הוזלת סל הקניות בסופר חשובה לא רק למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית ולמחפשים דרך לקצץ בחריגה בחשבון הבנק. לקנות בזול הוא ערך שצריך ללוות אותנו לאורך כל החיים, כי המשאבים בכל משפחה הם מוגבלים. גם אם אתם קונים בלי חשבון ונשאר לכם עודף בסוף החודש, עדיף שהעודף יהיה גדול יותר, כדי שגם בעתיד תהיה האפשרות לחיות טוב.

איפה לקנות? איפה הכי זול?

1. לדעתי, טרנד הפרסומות של "הסקר מוכיח - אנחנו יותר זולים מהרשת השנייה" הוא מגוחך. הזול ביותר הוא בדרך כלל אותו אחד שאינו מפרסם, כי הפרסומות עולות כסף, ואת עלות הפרסומת מעמיסים על המוצרים, בסופו של דבר. למרות זאת, אם הסניף הזול ביותר נמצא בבני ברק או בירושלים, כמובן שלא מומלץ לנסוע מרחקים כדי לקנות בזול. מומלץ לבחור ברשת הזולה ביותר באיזור מגוריכם, או ליד העבודה.

 

2. איך תדעו איפה זול יותר?בדקו ונסו. חשוב שתבדקו בעצמכם על פי הצרכים שלכם, ואל תסתמכו לא על פרסומת ולא על חברים הואיל ולכל משפחה יש סל קניות אחר. כדאי להשוות מחירים לפני מבצע. מבצעים יש תמיד, כל פעם על מוצר אחר. מה שחשוב הוא שהמחיר ללא מבצע יהיה זול.

 

3. דבר מבלבל נוסף הוא שכמעט לא קיים סופרמרקט שהוא זול בכל המוצרים. לכן כדאי לקנות במקום בו רוב המוצרים שאתם קונים ורגילים אליהם - זולים יותר. אפשרי, בנוסף, לבחור 2-3 מקומות בהם ישנם מוצרים בולטים שהם זולים בהשוואה לרשתות האחרות: אם סופרמרקט אחד, למשל, מושך אליו קהל ע"י מחירי בשר זולים, אבל את הרווח הוא עושה על מוצרים אחרים – כדאי לקנות שם פעם בחודש את הקנייה הגדולה של הבשר בלבד. אם בסופר הרגיל שלכם מחירי הירקות והפירות יקרים - כדאי לקנות את הירקות בשוק, או אצל הירקן, או איפה שזול יותר.

 

4. אל תלכו לעולם לרשת מסוימת רק כי יש לכם קופון למוצר מסוים בהנחה ואולי אפילו חינם.  המוצר הזה, שניתן בחינם, הוא מלכוד: כשאתם נכנסים לקנות את המוצר המסוים, אתם מבצעים קנייה עוד יותר גדולה. כלל לא בטוח שהמוצרים האחרים ברשת הזו הם זולים, וכדאי תמיד גם לקרוא את האותיות הקטנות – בהן כתוב ש"המתנה היא למינימום קניה של 500 שקלים". שימו לב לתאריכי התוקף בקופון וכמה פריטים מהמוצר ניתן לקנות בהנחה. בדרככם לקופה שימו לב את המוצר שלקחתם זהה בקוד שלו לזה שבקופון. כמובן שאם הקופון הוא על מוצר שאתם קונים בלאו הכי, וזו רשת שבה אתם קונים בדרך כלל, כמובן שכדאי להכניס לארנק ולהשתמש בו.

מה לקנות, ועל מה לוותר?

5. הדבר הנכון ביותר הוא לקנות את מה שנגמר בבית. נהלו רשימה על המקרר, ובכל פעם שאתם רוצים לאכול משהו ואין (או עומד להיגמר) – רשמו ברשימה. אפשר לנהל מלאי רזרבי של מוצרים יבשים (1-2 אריזות, לא עשרות), ובכל פעם שמשתמשים באריזה האחרונה – מוסיפים לרשימה.

 

6. בדקו תמיד לפני היציאה לקניה מה חסר מבחינת המוצרים הקבועים: מוצרי חלב, לחם וירקות. אם יוצא לכם יותר מדי פעמים לזרוק מוצרים שפג תוקפם, יש מקום לשקול האם כדאי לוותר על המוצר הזה בעתיד או לקנות כמות קטנה יותר.

 

7. חשוב שתיצמדו לרשימה, ואל תקנו  דרך העיניים. אם אתם בוחרים לנסות מוצר חדש שמעולם לא קניתם, רק בגלל שהספק קיבל שטח מדף בולט בסופר - בדקו איזה מוצר מהרשימה הקיימת הוא מחליף, וקנו אותו במקום המוצר הרגיל שלכם. יצא יוגורט חדש? בחרתם לנסות אותו? אל תיקנו גם את היוגורט הרגיל שלכם, או אם זה במקום התפוח של שעה 10:00, אל תקנו גם תפוחים...

 כמה לקנות מכל מוצר?

 

8. כמה שצריך. ולא צריך "ליתר ביטחון", אנחנו לא במצור ולא במלחמה. אם אתם צריכים עגבניות רק לסלט של שבת בבוקר, קנו שתי עגבניות. וזו לא פדיחה – הקופאית לא תספר לכל השכונה. אתם יכולים להיות גאים בעצמכם. אותה השיטה עובדת גם עם תפוחי האדמה, שנוטים לפתח צמחיה ענפה וריח חזק ולא נעים כשלא משתמשים בהם, או קוטג' או פסטרמה. קנו כמויות קטנות מכל דבר, הרגישו צרפתים גם בבית שלכם ולא רק במסעדות יוקרה.

