בשבוע שעבר החליט בית המשפט העליון לדחות את בקשתו של שרון דן, החשוד בפרשת הפצת הסרטונים המיניים אשר התפרסמה בתכנית "צינור לילה" והורה על הסרת צו איסור הפרסום על שמו.

 

לפני כחודש, גילתה י', הנפגעת בפרשה, כי סרטונים שצילם בן זוגה לשעבר, ובהם הם נראים מקיימים יחסי מין, הופצו ברשת והגישה תלונה כנגדו במשטרה. לי' נגרמה פגיעה נפשית חמורה כתוצאה מהחשיפה, עד כדי אשפוזים ונסיונות אובדניים. לאחר מכן הסתבר כי דן אף צילם ללא רשות פרטנרית נוספת עמה קיים יחסים והפיץ אף את הסרטון הזה. לאחר הגשת התלונה השניה אף נעצר דן לחקירה.

 

עוד ב-Onlife:

 

דן, שלא הוטרד ככל הנראה מהפצת סרטונים בהם הוא נראה מקיים יחסי מין, דווקא חשש מאד מהעובדה כי הציבור ידע כי הוא חשוד בפלילים, וביקש מבית המשפט לאסור את פרסום שמו ופרטיו המזהים.

 

למה הפוגע זוכה להגנה?

אולם הנפגעות עצמן לא השלימו עם המצב, בו מי שחשוד בהפרה גסה של פרטיותן יזכה דווקא הוא להגנה, ופנו לבית המשפט באמצעות עורכי דינן, עמית זילברג ובתיה  זקס בבקשה להסיר את צו איסור הפרסום על פרטיו של דן. לבקשה הצטרפו גם שידורי קשת באמצעות עו"ד מוטי ארד ומרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב אשר ליווה את הנפגעות  מתחילת הפרשה, באמצעותי ובאמצעות עו"ד ליאת קליין.

 

בדיון שהתקיים בבית משפט השלום בראשון לציון, התנגד החשוד להצטרפות מרכז הסיוע לבקשה, בטענה כי עצם ההצטרפות "תכתים אותו כעבריין" מין בעוד הוא נחשד "רק" בעבירות של פגיעה בפרטיות ושיבוש הליכי משפט. אולם השופטת דקל דחתה טענות אלו בפסיקה נחרצת וראויה, אשר רואה מעבר לחוק היבש, למהות העבירות ושל הפגיעה שנגרמה לאותן נשים שפרטיותן נפרצה ונחדרה, שהנן נפגעות תקיפה מינית. מדובר בהכרה חשובה במציאות בה הטכנולוגיה מייצרת גם שיטות חדשות לפגיעה מינית בנשים.

 

בית המשפט החליט: לא להגן על הפרטיות של החשוד

ביהמ"ש התיר את הצטרפות מרכז הסיוע לבקשה, קיבל את הבקשה להסיר את צו איסור הפרסום וקבע: "צו איסור הפרסום מגן על המשיב, שהוא בעצמו חשוד בפגיעה בפרטיות של המבקשות 1 ו-2, וכאשר מדובר באדם החשוד בעבירה כה חמורה על חוק הגנת הפרטיות, אין מקום שבית המשפט יגן על פרטיותו".

 

מלבד הסיוע למקרה הספציפי, שכן פרסום שם החשוד עשוי להביא לתלונות נוספות, קבע בית המשפט:"קיים עניין ציבורי בפרסום למיגור עבירות מין, שינוי השיח הציבורי, ועידוד נפגעות ונפגעי עבירה להגיש תלונה".

 

 לדעתי, הופעת משפט זה בהחלטה שיפוטית הנה תוצאה ישירה של עבודה ציבורית ומשפטית רבת שנים של ארגוני הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אשר אף במקרה זה חברו לנפגעות, הנוכחיות והפוטנציאליות, במניעת השתקת השיח הציבורי באמצעות הגנת יתר על החשוד.

 

האם החשוד הוא לא עבריין מין?

הטורנדו המשתולל והסל המדהים: סרטוני יוטיוב שפספסתם השבוע

שירה גבריאלוב לא יודעת להפסיד באמריקן איידול, ילדה שזורקת כדור יותר טוב מכדורסלנים מקצוענים וטורנדו שמאיים להחריב את מיסיסיפי. אלו היו הסרטונים שעשו את השבוע

לכתבה המלאה

ערעורים שהגיש החשוד, טען דן כי פרסום שמו עוד בטרם הוחלט על הגשת כתב אישום נגדו פוגעת בו חמורות, ואף טען כי ההכרה בפגיעה החמורה בפרטיותן של הנפגעות עקב הפצת הסרטונים, מחד גיסא, לעומת התרת פרסום שמו ואי ההגנה על פרטיותו מאידך, מהווה "הפליה מגדרית"(!) כנגדו ביחס למתלוננות.

 

על כך רק אעיר, כי הפרשה התפוצצה רק לאחר שהנפגעות גילו כי הסרטונים הופצו. ככל הידוע, דן לא פנה למשטרה ולא ראה עצמו נפגע מהפצת הסרטונים (שהוא מכחיש כי הוא זה שהפיץ אותם).

 

העובדה כי הפצת הסרטון השפיעה בצורה פוגענית על הנפגעות בלבד, ולא על החשוד, אשר אף הוא השתתף בסרטונים, אמנם מעידה על הפליה מגדרית ביחס השלילי של חלקים נרחבים בציבור לנשים שמקיימות יחסי מין, ועוד מעזות להצטלם, לעומת היחס האוהד שזוכים לו גברים שנוהגים באותו אופן.

 

גם היום: הנפגעות המיניות מושתקות

בית המשפט המחוזי ולאחר מכן גם בית המשפט העליון, שדחה את בקשת רשות הערעור של דן, דחו את טענותיו וקבעו כי הנזק שעשוי להיגרם לחשוד במקרה זה עקב פרסום שמו אינו גובר על האינטרס הציבורי שבפרסום פרטיו, ואשר על כן אין מקום לחרוג מהכלל בדבר פומביות הדיון.

 

ראוי לציין, כי על אף שהמשטרה תמכה, בסופו של דבר, בהסרת איסור הפרסום, הרי היא לא היתה צד להליך וגם לא התנגדה לאיסור הפרסום בשלבים מוקדמים יותר. למעשה, לולא היו הנפגעות מיוצגות, היה נשאר צו איסור הפרסום על כנו, ולא היה מתקיים כל דיון בעניין. עובדה זו מצביעה על כך כי גם היום, על אף ההתקדמות שנעשתה, קולן של הנפגעות בהליך הפלילי מושתק פעמים רבות, וכי למרכזי הסיוע, אשר מייצגים את האינטרס של כלל הנפגעות (אשר חלקן הגדול אינו זוכה לייצוג), עוד עבודה רבה.

 

________________________________________________________

עו"ד ענת קדרון היא שותפה במשרד קדרון חדי כהן