את המשפט הזה שבכותרת שמעתי לראשונה מחמותי שתיבדל לחיים ארוכים, ומאז הוא משמש אותי בכל הזדמנות בה אנשים נוטים להאשים את העולם על זה שהוא מסתובב.

 

עוד באון לייף:

 

לעתים, במהלך הקריירה שלנו, אנחנו נעצרים ומנסים להבין מה תוקע אותנו, מהן הסיבות שבגינן אני לא מתקדם ואחרים – כן. לבני אדם יש נטייה להסביר חוסר הצלחה ולתרץ את הכישלונות שלהם בגורמים חיצוניים: "זה בגלל הבוס שלי", "לא נתנו לי"," הפלו אותי כי אני אישה", "הפלו  אותי כי אני גבר".

 

לסיטואציה הזו קוראים מיקוד שליטה חיצוני: אני מטילה את האחריות על הסביבה, ולכן לא אוכל לשפר את מצבי, כי הוא לא בשליטתי. לעומת זאת, כאשר אנחנו נמצאים במיקוד שליטה פנימי, אמירות של "אי אפשר" הופכות ל"איך אפשר". כך אני יכולה להגיע ליעד שלי בזכות מה שיש לי ולא בגלל מה שאין לי, ואז כל אחד מבין כמה כוח, עוצמה ויכולות יש לו.

 

כלומר, מיקוד שליטה פנימי הוא מצב שבו אני מטילה את האחריות על עצמי, ולכן מסוגלת לשפר ולשנות, משום שהדברים הם בשליטתי. לרוב, מי שנמצא במיקוד שליטה פנימי גם מודע לכישורים וליכולות שלו, ולא יסמן לעצמו מטרה אליה לא יוכל להגיע באמצעות כישוריו ויכולותיו. אני לא אציב לעצמי מטרה להיות אצנית אולימפית, אם אין לי שום כוונה להתאמן בריצה או שיש לי מגבלה גופנית שלא מאפשרת לי לרוץ.

 

בעבר, עבדו תחתיי שתי עובדות בגיל דומה עם רקע כלכלי, חברתי והשכלתי דומים. אחת מהן הייתה נשואה לגבר בעל 100% נכות, שהיה מרותק לבית בעקבות מחלה פתאומית. על פניו, כמי שסעדה בעל נכה, היו לה אלפי סיבות לגיטימיות לחוסר מוטיבציה. אך דווקא היא הייתה מגיעה לעבודה בכל יום עם חדוות יצירה ועשייה, הדביקה אחרים באנרגיות שלה ואף נבחרה, לא פעם, לעובדת מצטיינת. לעומת זאת, העובדת השנייה, שלא הייתה לה שום בעיה, קיטרה ללא הפסקה, הרגישה תמיד מופלית לרעה, ונימקה את חוסר ביצועיה רק בגורמים חיצוניים ולא בעצמה. עובדת זו לא הצליחה להגיע להישגים בעבודה.

 

 

כמי שהחלה את דרכה בבנק כאישה צעירה מאוד, שהגיעה מהפריפריה, ללא קשרים או כל עזרה חיצונית, ומנהלת כיום דיאלוג יום-יומי עם יזמים ויזמיות בתחום הטכנולוגיה, אני יכולה לומר בוודאות שכל הגורמים החיצוניים (ויש הרבה כאלה) אף פעם לא ניהלו אותי. אני מודעת, כמובן, לנסיבות ולוקחת אותן בחשבון, אבל הנסיבות אינן מנהלות אותי.

 

איך נכון להתנהל? את יכולה להעמיד את עצמך במבחן ה-SWOT, כפי שמקובל לעשות בעולם העסקי. כלומר, למפות חזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים, ולראות איך את מפיקה מעצמך את המקסימום, במסגרת המשאבים והאילוצים הקיימים. עם התובנות האלה תאמרי לעצמך: "זה מה יש לי ועם זה אני מנצחת", ואז תנצחי.

אם נחזור לכותרת, אז כמובן שזו לא בעיה להכין חביתה כשיש ביצים. האם אפשר להכין אותה כשאין ביצים? אני בטוחה שיש מי שיאמר שזה יומרני או לא מציאותי, אבל תפיסת עולמי, שסייעה לי לאורך כל הקריירה ונכונה לכל אדם – גבר או אישה, שכיר או עצמאי, מנהל או עובד – היא שהחיים שלך הם לגמרי בידיים שלך.

 

-------------------------------------------

 

מירי אשכנזי, מנהלת פיתוח עסקי של פועלים היי-טק, מערך ההיי-טק של בנק הפועלים, תשתתף בוועידת "יזמות באינטרנט ובמובייל" של און לייף ב-22 בנובמבר בקונסרבטוריון בת"א.