תכירו את גיבורת היום: וונדי דייויס, סנאטורית דמוקרטית מטקסס, שחסמה בגופה הצעת חוק דרקונית שהייתה סוגרת את רובן המכריע של מרפאות המבצעות הפלות במדינה. והביטוי "חסמה בגופה" הוא לא דימוי במקרה הזה, זה בדיוק מה שדייויס עשתה.

 

הרפובליקנים, אשר שולטים בטקסס, ביקשו להעביר את הצעת החוק שהייתה מביאה, בין היתר, לסגירה של 37 מתוך 42 מרפאות ההפלות בטקסס, ומערימה קשיים נוספים על נשים המעוניינות לעבור הפלה. ההצבעה על הצעת החוק הייתה אמורה להתקיים עד חצות אתמול, ודייויס החליטה שהיא פשוט לא הולכת לתת לזה לקרות.

 

וונדי דייויס (צילום מסך מתוך סרטון של CBS)

 

ברק אובמה "עומד עם וונדי"

בפוליטיקה האמריקאית קיים כלי פרלמנטרי שנקרא פיליבסטר. פיליבסטר הוא סוג של תמרון פוליטי, משיכת זמן כדי לעכב הכרעה בסנאט. ברוב המקרים מדובר פשוט בנאום שאינו נגמר, ועד שהוא לא נגמר אי אפשר לעצור אותו ואי אפשר לערוך הצבעה.

 

פיליבסטר הוא תרגיל פוליטי שיכול לפעמים להריח רע, אבל הוא חוקי לגמרי, ודורש נחישות אמיתית, בעיקר משום שפשוט אסור לעצור את הנאום, משום סיבה. אסור לשבת או אפילו להישען על משהו, אסור ללכת לשירותים, אסור לאכול או לשתות (חוקי הפיליבסטר בטקסס גם מחייבים את הנואם לדבר על הנושא הספציפי אשר עליו דנים). אם הנואם חורג מהכללים שלוש פעמים, הוא מאבד את זכות הדיבור.

 

וונדי דייויס נעלה את נעלי ההתעמלות הוורודות שלה, והתכוננה לנאום במשך 13 שעות. במהלך הנאום שלה, שכמעט ולא זכה לסיקור תקשורתי, שוב הוכיחה המדיה החברתית את כוחה. הסיפור התחיל לרוץ ברשתות, וכמות עצומה של קהל התחיל למלא את האולם. במהלך הערב גם נשיא ארה"ב ברק אובמה צייץ בטוויטר שלו כי "משהו מיוחד קורה באוסטין הערב" והוסיף את ההאשטג StandWithWendy#. כל כך הרבה מפגינות ומפגינים הריעו, שבמהלך הערב אף התבצעו מעצרים.

 

ברק אובמה תומך (צילום מסך מתוך טוויטר)

 

כוחה של הרשת: צילום של קהל מחוץ לסנאט סטקסס (צילום מסך מתוך טוויטר)

 

עם קצת עזרה מסנטורים אחרים ומהקהל

דייויס נאמה במשך 10 שעות ו- 45 דקות, כשנאומה הופסק בשעה  22:03, משום שהרפובליקנים הצליחו לשלול ממנה את זכות הדיבור בטענה שהיא סטתה מהנושא שלוש פעמים (קשה להאמין, אבל הם הגדירו דיון על בדיקות אולטראסאונד כסטייה מהנושא). אלא שהעיכוב נמשך, כשסנאטורים דמוקרטים אחרים התחילו להציג הסתייגויות ולשאול שאלות, ולבסוף הקהל עצמו באולם הצליח לייצר את העיכוב האחרון, בשטף של קריאות עידוד ומחיאות כפיים.

 

נעלי ההתעמלות הוורודות של וונדי דייויס (צילום מסך מתוך סרטון CBS)

 

החוק עבר קצת אחרי חצות. הרפובליקנים טענו שהוא עבר בזמן, הדמוקרטים טענו שלא, אבל המקום היה עמוס בכל כך הרבה עיתונאים ואזרחים בשלב הזה, שההכרעה הייתה קלה: ההצבעה הוכרזה כלא חוקית, והחוק נקבר.

 

לא במקרה בחרה וונדי דייויס להוביל את המאבק. דייויס גדלה עם אם חד הורית, נאלצה לצאת לעבוד בגיל 14 וילדה בעצמה כשהייתה בת 19 בלבד, מה שלא הפריע לה לסיים לימודי משפטים בהצטיינות בהארוורד. את הנאום שלה היא פתחה בהצהרה שהיא רוצה "בענווה להעניק קול לאלפי טקסניות". והיא הצליחה.