אתם מפחדים ממני. קדימה, תודו בזה, אתם מתים מפחד.

בשנים האחרונות עסקתי המון בשאלה למה גברים מתרחקים ממני, מה מטריד אותם כל כך. הגברבר האחרון שחלף בחיי (אינטלקט בינוני, מראה בינוני, עו"ש בינוני, סקס בינוני, למקרה שתהיתם) היטיב לנסח את הבעיה: "את מאיימת" מלמל בשעה שהוא חצי יושב- חצי שוכב על המיטה המפוארת שלי, בדירה המהממת שלי ומעשן את הסיגריות היקרות שלי. "את מבינה?", הוא ניסה להסביר, "פשוט יש בך יותר מדי. גבר נורמאלי לא יכול להכיל את זה, תרגיעי קצת".

עוד באון לייף:

מיותר לציין שהרגעתי הרבה וגם העפתי אותו מדירתי ומחיי באותו הרגע אבל ההסבר שלו נשאר אצלי, תפח והתעצם לכדי עובדה גמורה: "אני מאיימת על גברים". נקודה.

מה יש בי בדיוק שמאיים עליהם?

הנה רשימת המכולת שלי: אני בת 37, רווקה ולאור הפניות מגברים ברחוב, בפייסבוק ובעבודה, אני ככל הנראה נראית לא רע בכלל.. אני סמנכ"לית שיווק בחברת הייטק מצליחה ששמה, סביר להניח, יצלצל מוכר גם לאלה מבינכם שכל קשר בינם לבין הייטק הוא מקרי בהחלט. לתפקיד הזה הגעתי לפני קצת יותר משנתיים בזכות עבודה קשה, התמדה והרבה מרפקים. כן, מדובר במשכורת נאה מאוד וכן, מדובר בתפקיד יוקרתי שהופך ליוקרתי עוד יותר בהתחשב בעובדה שמספר הנשים בתפקידים בכירים בארץ זעום.

אני מתגוררת במרכז, בדירה משלי, בלי משכנתא. לפני שאתם נחנקים מקנאה או עושים קולות ספקניים אסביר שאת הדירה המהממת שלי קיבלתי בירושה מסבתא שנפטרה לפני 6 שנים. אני נכדה יחידה ולנכדות יחידות מגיעות זכויות... בואו נגיד שלא התנגדתי לקבל דירת שלושה וחצי חדרים בחינם במדינה בה אנשים לא גומרים את החודש. אני מודה- מצבי הכלכלי טוב יחסית לחברותיי ועל אף שאני חיה חיים בזבזניים למדי, אני עדיין חוסכת אלפי שקלים בחודש. הלאה.

חיי החברה שלי עשירים וחשובים לי מאוד. מרבית חבריי נשואים והורים לילדים אולם בשנים האחרונות התקבצנו אנחנו, שארית הפליטה של עולם הנישואין, הרווקים והרווקות שטרם הסתדרו בזוגות למעין קבוצה מגובשת ושמחה שמבלה בצוותא לעיתים קרובות בהרכב מלא או חלקי. החבורה הזאת חשובה לי מאוד ונעימה לי מאוד ולא פעם מצאתי את עצמי מוותרת על דייט עם גבר חדש, זר ולא מוכר לטובת בילוי משותף עם האנשים האהובים האלה.

אז יש לי דירה, יש לי עבודה ראויה, יש לי מראה נאה, יש לי חברים ומה עוד? אה, יש לי דעות, אפילו לא מעט כאלה. אני מתעניינת בנושאים רבים ומחזיקה בעמדות מסוימות בפוליטיקה, כלכלה ונושאים חברתיים. אני מאמינה שחלק גדול מהמקום בו אני נמצאת היום הוא בזכות תפיסות העולם המוצקות שלי והעמידה על העקרונות שחשובים לי. אין לי ולעולם לא תהיה לי שום כוונה לשבת בבית ולהיות האישה היפה שמחתלת תינוקות ומהנהנת בביישנות. זה פשוט לא אני.

ככל שחולף הזמן אני מבינה ש"רשימת המכולת" הזו מלחיצה גברים. לרובם אין עניין באישה חזקה שמרוויחה כמוהם או יותר מהם. עבור רובם, העובדה שיש לי דירה משל עצמי היא מצד אחד נעימה ומצד שני מאיימת. גברים חונכו להיות "יותר". תפקידן של נשים הוא לעזור בכלכלת המשפחה. אם יש קריירה אז היא לרוב משנית, כשברור לכולם שהקריירה של הבעל היא בעדיפות עליונה.

אני אמנם רוצה זוגיות וילדים אולם אני לא מוכנה לוותר על הקריירה שלי, על המרחב שלי, על הזהות שיצרתי לעצמי. אני לא מוכנה לוותר על עצמי. דעתנות ועצמאות הן ככל הנראה לא תכונות סקסיות אבל אין לי שום כוונה לוותר עליהן.

