודמוקרטיה וכן מפגשי דיאלוג בין יהודים לערבים ובין חילונים לדתיים. הנושאים הללו מוציאים את דרכם מטבע הדברים לכתיבתו בבלוג, שבו הוא מציע לקוראים התבוננות משכילה וביקורתית על החברה והפוליטקה בישראל, עם דגש מיוחד על נושאים חברתיים.

 

הזדמנות אמיתית לקבל החלטה מושכלת (צילום אילוסטרציה)

 

6. בלוגרשוני

הבלוג של הלל גרשוני, פובליציסט דתי-לאומי שכותב בין השאר עבור העיתון 'בשבע' - חינמון המופץ בחברה הדתית והחרדית מבית רשת התקשורת של 'ערוץ 7'.

 

גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני; קול, שלמרות מקומו המרכזי בחברה הישראלית, כמעט ולא קיים ברשת בכלל ובבלוגוספירה בפרט.

 

 

7. מבט פילוסופי

הבלוג של טל ירון, איש מגוון ורב פעלים, שלמרות היותו בעל תואר שני בביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה, עוסק דווקא ב'אימון לאיכות חיים', ובין השאר משמש גם כמרצה בבית הספר לתקשורת במכללת אריאל.

 

הבלוג של ירון, כמו זה של גרשוני, הוא בעל קשר מסוים לימין, אך הפעם מדובר במבט פילוסופי יותר על מדינה, חברה, דמוקרטיה ויהדות. ירון טוען כי "לידע יש תפקיד חשוב בשיפור חיינו. אך מערכות נוגדות ידע, כמו בירוקרטיה ומערכות מסואובות, מונעות מהידע להתממש, ובכך סוחבות אותנו פעם אחר פעם לטעויות ולשגיאות שעולות בחיי רבים, ומאמללות חיי אחרים". לכן הוא מבקש להציע בבלוג דרך להבין מערכות חברתיות וצורות שונות של ידע שיאפשרו בניה של מערכות נוגדות סיאוב ושחיתות וזרימה נקייה של ידע.

 

 

8. פוליטאה

בלוג שנכתב על ידי רז א' שיינרמן, מועמד למוסמך במדעי המדינה באוניברסיטה העברית ומתמחה בפוליטיקה אלקטוראלית.

 

הפוליטאה, על שם ספרו המפורסם של אפלטון, הוא (לדבריו של שיינרמן) בלוג המכיל "הגיגים פוליטיים לא מחייבים על ישראל העולם ובכלל". אך באמירה זו יש כמעט הולכת שולל, כיוון שמדובר בהרבה יותר מכך; הבלוג מציע ניתוח מלומד ומשופע בכלים תיאורטיים של המציאות המדינית-פוליטית בארץ ובעולם – ניתוח שקשה למצוא בעיתונות וברשת, או בכל מקום אחר מחוץ לאקדמיה.

 

 

9. גוליית

בלוג שנכתב על ידי בחור בשם יאיר קלדור, שלא מנדב על עצמו פרטים רבים בבלוג, אך נותן לתכנים לדבר במקומו. קלדור הוא מעין דון קיחוטה מודרני שבמקום טחנות רוח, בוחר להלחם בבעלי הון ופקידי אוצר.

 

הוא מציג בפני הקוראים את הנתונים הכלכליים שמפורסמים על ידי המדינה ומוסדותיה ומציב אותם אל מול התבטאויותיהם של פולטיקאים ובעלי הון. חוסר ההתאמה בין השניים שנגלה בפני הקורא, הוא בדיוק המטרה שמבקש הבלוג להשיג. בדרך הזו, בשילוב לא מעט הומור וציניות, מנגיש קלדור את המידע לציבור הקוראים (מגובה בלא מעט גרפים ותרשימים שאמורים לאפשר גם להדיוטות לפענח נתונים כלכליים) ומקווה לפקוח את עיניינו לעוולות שנעשות בישראל בתחום הכלכלי.

 

 

10. דעות בשישים 

מדובר באתר-בלוג ברוח הציוצים והודעות הטקסט, המבקש להיות זירת הפובליציסטיקה החדשה. המוטו שלו הוא "מה שלא נכנס בשישים מילים, לא ילך גם בחמש מאות" והוא מציע להחזיר את הכבוד למילה הכתובה שהשפע האינטרנטי, לדבריו, עשה ממנה "שפחה נחרפת".

 

ההגבלה לשישים מילים מחייבת קוהרנטיות וברירת מושגים קפדנית, דבר שהופך את המיזם הזה למרענן ומסקרן בהחלט. המיזם התחבר גם למדיום הרדיופיני ומידי שבוע שני טקסטים נבחרים מתוך האתר מתמודדים ראש בראש בשידור חי בתכניתם של אראל סג"ל ואבישי עברי ברדיו גלי ישראל.