הכל התחיל לפני שנתיים כשהאוטו שלי נתקע באמצע הדרך, ולא ידעתי בכלל מה לעשות. התקשרתי לאבא שלי והוא לא ענה, אז צלצלתי לבחור מהעבודה והוא אמר שכנראה יש בעיה במצבר. מישהו בקרבת- (זר גמור) עזר לי להתניע, וכשהגעתי למוסך הסתבר שהמצבר כבר בן ארבע שנים, ונגמר. באותו רגע, שם, הבנתי שאני בעצם לא יודעת כלום: שאם יש בעיה ברכב, אני לא יכולה לטפל בעצמי וצריכה שמישהו יבוא ויעזור לי. אז גם עלה לי רעיון:  להקים סדנאות בתחזוק-רכב לנשים שילמדו אותנו איך להסתדר לבד ולהמנע ממצבים כמו זה שנקלעתי אליו. 
 
שוב פעם פנ'צר? הפעם תדעי מה לעשות לבד. צילום: shutterstock
 
 
עוד באון לייף:
כדי לראות איך הרעיון מתקבל בכלל, החלטתי קודם כל לפתוח בלוג שבו אפרסם עצות, טיפים ומדריכים בנושאי טיפול-ברכב לנשים. זה התבשל אצלי המון זמן, כמעט שנתיים, אבל פחדתי שיצחקו עליי, שיגידו שזה רעיון מטומטם ושאף אחת לא תקרא את זה. רק לפני חודשיים אזרתי אומץ ופתחתי בלוג בשם 'אוטול'ה'. את הפוסט הראשון פרסמתי על איך למלא אוויר בגלגלים, ופשוט הייתי בהלם מהתגובות הטובות: נשים כתבו לי שהן מעריכות את הבלוג ושהוא נחוץ להן; שסופסוף יש מישהי שכותבת על הנושא בגובה העיניים ובשפה נגישה שמדרבנת אותן לנסות לבד.
 
 
 
הבנתי שכנראה עליתי פה על משהו: הבנתי שיש הרבה נשים שהיו רוצות להבין יותר ברכבים, אבל לא מעיזות לשאול או חושבות שהן לא יכולות; להחליף גלגל, למשל, הוא משהו שכולן בטוחות שהוא הכי מסובך בעולם. זה נחשב לפעולה גברית, אבל גיליתי שזה לא כזה קשה. כל מה שעשיתי היה פשוט ללכת ולשאול איך עושים את זה. כדי להתנסות בפועל פשוט פירקתי את הגלגל מהאוטו וחיברתי אותו בחזרה. נכון, היה קצת חם וזה לקח עשרים דקות, אבל זה היה ממש בסדר, והתוצאה היא שבפעם הבאה שיהיה לי פנצ'ר – אני בכלל לא אחשוב להזעיק עזרה ואחליף לבד. למה שאחכה שעה לחילוץ, כשאני יכולה לעשות את זה בעצמי ולחסוך זמן? 
 
לצערי – החברה היום תופסת את העיסוק ברכב כמשהו שהוא גברי. מחנכים אותנו, הנשים, לחשוב ככה: כשהאוטו של גבר מתקלקל, הוא בחיים לא יזמין את בת זוגו, או את בתו, לבוא איתו למוסך. לרוב הגבר הוא זה שנוהג באוטו המשפחתי, ברור שאם אתם מתכננים לרכוש מכונית – המוכר ידבר עם הגבר על ההספק של המנוע ועל השלדה, ועם האישה על הצבע וגודל הבגאז'.
 
לדעתי, זו תלות של נשים, והנקודה היא שזה לא מאוד מסובך: יש לי חברות שקראו את הבלוג ואמרו לי: "נדנדתי לאבא שלי שיבדוק לי שמן, ואחרי שקראתי את הפוסט שלך על שמן ומים פשוט הלכתי ובדקתי לבד'; אני באמת חושבת שאין שום סיבה שאישה לא תדע להחליף גלגל ברכב. 
 
מומלץ להתנסות בפועל, לפני מצבי פנצ'ר. צילום: shutterstock
 
היום החלום שלי הוא להקים רשת של סדנאות טיפול-ברכב לנשים. אני חולמת שנשים שיעברו את הסדנאות האלה שלי, ייצאו עם ידע מעשי שיקנה להן עצמאות. אני מאמינה שאישה חזקה זו אישה שדואגת לבטיחות שלה ולא תלויה באחרים; שיכולה לטפל בתקלות בבית ומחוצה לו, סומכת על עצמה ויודעת שאי אפשר לעבוד עליה בקלות. כזאת אישה אני רוצה להיות, וככה אני רוצה לגדל גם את הבת שלי. 
 
העניין הוא שאני צריכה להגשים את החלום שלי בצורה חכמה: אני עובדת במשרה מלאה,  ולא מתכוונת לזרוק הכל בשביל חלום. אני אמנם יכולה להתפטר ולהישען על ההכנסה של בן זוגי, אבל לא רוצה לעשות את זה. אני צריכה להתחיל בקטן; אולי לעשות איזה פיילוט ובעיקר להתחיל חיסכון קטן בצד כדי שאוכל בעוד חצי שנה, או שנה, לקפוץ ממש למים.
 
אני לא באמת חושבת שאחרי הסדנא הכל ישתנה ונשים יתחילו לתקן כל דבר, אבל זה שינוי קטן במודעות והוא חשוב. בסוף, העניין הוא בכלל לא מכוניות, אלא להבין שאת יכולה לעשות דברים שלא חשבת שתוכלי. אני מקווה שנשים יתייחסו אל הסדנאות כאל כלי מעצים,  שאולי נשים שיעברו אותן יגידו לעצמן: 'הנה, אני יכולה לפתוח עסק משלי, ללמוד משהו, להתקדם בעבודה'; שנשים ידעו שהן יכולות לדאוג לעצמאות ולבטיחות שלהן – ולא כי הן "לא צריכות גברים", אלא כי זה כיף ומשחרר והאמת? מגיע לכולנו.
 
סהר אביב, אנליסטית בפסגות, בית השקעות: 
 
היי תהילה,
 
אני מסכימה, נשים ורכבים אף פעם לא היו סיפור אהבה גדול. אבל, נדמה שכמו במיתוסים אחרים, הקשר למציאות די קלוש. היום, גם נשים יודעות להחליף פנצ'ר ולאתר תקלות ברכב בדיוק כמו גברים, אם לא יותר מהם. כמובן, הפער עדיין קיים ולכן הגשמת החלום שלך וודאי תועיל לנשים רבות. אני מחזירה אותך למציאות ולפרקטיקה – כי בשביל הגשמת החלום את צריכה כסף, אולי לא מעט. 
 
את עובדת במשרה מלאה, ולכן האפשרות הריאלית מבחינתך היא לחסוך "מהצד", כמו שאומרים. לצורך כך, קיימים היום לא מעט מכשירי חיסכון. פוליסת חיסכון למשל, מאפשרת לך להפריש בכל חודש סכום קטן, בהתאם ליכולות שלך. אותו סכום יכול להשתנות בקלות מדי חודש – את יכולה להגדיל או להקטין אותו בהתאם ליכולת שלך באותו החודש. אותם כספים שאת חוסכת להגשמת החלום מנוהלים על ידי מנהל השקעות מנוסה שמשקיע אותם על פי המדיניות שאת בוחרת בעצמך. זכרי, כסף קטן מצטבר לכסף גדול, וביחד עם אפקט ריבית דריבית אולי אפילו תוכלי להגשים את החלום מהר יותר ממה שחשבת.  
 
בהצלחה!
 
 
**הביאה לפרסום: יעל לווינזון