אני לוקחת בחשבון שיש סיכוי שלא אמצא פרטנר לחלוק עמו את חיי. זה מבאס אותי אבל לא מרסק את עולמי. אני מעדיפה להיות לבד מאשר למצוא את עצמי קמה בבוקר לצד גבר נפוח שאיני אוהבת, מקדישה את זמני ואת מרצי לטיפוח קן משפחתי שאיני שמחה בו. מה שכן, ברור לי כרגע יותר מתמיד שעליי לדאוג לעצמי ולעתידי. ייתכן שאביא לעולם ילד לבדי ואגדל אותו בכוחות עצמי. המחשבה על כך מכניסה אותי לחרדות. איך מגדלים ילד לבד ומצליחים להעניק לו את כל מה שהוא זקוק לו מבחינה נפשית וחומרית?

אני מניחה שכל זוג צעיר ששוקל להביא ילד לעולם חרד משאלות כלכליות. הדאגות שלי קצת שונות שכן יש לי כסף אבל אני לא ממש יודעת איך משקיעים אותו נכון ואיך מכלכלים את צעדיי בתבונה, כך שהילד העתידי שלי יחיה חיי רווחה כפי שאני חולמת, כפי שמגיע לו.

------------------------------------------------------------------------------------

סהר אביב – אנליסטית ב"פסגות":

הי סיוון. את קרייריסטית, בעלת חיי חברה עשירים ונהנית מרווחה כלכלית שרבים בגילך לא זוכים לה. אולם, יש תחום מסוים בחייך בו נראה כי את זקוקה להכוונה. את לא ממש יודעת מה לעשות עם הכסף שאת מרוויחה, איך לדאוג לעתידך ולעתיד מי שצפוי להצטרף לחייך, ובשביל זה אני כאן.

הנה כמה אופציות חשובות שוודאי יסייעו לך גם בהווה וגם בעתיד, כי אם כבר ליהנות אז שיהיה בראש שקט.

1. בחירת מסלול בקרן הפנסיה

קרן פנסיה באופן כללי הנה קופת חיסכון לגיל הפרישה שכוללת בתוכה גם ביטוח של השארים במקרה מוות, או נכות חלילה. בנוסף, קיימים בקרן הפנסיה גם מסלולי השקעה שונים שמטרתם להתאים  לצרכייך האישיים כמו למשל מסלול אג"ח שלא כולל בדרך כלל השקעה במניות. את כל המידע על המסלולים השונים ניתן לקבל אצל מי שמנהל את קרן הפנסיה שלך.

2. הפקדה מקסימלית לקרן הפנסיה

נקודה נוספת וחשובה מאד - בדקי איזה סכום את מפרישה לטובת הפנסיה את שכירה שמרוויחה טוב, ולכן שווה לבדוק אם כדאי לך להפקיד את הסכום המקסימלי האפשרי. חשוב לדעת כי תוספות שונות למשכורת כמו בונוסים או שעות נוספות אינן מבוטחות. תוספות אלה אינן נלקחות בחשבון בהפקדה לפנסיה, ועשויות לגרום לך לאבד הטבות מס שונות המגיעות לך. כדאי לבדוק אם את זכאית להטבה זו עם הגוף שמנהל את כספיך.

3. חיסכון

סיוון,את בליינית, אוהבת שופינג, ובאופן כללי נהנית מכל מה שיש לחיים להציע לך כרגע. אבל, אם את מצליחה לחסוך כסף, כדאי לחשוב על כל שאר הדברים שיש לחיים להציע ושעוד יכולים לקרות, ולהיות מוכנה אליהם מבחינה כלכלית. הנה שתי הצעות לחיסכון כספי שכדאי שתשקלי:

פתיחת תיק השקעות-  כדאי לך לבחון את האפשרות לפתוח תיק השקעות מנוהל. ניתן לעשות זאת, בין היתר, באמצעות פנייה לבתי ההשקעות ולבנקים השונים על מנת  שיבחנו מהי מטרת ההשקעה, כמה כסף את יכולה להשקיע מדי חודש, ומהו טווח הזמן של השקעה זו. במידה ותבחרי לעשות זאת, תקבלי מדי רבעון וגם פעם בשנה דו"ח מפורט שמציג את פרטי התיק שלך, כך שתוכלי להיות בעניינים.

פוליסת חיסכון -אפשרות נוספת לחיסכון היא פוליסת חיסכון שנעשית דרך חברות ביטוח. היתרון במכשיר זה הוא ריבוי האופציות מבחינת המסלולים הקיימים שניתן להתאימם לטווחים שונים, צרכים שונים ורמת הסיכון שמתאימה לך. אם תחליטי פתאום שאת רוצה לשנות מסלול תהיי פטורה מתשלום מס רווח הון בדומה למכשירי חיסכון אחרים. למעשה, העלות היחידה הנלווית למוצר הנה דמי הניהול והיא קבועה. יתרון נוסף לאופציה, הוא שהכסף נזיל בכל עת (ניתן למשוך את הכספים תוך ארבעה ימי עסקים לאחר הגשת הבקשה) והרווחים הנצברים בפוליסה חייבים במס רק במועד הפירעון.

סהר אביב היא אנליסטית בפסגות בית השקעות. האמור לעיל הינו מידע כללי בלבד המסופק כשירות על ידי פסגות ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני אישי המתחשב בצרכים ובנתונים האישיים של כל אדם ו/או הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים. פסגות עוסק בשיווק השקעות ובשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ) ולו זיקה לנכסים המנוהלים על ידו.