המבנה התעסוקתי בישראל לא ממש מעודד שילוב בין הורות לקריירה וזה חלק מהמשימות שהצבתי כשרה לשוויון חברתי, מלבד קמפיינים שהמשרד מוביל כמו מקום עבודה תומך משפחה יש פה שיוניי עומק שחייבים להתבצע במגזר הציבורי. אחד מהם הוא קידום הפיילוט של הכרה בעבודה מהבית כשעות נוספות. זה דבר שהיום בעידן הדיגיטלי המתקדם אין סיבה שהעבודה הזו לא תתוגמל כספית. אין סיבה להשלים שעות עבודה ללא תשלום.

 

סוגיית התקציב המגדרי היא משהו שאני מנסה לקדם. גם במערכת המוניציפלית. בקרוב תהיה סדנה לכל הגזברים והתקציבאים הרשויות המקומיות כדי שגם שם יהיה תקציב מגדרי. מה זה אומר? שאנחנו נקבל דיווח מכל משרד על כל שקל שהמדינה מוציאה ונדע לאן הכסף הולך, בחלוקה של נשים וגברים. לדוגמא, התקציב של משרד הבריאות. מחלות שנים ומחלות גברים אלה שני דברים שונים. הנושא של בריאות נשים על כל היבטיו: מרכז לבריאות האישה, המרכז לבריאות לב האישה, סרטן השד...  דברים ששייכים רק לנשים. החלוקה התקציבית צריכה להיות שוויונית. אחרי שקיבלנו את כל המפרט, התקציבאים יתחילו לבנות את החלוקה לפי זה.

 

כל ההשקעות של המדינה לקידום עסקים מתועלים לגברים. מכל הכספים שהולכים להכשרה מקצועית 80% הולכים לגברים. למה? כי נשים לא רוצות הכשרות? ודאי שכן אבל הקורסים הקיימים לא מדברים אליהם וזה משהו שחייב להשתנות.

 

לגבי נשים ערביות שלא משתלבות בתעסוקה קידמתי תכנית שילוב לאוכלוסייה הערבית, בדש על נשים. נכון להיום רק 32% מהנשים הערביות משתלבות בתעסוקה, היכן ה-68% הנוספים? אז יש דעות קדומות אבל יש מציאות. בפועל, אין להן מעונות יום אז אין איפה לשים את הילדים, אין תחבורה ציבורית שתוכל להוציא אותן מהישובים כי אין רכב פרטי שיוציא אותן למרכזי תעסוקה, אין מרכזי הכוון תעסוקתי. הדברים הללו בסופו של דבר מובילים שינוי. דיברו פה מקודם על מובילאיי. אין סיבה שילדה מדימונה לא תוביל את הפרויקט הבא. צריך להשקיע במערכת החינוך אבל לא פחות חשוב בשינוי התפיסה המגדרית. רואים את זה באופן מאוד בוטה בעובדה שנערות בתיכון עוד משתלבות במקצועות המאה 21 אבל אחר כך הן מגיעות לאקדמיה ואנחנו רואים פתאום ירידה דרסטית בגלל ההסללה הזו וכדי לתת אפשרות לעתיד אחר צריך להשקיע.

 

הדבר המרכזי שלצערי עדיין לא הצלחתי לקדם הוא ההוצאה המוכרת לצרכי טיפול בילדים. היא זו שבסופו של יום תפתח את הדלת לנשים רבות להשתלב במעגל התעסוקה ולפתח קריירה. זה אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה. לא הרמת ידיים. היו לי מאבקים קשים וארוכים בעבר כמו העלאת גיל הנישואין ל-18 שזה דבר כל כך טריוויאלי אבל לקח 25 שנה לקדם בישראל. בסוף הצלחנו. בסופו של יום, ביחד, נצליח לקדם גם את זה.

 

צפו בנאם המלא: