כהורים, אנחנו רוצים לוודא שהילדים שלנו לא יצטרכו לדאוג לעתידם הכלכלי כשיגדלו. אנחנו רוצים לקחת אותם לטיול בת או בר מצווה, אנחנו רוצים לממן להם את הלימודים האקדמאיים ואת החתונה, וכמובן שמקווים לחסוך עבורם מספיק כסף כדי שיוכלו לרכוש דירה.

 

על מנת לעשות זאת, כדאי להתחיל לחסוך כמה שיותר מוקדם, מידיי חודש, ולהשקיע במכשיר חיסכון בעל פוטנציאל לתשואה עודפת על פני תוכניות החיסכון הבנקאיות. נציין כי בסביבת הריבית הנמוכה כיום, הריבית על החסכונות נמוכה מאוד, ומשכך ניתן להיחשף לשוק ההון באמצעות מכשירי חיסכון שונים ולנסות להשיג תשואה עודפת לאורך זמן.

 

מתי מתחילים?

 

מומלץ להתחיל לחסוך כמה שיותר קרוב למועד הלידה של הילד, שכן ככל שתתחילו לחסוך מוקדם יותר, כך פוטנציאל סכום החיסכון שיעמוד לרשותו של הילד יהיה גדול יותר. יחד עם זאת, חשוב לציין כי אם לא עשיתם זאת – אף פעם לא מאוחר מידיי להתחיל.

 

כמה לחסוך?

 

התשובה לשאלה היא אינדיבידואלית ותלויה במצבכם הכלכלי. לכן, רגע לפני שאתם פותחים חיסכון חדש, כדאי להכין טבלה מסודרת של ההוצאות וההכנסות של משק הבית. כך תוכלו לדעת איזה סכום תוכלו לחסוך מידיי חודש מבלי להיכנס למצב כלכלי שיקשה על ההתנהלות היומיומית.

למידע נוסף: קורס ניהול התקציב המשפחתי

 

קחו בחשבון שאם מדובר בילד ראשון, הרי שתצטרכו להחליט על סכום אשר תוכלו לעמוד בו גם כשיהיו לכם ילדים נוספים (שכן ככל הנראה תרצו להגדיל את הסכום כך שלכל ילד יהיה חיסכון משלו). ניתן להתחיל בהפקדת קצבת הילדים המתקבלת מביטוח לאומי ובהמשך לשנות את הסכום בהתאם למצבכם הכלכלי.

 

בכל מקרה, אם אתם חשים שתתקשו לעמוד בחיסכון החודשי, העדיפו לחסוך סכום קטן יחסית ובהמשך להגדיל את היקף ההפקדה בהתאם למצבכם הפיננסי. שימו לב שאם קיבלתם כסף כמתנות עבור הלידה של הילד, ניתן להפקיד אותו לחיסכון באופן חד פעמי, בכפוף לאישור חברת הביטוח, ובכך להגדיל את הסכום שתצברו.

 

כל כמה זמן להפקיד?

 

בעת פתיחת חיסכון ניתן לבצע הוראת קבע חודשית ולהעביר סכום קבוע מידיי חודש. כך לא תצטרכו לזכור לעשות זאת בכל חודש. יחד עם זאת, כדאי לבחור במכשיר שיאפשר גם הפקדות חד פעמיות לאורך התקופה.

 

איפה לחסוך?

 

ככלל, כאשר חוסכים לטווח ארוך, לרוב רצוי להשקיע במכשיר חיסכון בעל פוטנציאל תשואה שיסייע להגדיל את סכום הכסף שנצבר. כשמדובר בחיסכון לילדים, לרוב מדובר על חיסכון לטווח של שנים רבות, ולכן, השקעה במוצר חיסכון המשקיע בשוק ההון עשויה להתאים לחיסכון לילדים.

 

יחד עם זאת נציין כי ההיסטוריה מלמדת שלאורך זמן תניב השקעה במניות את התשואה הגבוהה ביותר, אך זהו גם אפיק בעל תנודתיות אשר אינה מתאימה לכל אחד. לכן, לפני פתיחת החיסכון חשוב לבחור במסלול אשר מתאים עבורכם.

 

אם אתם מעדיפים ללכת על אופציה סולידית, הרי שבבנקים השונים תמצאו תכניות חיסכון רבות אשר מציעות חיסכון סולידי יחסית לטווח ארוך – צמוד מדד או פיקדון שקלי. אולם, שימו לב שבשל סביבת הריבית הנמוכה במשק, תכניות חיסכון אלו לא צפויות להניב ריבית משמעותית (בגלל האינפלציה הכסף אף נשחק ריאלית). נציין כי בתוכניות חיסכון אלו, נסגר הכסף למספר שנים ולרוב אין גמישות במשיכת הכספים.

לקבלת הצעה אטרקטיבית לפסגות חיסכון מנוהל

 

איזה מוצרים קיימים המאפשרים חשיפה לשוק ההון?

 

ישנם מוצרים רבים שמתאימים לחיסכון עבור ילדים (כלומר, לטווח ארוך). מדובר במכשירים שאינם מבטיחים ריבית כמו הפיקדונות הבנקאיים, אך מאפשרים חשיפה לשוק ההון.

 

כך למשל, ניתן לבחור פוליסת חיסכון המתאימה להשקעה גם בסכומים גדולים, וגם בהוראת קבע חודשית בעזרתה יגדל סכום החיסכון מידיי חודש. פוליסות החיסכון מתאימות מאוד כחיסכון לילדים וכן לכל מטרה אחרת, בין היתר בשל מגוון מסלולי החיסכון הקיימים, יתרונות מס שונים (משלמים מס רווח הון רק במועד המשיכה) ודמי הניהול הקבועים אשר אינם משתנים בכל תקופת החיסכון.

 

בפוליסת חיסכון תוכלו להשקיע בהתאם למסלול השקעה המתאים לכם, לפי רמות סיכון שונות. ניתן לשנות את המסלול בכל עת, ולבחור במסלולים מוטי מניות, כאלו המתמחים באיגרות חוב ואף במסלולים שנחשבים סולידיים יותר. גם אם אינכם מבינים בשוק ההון, הפוליסות מאפשרות לכם להשקיע במוצר שמשלב את הידע של הגוף המנהל את הפוליסה.

 

למה לשים לב?

 

• מהן תחנות היציאה של החיסכון והאם ניתן לפדות אותו לפני הזמן במידת הצורך.

• מהם דמי הניהול או העמלות שתשלמו והאם הם קבועים לאורך התקופה.

• האם תוכלו להגדיל או להקטין את סכום החיסכון בהמשך.

• האם ניתן לבצע הוראת קבע חודשית לצורך הפקדה קבועה לחיסכון.

• האם ניתן לבצע הפקדה חד פעמית במידה ותרצו.

• האם ישנן הטבות מס על ההפקדות או שיקולי מס אחרים שחשוב שתדעו.

• חשוב לדעת: לצד פתיחת חיסכון לילדים, כדאי לשקול גם עריכת ביטוח חיים להורים שיסייע להבטחת עתידם הכלכלי של הילדים במקרה של אסון חלילה.

 

 

פסגות עוסק בשיווק השקעות ולא בייעוץ ולו זיקה למוצרים המנוהלים על ידו. לפסגות אין עניין אישי במידע שמוצג לעיל. המידע שמוצג אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או הצעה לרכישת ני"ע.