חברותי החרדיות הגיע הזמן שלכן. 

הגיע הזמן שלכן לצאת לדרך שלכן, הגיע הזמן שלכן להפסיק לשאת עיניים אל הגברים ולבקש אישור.

 

עוד באון לייף:

 

לפני הרבה שנים, ישבתי בפארק ירושלמי עם קבוצת נשים חרדיות. כולנו היינו אז אימהות צעירות ושוחחנו על עניינים ברומו של עולם, בזמן שהילדים שלנו נהנו ממתקני הפארק. הימים היו ימי תחילת הקיץ, ערב חג השבועות והשיחה התחילה מעיסוק במבצעים הקיימים ברשתות השיווק על מוצרי החלב ואחר כך התפתחה לשיחה? שהמוטו המרכזי בה היה : "אני מחכה שבעלי יקנה לי"?

"אני מחכה שבעלי יקנה לי את התכשיט לחג שראינו ביחד לפני חודשיים בחנות התכשיטים ליד השוק".

"אני מחכה שבעלי יקנה לי את מכונת התפירה לאוברלוק שאני חולמת עליה".

"אני מקווה שבעלי ייתן לי כסף לקנות פאה חדשה".

 

הנשים כולן עבדו מהבוקר עד הלילה, גם בבית וגם בחוץ כמפרנסות עיקריות. הגברים כולם היו אברכי כולל. ההבניה המושרשת בהן לפיה למרות שהן אלו המפרנסות, הן מחכות לכך ש?בעלי יקנה לי?, גרמה לי לחשוב שהן פשוט קצת חוששות מהעוצמה הזו שיש בהן וחייבות לתת לגברים בחייהן מקום, גם אם מאולץ. 

 

?ומפה נקפוץ רגע לעניין הבחירות:

הפניה הזו של מובילות קמפיין ?לא נבחרות לא בוחרות? אל פרנסי המפלגות החרדיות בבקשה לשבץ בתוכן נשים מכילה בתוכה בדיוק את המקום של החשש מהעוצמה ושל נתינת מקום מאולץ לגברים.

 

נשים חרדיות יקרות, אתן כבר הרבה מעבר לכך. הצורך הזה באישור שלהם מונע מכן לחולל את המהפכה.

עצם הנזקקות לגושפנקה שלהם חוסמת אתכן.

רוצות לרוץ? נעלו נעלי ריצה ורוצו, הקמנה מפלגה, גייסנה כספים ורוצו.

זה יהיה לא פשוט. תזכו להתנגדות, לאיומים, לדיבורים על כך שאתן בעצם לא חרדיות, לחרמות, לפשקווילים, לקריאות של רבנים נגדכן.

?כן.

 

אבל זוהי המהפכה: למרוד בקיים ולהיות נכונה לשלם על כך מחיר.

אולי הזמן קצר מידי לקראת הבחירות הבאות, אולי צריך להמתין למערכה הבאה, אבל יש לכן הזדמנות נהדרת להתחיל ולגייס את כל החיילות למבצע הזה.

 

לפני שנתיים לקראת הבחירות בבית שמש, ואחרי 4 שנים של פעילות מועצת הנשים בבית שמש (מועצה שמורכבת מנשים חרדיות, חילוניות ודתיות) פצחנו בתהליך של הקמת מפלגת נשים בבית שמש. בהתחלה חשבנו על מפלגה מעורבת ורב מגזרית.

 

?לקחנו יועצת לעניין, קיימנו פגישות, האדרנלין היה גבוה אבל נראה היה שאנחנו מקדימות את זמננו ושצריך לצלוח אתגר אחרי אתגר ולא הכל ביחד. (גם מפלגת נשים אשר משולבות בה חרדיות וגם מפלגה חוצת מגזרים)?. ?הרעיון הבא היה להקים מפלגת נשים חרדיות בלבד.

 

הנשים החרדיות ממועצת הנשים של בית שמש היו בהחלט בשלות מבחינת רמת מודעות ורצון למעורבות פוליטית אבל החשש מחרמות ונידויים ואיומים והוקעה חברתית גבר על הרצון לצאת לדרך פוליטית.

 

?במהלך השנים בהן המועצה פעילה הבנו ביחד שני דברים:

1. למי שיוצאת מהבית בערבים ומשתתפת במועצת נשים במטרה להעצים נשים בעיר ובמטרה לגשר על השסעים בעיר שלנו, למי שמשקיעה כל כך הרבה זמן  ומחשבה בפעילות חברתית-וולונטרית?- הצעד הבא הטבעי והברור הוא השתלבות בפוליטיקה.

 

2.מנהיגות (leadership) לא מקבלים, מנהיגות לוקחים. מי שתחכה עד שיתנו לה לגיטימציה להוביל ולהנהיג, מי שתחכה לאישורים, ככל הנראה אף פעם לא תגיע לשם.

 

מתוך הקמפיין

 

זרם התגובות העצום לקמפיין של: ?לא נבחרות לא בוחרות? ועוצמת התגובות, גם התגובות התומכות, המפרגנות והחמות וגם התגובות ההיסטריות והמודאגות כדוגמת תגובתו של הרב מרדכי בלוי ("כל אשה שתתקרב למפלגה שלא בהנהגת גדולי ישראל - תצא בלא כתובה ואסור ללמוד במוסדות החינוך שלה, וכן לרכוש ממנה כל מוצר, ומצווה להוציא את כל הצאצאים שלה מהמוסדות"), רק מוכיחים מעל לכל ספק שאתן מהוות איום אמתי ומרעידות את אמות הסיפין.

 

ממהלך כזה אין כבר דרך חזרה.

 

?לפני מאה שנה נלחמו הסופרג'יסטיות בארה"ב ובאנגליה בעד זכות בחירה לנשים.

אתן הסופרג?יסטיות שלנו. בהצלחה רבה .