15 שקלים.

זה המחיר המינימאלי שהוצאתי כל יום כל כוס הפוך גדול טייק וואי.

אני כותבת מינימאלי כי לרוב שתיתי יותר מכוס קפה אחת קנויה ביום.

שלא תטעו, זה לא ששתיתי רק כוס-שתיים של קפה ביום. אני שותה הרבה יותר. פשוט, בכל הנוגע לקפה מחוץ לבית, הגבלתי את עצמי לכוס אחת (לפעמים שתיים. במקרים נדירים ממש- 3), רק בגלל המחיר המופרז של הפינוק הזה. אם זה היה תלוי בי, הייתי חיה בתוך מכונת אספרסו.

 

נראה שכמעט הכל הוא תירוץ מספיק טוב לרכישת קפה הפוך בחוץ. היה יום קשה? מגיע לי להתפנק. נגמר החלב במקרר? אין ברירה, צריך לקנות כוס קפה בדרך לאוטו כי אין זמן לקנות חלב ולעלות שוב הביתה להכין קפה. נפגשת עם חברה? נשב על קפה. קר בחוץ מאוד? כוס הפוך תעשה לי טוב על הנשמה.

 

כסף קטן? לא בהכרח

לאחרונה, אחרי שחברה העירה לי, התחלתי לחשוב על סכומי הכסף העצומים שאני מבזבזת על הפינוק הקטן הזה. הבעיה עם "כוס קפה בחוץ" היא שמדובר בכסף קטן שלרוב כלל לא מורגש. הרי אם הייתי קונה שמלה חדשה ב-300 ?, הייתי שמה לב לכך היטב ואם היו מבקשים ממני לפרט את סך ההוצאות שלי באותו השבוע הייתי מציינת במפורש שרכשתי שמלה. קשה לשכוח כשאת מגהצת באשראי  300 ?. לעומת זאת, כוס קפה שעולה 15 ? זה הכי בקטנה. המחיר שלה נשכח ממני שנייה אחרי שהיא נגמרת. אולי זו הסיבה שכשחישבתי כמה כסף אני באמת מוציאה על קפה בחוץ בחודש חטפתי הלם. אם בממוצע אני שותה 45 כוסות בחודש (כוס וחצי ליום, כולל שישי ושבת), המשמעות היא שאני מוציאה 675 שקלים בחודש על קפה... מדובר בסכום בלתי נתפס.

 

בהתחלה בלעתי את הרוק וניסיתי לשכנע את עצמי שהכל בסדר, שזה לגמרי הגיוני להוציא כסף על לפנק את עצמך. יש אנשים שמבזבזים את הכסף המיותר שלהם (אם יש להם כזה) על בגדים או על אופניים חשמליים או על חופשות סקי בשוויץ. אני מבזבזת אותו על קפה. אז מה?

 

חישבתם כמה עולה לכם בחודש קפה בחוץ? צילום: shutterstock

 

אבל למרות ניסיונות השכנוע העצמי, ההיגיון הציף אותי ודרש תשובות. האם את לא נהית מכוס קפה שהוכנה בבית או במשרד? האמת היא שאני כן. לפעמים אפילו מאוד. האם את באמת חייבת כל יום לקנות לפחות כוס אחת בחוץ? האם אי אפשר לצמצם את הביקורים בבית הקפה לפעם-פעמיים בשבוע ולחסוך מאות שקלים?

היה גם איזשהו שלב ביניים בו תהיתי ביני לבין עצמי אולי לרכוש קפה זול יותר, באחת מהחנויות המציעות כוסות של הפוך בחמישה שקלים. לקח לי בדיוק דקה לדחות את הרעיון הזה על הסף. האמת היא שאני פשוט לא אוהבת קפה זול. לא אקנה קפה שלא אהנה ממנו בכלל. אחרת, מה הטעם?

 

חשבון בנק סביר על פני טייק אווי

במקום קפה גרוע, החלטתי לעשות ניסוי ביני לבין עצמי: 2 כוסות קפה בשבוע, שתיהן בישיבה בבית קפה. תמו ימי הטייק וואי. רוצה קפה? תכיני לעצמך אחד. הוא אולי יהיה קצת פחות טעים אבל חשבון הבנק שלך יהיה בסוף קצת יותר גדול.

 

שלא תטעו, לא מיד קפצתי על הניסוי הזה. מהרגע שהחלטתי עבר עוד חודש במהלכו הסתגלתי נפשית לניסוי. שתיתי לפחות עוד 30 קפה בכוסות חד פעמיות ובמחיר מופקע לפני שהפקרתי את גופי רווי הקפאין ואת רוחי המיוסרת לזרועות הקפה הביתי החסכוני. הזמן שהוקצב לניסוי היה חודש ימים. והתוצאה? פעם אחת נשברתי והרשתי לעצמי חריגה של כוס קפה אחת (שהייתה, לכל הרוחות, טעימה להפליא) אולם רוב הזמן פשוט עמדתי בחוקי הניסוי לתפארת.

 

2 כוסות קפה בשבוע הם 30 ?. בחודש מדובר על כ-120 ?. הנה, חסכתי לעצמי 550 שקלים וזה, ליידיס אנד ג'נטלמנס, לא מעט.

בשורה התחתונה,  לא היה קשה כל כך. בסך הכל, אני נהנית גם מקפה ביתי. זה לא שנגזר עליי להפסיק עם הקפה לנצח. הקפאין ממשיך לזרום בעורקיי והכסף ממשיך לזרום בעובר ושב. ובא לציון גואל.