בימים בהם נראה כי בני נוער מעורבים יותר ויותר בתקריות אלימות, יש גם מי שרוצים ופועלים לשינוי. שני חיימוביץ' ומיתם סגל-גוברין, שני ילדים בני 12, תלמידי כיתה ז' בבית הספר הדמוקרטי בהוד השרון יצרו סרטון מקסים כנגד בריונות של מתבגרים. הסרטון שהופך אט אט ללהיט ויראלי ברשת הוא פרויקט סוף חונכות של חיימוביץ' שביקשה לייצר "משהו שישפיע על אנשים".

"בריונות של ילדים זה נושא מאוד בעייתי" היא מסבירה, "יש הרבה סרטונים על זה אבל לא כולם באמת מודעים להיקף של התופעה, למשמעות שלה, למה שהיא גורמת לילדים, להשלכות. המטרה שלי הייתה לייצר מודעות לנושא".

בבית הספר הדמוקרטי נהוגה שיטת החונכות. בראשית השנה בוחר כל ילד אחד מהמורים כחונך אישי. הבחירה נעשית בהתאם לרצונו של הילד, להתרשמותו מהמורה ולקשר שנוצר עמו עד כה. לכל מורה בבית הספר יש כעשרה חניכים אישיים כשהחניכה מתבצעת בכל התחומים, החל מהתנהלות בבית הספר עצמו וכלה בקשר רציף עם ההורים. אחת לשבוע, בכל שבוע, נפגש החונך לשיחה אישית עם התלמיד. אופי החונכות משתנה בהתאם לצרכי התלמיד והמורה החונך ולפיכך, כל חונכות שונה מאוד מרעותה. חיימוביץ' בחרה במעיין חיטין, מורה לקולנוע וצילום בבית הספר, כחונך האישי שלה.

"אצלי, לרוב, נהוג ליצור פרויקט מסוים שמציין את סוף הליך החונכות", מסביר חיטין. "כששאלתי את שני במה היא רוצה לעסוק בפרויקט הזה, היא אמרה שהיא רוצה לעשות משהו משמעותי, שאנשים ילמדו ממנו. זו התוצאה".

חצי שנה לקח לחיימוביץ' ליצור את הסרטון. "חשבתי על רעיון, עשיתי מעין מחקר ברשת, חיפשתי מידע על בריונות, סיפורים שקרו לילדים וכתבתי תסריט", היא מסבירה. כשהבינה שלא תוכל לבצע את כל העבודה לבדה, היא פנתה למיתם סגל-גוברין, תלמיד נוסף בבית הספר שיסייע לה להוציא את הרעיון לפועל.

"שני פנתה אליי וביקשה ממני עזרה", משחזר סגל-גוברין, "שנינו למדנו קולנוע וצילום במסגרת שיעורי בחירה בבית הספר. אני צילמתי את הסרט וגם ערכתי. עזרתי לה בכל התהליך. זה אמנם נחשב לפרויקט שלה אבל אני מאוד שמח להיות חלק ממנו, במיוחד בימים כאלה, עם הסיפורים הקשים שמסתובבים כרגע בחדשות".

הסרטון פורסם ברשת לפני שלושה ימים בסך הכל ובינתיים השניים גורפים תגובות חיוביות מאוד. "אני מרוצה מהתוצאה. אנשים אומרים שזה נושא חשוב ושזה עשוי טוב. אני רוצה שכמה שיותר אנשים ייצפו בזה".

את עצמך נתקלת בבריונות?

"פחות בבית הספר שלנו. כלומר, יש כל הזמן ריבים וכל זה אבל לא במצב דרמטי. אנחנו מדברים פה הרבה על בריונות ואלימות וכנראה שזה מה שמקטין את הסיכוי שלהם לקרות אצלנו. הכי חשוב לדבר".