כמעט כל אדם נתקל בשלב כלשהו בחייו בסיטואציה במסגרתה הוא היה צריך סכום כסף משמעותי. בין אם היה מדובר בכסף שרציתם להשתמש בו לטובת החלפת דירה או רכב, טיול גדול או מסיבת בר או בת מצווה, ובין אם הכסף היה נחוץ להוצאה רפואית גדולה. בכל אחד מהמקרים, חיסכון לאורך השנים היה בוודאי מסייע.

 

לחיסכון שני היבטים חשובים. ראשית, בהיבט הפרקטי כרשת ביטחון כלכלית ליום סגריר, אולם גם בהיבט הפסיכולוגי יש חשיבות לחיסכון משום שהוא משפיע על ההתנהלות הכלכלית של כל אחת ואחד מאיתנו. למעשה, אנשים אשר חוסכים לאורך השנים נוטים לרוב להתנהל נכון ובאופן מושכל כאשר הם יודעים שיש להם חיסכון אשר מהווה עבורם רשת ביטחון כלכלית.

 

על אף החשיבות הגדולה שבחיסכון, אנשים רבים מציינים כי הם מתקשים לחסוך ובסקרים שונים עולה תמונה דומה: ישראלים רבים לא מרגישים בטוחים באשר לעתידם הכלכלי. ההוצאות השוטפות לעיתים לא משאירות "כסף פנוי" לחיסכון, אולם לתפיסתנו, שינוי החשיבה וההתנהלות יכולים לשפר את מצבם הפיננסי של אנשים רבים ולהרגיע אותם באשר לעתידם הכלכלי.

 

חמשת הצעדים שיסייעו לכם לחסוך

 

טבלת הוצאות

כל שינוי בהתנהלות הכלכלית, בין אם מדובר בשינוי חיובי או שלילי, מחייב בחינה של ההוצאות וההכנסות של משק הבית. לצורך כך, מומלץ לערוך טבלה מסודרת שתכלול את ההכנסות (משכורות, כסף שמתקבל משכר דירה ועוד) ואת ההוצאות (כולל הוצאות שוטפות וחד פעמיות). בנוסף, חשוב לקחת בחשבון הוצאות פתאומיות, למשל, על תיקון רכב.

 

חיסכון זה לא מותרות

לאחר עריכת טבלה מסודרת, הגיע הזה לשינוי מחשבתי: אם עד היום התרגלתם לחשוב על בזבוזים וקניות כהוצאה ועל חיסכון כמותרות שמתאפשר רק אם נשאר כסף פנוי, הרי שהצעתנו היא לחשוב על חיסכון כהוצאה אשר מחויבת המציאות. לכן, אנו מציעים להוסיף תחת סעיף ההוצאות, הוצאה חדשה וחשובה לא פחות– חיסכון.

 

לחסוך על חשבון הוצאות אחרות

מעבר לחיסכון הקבוע, הרי שניתן גם לחסוך כספים נוספים שלא באופן שוטף. כך למשל, אם תכננתם לרכוש צעצוע חדש לילדים או חולצה חדשה, ולבסוף לא עשיתם זאת, הרי שתוכלו להעביר את הכסף הזה לטובת החיסכון. גם מתנות (למשל, לחגים) תוכלו להעביר לחיסכון גם אם מדובר בסכום חד פעמי. בשורה התחתונה, אם תהיו מודעים לצורך לחסוך, ותחסכו כל פעם אפילו סכום קטן, הרי שתצברו חיסכון משמעותי.

 

בחירת החיסכון

בבואכם לבחור את החיסכון, עליכם לבדוק מספר פרמטרים חשובים. ראשית, מה הריבית או מה פוטנציאל התשואה של החיסכון והאם תוכלו להעביר כספים באופן שוטף (כלומר, לא רק באופן קבוע). בנוסף, יש לבדוק את העמלה ודמי הניהול המשולמים והאם הם קבועים לאורך תקופת ההשקעה. נציין כי בסביבת הריבית הנמוכה השוררת במשק, חשוב להשוות את פוטנציאל התשואה בין אלטרנטיבות החיסכון השונות. כך למשל, השקעה בשוק ההון הנה בעלת פוטנציאל גבוה יותר מפיקדון בנקאי.

 

מתי להשתמש בחיסכון?

אם הצלחתם לחסוך, הרי שהשאלה הקשה ביותר היא מתי להשתמש בחיסכון. לכן, ניתן להחליט לטובת מה אתם חוסכים בטרם פתיחת החיסכון. מטרת וטווח החיסכון יסייעו גם לקבוע את מכשיר החיסכון ואפיק ההשקעה שתבחרו. כך למשל, אם אתם מתכננים להחליף רכב בשנתיים הקרובות, הרי שתוכלו לחסוך בחיסכון שמיועד לכך ולהשתמש בו לרכישת הרכב. מנגד, אם מדובר בחיסכון לטובת ילדכם או הנכדים, תדעו מראש שמדובר בחיסכון בו לא תוכלו להשתמש ותבחרו באפיק המתאים לחיסכון לטווח ארוך המאפיין חיסכון לילדים.