בשבוע שעבר סערה ארה"ב בגלל פסק דין מקל ושערורייתי שניתן לצעיר על הריגה של ארבעה בני אדם. איתן קואץ' בן ה-16 נהג בפראות ברכבו של אביו, תחת השפעת אלכוהול והתנגש במהירות של 70 קמ"ש בקבוצת הולכי רגל. כתוצאה מהתאונה נהרגו כומר, נערה, ואם ובתה. שניים מתוך שבעת הצעירים שהיו ברכב נפצעו באורח קשה. על אף הנזקים הרבים שגרם קואץ', בית המשפט נמנע מלכלוא אותו מאחורי סורג ובריח וגזר עליו "עונש" של עשר שנות מאסר על תנאי וטיפול ממושך במוסד טיפולי.

כיצד זכה הצעיר בגזר דין מקל שכזה? אה, זה פשוט. לעורך הדין שלו היה תירוץ יצירתי במיוחד עבורו: הנער סובל ממחלה נפשית שנקראת "עשרת". זו מן מחלה משונה שתוקפת צעירים למשפחות מפוצצות בכסף, שהוריהם מפנקים אותם בילדותם ונותנים להם כל מה שהם רוצים. הסימפטום הכי נפוץ של המחלה הוא שהחולים בה לא מבינים שלמעשים שלהם יש השלכות. כלומר, הם לא מבינים שאם הם נוהגים כמו חיות אדם, כשבדם שלהם זורם פי שלוש אלכוהול מהמותר, סביר להניח שזה לא ייגמר טוב. עשרת היא אחת המחלות הכי מפתות ששמעתי עליהן. אין דבר יותר קסום מלעשות מה שבראש שלך תוך פגיעה באחרים,  מבלי להתנצל ומבלי לקחת אחריות.

בישראל עדיין אין "עשרת", כלומר יש, אבל לא מכנים אותה ככה. המחלה בישראל זכתה בכינוי אחר, אולי שמעתם אותו. הוא נקרא "בני טובים". ומי הם הלוקים בה? מדובר בנערים צעירים, מעיר שלעולם אינה פריפריאלית, בעלי צבע עור שלעולם אינו כהה, עבר שלעולם אינו פלילי וחשבון בנק שלעולם אינו ריק. החולים מבצעים פשעים מחרידים באלימותם כלפי אחרות ואחרים אולם בדיוק כמו במחלה "עשרת", הם לא מבינים שיש למעשים השלכות. הם לא מבינים שאם, נגיד, הם משכיבים ילדה בת 12 על הרצפה ואונסים אותה בזה אחר זה, ייתכן, רק ייתכן, שזה לא ממש נעים לה. ובגלל שהם לא מבינים, יש ללטף אותם ברכות ולהבטיח להם שהכל יהיה בסדר. המחלה ממנה הם סובלים תפתור עבורם את כל הצרות ותשיב את השקט לקדמותו. המונח "בני טובים" אמנם נגזר מהמילה "טוב". זה לא אומר שהנערים באמת טובים אבל זה כן אומר שבשבילם הסיפור הזה הולך להסתיים טוב. כמו תמיד.

ומה עם אלה שאינם חולים ב"בני טובים"? הם ישלמו ביוקר. יונתן היילו, הצעיר האתיופי שרצח את האיש שאנס אותו פעמיים, יבלה את 20 השנים הבאות בכלא. לטענתו, הרצח בוצע מתוך הגנה עצמית והמנוח התעלל בו. לפיכך, הוא ביקש את רחמי בית המשפט. השופטים קיבלו את טענותיו אולם דחו את דרישתו לרחמים. הסיבה: יונתן, לרוע מזלו, לא חולה במחלת "בני טובים". הוא מנתניה, אין לו כסף, אין לו גב מההורים והוא גם... איך לומר את זה בעדינות? שחור. אין שום סיבה בעולם לרחם עליו. יונתן, בפעם הבאה שאתה רוצח את האיש שרצח לך את הנשמה, תדאג "לחלות" במחלה מבוקשת, אחרת אין לך סיכוי.

סביר להניח שפרשת האונס המדוברת היום תסתיים בלא כלום. הילדה הקטנה תלך לאסוף את שברי חייה. בני הטובים ימשיכו לחיות בעולם שכולו טוב, עבורם. אחרי הכל, עו"ד של אחד הנערים כבר צוטט הבוקר במשפט האלמותי: "אין לו עבר פלילי". באמת, כמה משמח. בן 12 ואין לו עבר פלילי? יצאתי לקנות מדליה, תכף אשוב.