 

9.. כמה לקנות הולך תמיד עם מבצעים: היזהרו ממבצעים של 2+1 , או קנה 6 קבל 2 או 3 ב-10. כתוב אצלכם ברשימה לקנות 2 יוגורט, אבל אם תקנו 6 תקבלו 2 חינם. אבל מה תעשו עם 8 יוגורטים, והאם אתם יודעים ש-3 במבה ב-10 חוסכים לכם חצי שקל? יש לכם מקום במגירה בכלל? זה לא יגרום לילדים לאכול יותר, כי יש?

 

ישנם מבצעים של כמות, שאסור לסרב להם: אלה המבצעים בהם ההנחה היא משמעותית על דברים שאתם קונים באופן קבוע וניתן לאגור אותם בלי החשש שהם יתקלקלו. למשל 5 ק"ג חלקי עוף (כולל שניצל) ב 100 ? זה מבצע שאסור להפסיד, אלא אם כן אתם צמחונים. מקפיאים ואפשר להשתמש אחרי כמה חודשים. 

 

10. נייר טואלט, שמפו וסבונים, אקונומיקה, אפילו פסטה ואורז וקטשופ ושאר מזון יבש – אם זה הסוג שאתם אוהבים וההנחה היא משמעותית, אפשר לקנות יותר מאחד, אבל אל תגזימו, אם יש כבר בבית מלאי ענק – נא התאפקו. חיתולים, למשל, כדאי לקנות רק כשהם במבצע. כל חודש-חודשיים יש מבצע על חיתולים ואפשר לקנות אותם בהנחה של 20-30 אחוזים.

 

11. כדאי תמיד לחשב את המחיר פר יחידה ולוודא שאכן מדובר בהנחה משמעותית. לפעמים מוצמד למוצר שבמבצע מוצר אחר במתנה, שאין לכם צורך בו, ואתם סתם משלמים יותר. 

"הכי יקר הכי טוב"?

12. אני לא מאמינה בזה. לפחות לא בנושאי אוכל ובמוצרי ניקוי. למשל - שתי פסטות איטלקיות: האחת בקופסה מהודרת מקרטון, השנייה בשקית עם מותג של הסופר. הקופסה עולה פי שניים. שתיהן בעלות אותו משקל ולפעמים גם חולקות אותו היצרן. למה לשלם יותר? אני גם מבינה את המונח "נאמנות למוצר": אם את משתמשת באותו דאודורנט מגיל 16, אל תחליפי אותו רק כי פנינה זולה יותר. אבל אם הסבון הנוזלי במבצע, ואת אוהבת לגוון בריחות הסבון, נסי את הזול יותר. אם האקונומיקה שאתם קונים יקרה, נסו את זו שבמבצע.

 

13. תמיד הסתכלו על תווית המחיר לפני שאתם מכניסים את המוצר לעגלה באופן אוטומטי. לפעמים המחיר קופץ פתאום ולא שמתם לב. אם אכן קפץ – אולי כדאי לנסות משהו חדש ואחר?

 

מתי עושים קניות?

14. אל תלכו לקניות כשאתם רעבים. כשרעבים, כל דבר נראה מגרה וטעים: מותר לאכול, אז לוקחים חתיכה מהבאגט, או קצת מהבורקסים, וקונים המון, כי אנחנו רעבים.

 

15. אל תלכו לסופר עם הילדים: הילדים מטריפים אתכם ורוצים כל דבר שהם רואים. ואז חייבים להשתיק אותם מיד עם חטיף, ואז הם צמאים, וחייבים שוקו או מיץ קר, ולא מהבקבוק הגדול שכבר קניתם בכל מקרה. וכל הזמן הזה אתם מעמיסים עוד ועוד על העגלה כדי להרגיע אותם, ואתם כבר עצבניים, ובטח אין לכם זמן להפעיל שיקול דעת מה לקנות, להשוות מחירים ולוודא שהקנייה מאוזנת וזולה.

16. השתדלו להימנע משעות העומס. בימי חמישי בערב או בשישי בבוקר, כל עם ישראל בסופר: התורים ארוכים, הקנייה איטית ואתם נמצאים באי שקט שלא מאפשר לבחור בניחותא, להשוות ולהחליט מה לקנות בדעה צלולה. ההרגשה היא של מלחמה.

 

17. אם כבר נקלעתם לשעות העומס, ואתם עומדים בתור בקופה, אל תחטטו בדוכנים שנמצאים ליד הקופה. אם קניתם כל מה שנמצא ברשימה, אתם לא צריכים מסטיק בטעם גויאבה עם פלפל, וגם לא 10 בטריות במחיר פיצוץ.

 

אז מתי כן לעשות קניות? בכל זמן אחר בו אתם לא רעבים, לא עם הילדים ולא בשעות השיא.

"אין דבר כזה?" מה קורה איתכם ביום שלישי ב 21:00? קבענו?

 

 

הכותבת היא יועצת לכלכלת משפחה

בעלת תואר ראשון בכלכלה ושני במנהל עסקים

משפחה בפלוס