מה הקשר בין שיווק של עסק עצמאי ומתחיל לתיירות בירושלים? למראית עין זה אולי קשר קלוש, אך לפי אילנית מלכיאור, הממונה על תחום התיירות בעיר, לכל בעלת עסק יש דווקא הרבה מאוד מה ללמוד מירושלים בעשר השנים החולפות, שעברה מהפך גדול בתיירות ומצליחה להתעלות על תדמית בעייתית ובעיות בטחוניות – ואף להתחזק.

 

עוד באון לייף:

 

אז על מה מלכיאור מדברת כשהיא מספרת על השיווק של העיר ואיך השתנתה התיירות בירושלים בשנים האחרונות? "כשראש העיר נבחר", היא מספרת, "הוא אמר שהוא רוצה 10 מיליון תיירים בעיר ירושלים. ואותי הוא מינה למשימה הזו. בזמנו, הגיעו 2.5 מיליון תיירים. כיום, אנו נושקים ל-4 מיליון. באותו יום קיבלתי עשרות טלפונים ששאלו, 'הוא השתגע? מה עובר עליו? מאיפה נביא 10 מיליון תיירים?'. ואז הבנתי, שהאיש הזה ראה הרבה יותר ממה שהם ראו. הוא זרק יריה קדימה, כל העיר תצטרך להסתנכרן יחד איתו. וראו זה פלא – עשר שנים אחרי, כל העיר ירושלים מדברת תיירות. עשינו משהו נכון עם התפיסה הזאת, שזורקת אותך גבוה, ומכאן אתה מתחיל לגזור את המטרות הקטנות".

 

אילנית מלכיאור ועידת און לייף לנשים ועסקים

"היום כל העיר מדברת תיירות". אילנית מלכיאור, צילום: בני גמזו לטובה

 

את ההרצאה ייעדה מלכיאור לנשות העסקים שבאולם, כשלדבריה, לכל אחת יש מה ללמוד מהתהליך שירושלים עברה על פיתוח של עסק – כשמלכתחילה הצוות של ראש העיר התייחס למשימה כאל פיתוח של סטארט אפ. "(אני רוצה) לבוא ולתאר לכן את מה שאני קיבלתי", פתחה ואמרה, "את העיר ירושלים, ואיך אפשר לקחת את אותה דוגמא ואותו מודל, כדי להסתכל על העסק הקטן הפרטי שלכן שאתן רוצות להעצים ולהגדיל ולבסוף שיצרכו את המוצר. אז מה בעצם צריך לעשות?".

 

מלכיאור מבהירה שעוד לפני שיוצאים לדרך, צריך שיהיה לאן לשאוף. "קודם כל, צריך חזון", היא אומרת. "זו מילה גדולה, אבל חזון הוא דבר שמכווין מטרה ויעד. כשראש עיריית ירושלים נבחר למעלה מעשור, היתה לי זכות גדולה ועצומה להיות בצוות מאוד קטן שעשה ניתוח של עיר שלמה ושאל – 'איך אני יכול לקחת את העיר המדהימה הזו, שכולנו ראינו את הפוטנציאל שלה, ולקדם אותה?'. ישבנו 4 אנשים, כמו בסטארט אפ, שהרי ראש העיר בא מעולם הסטארט-אפים, וניתחנו בחדרי חדרים את העיר על כל הפרמטרים שלה והיתרונות שלה.

 

"וכאן נכנס נושא מאוד חשוב:", לדבריה. "יתרונות יחסיים. אפשר לדבר על זה ברמת עיר, ברמת מדינה – וכן, גם ברמת העסק הקטן. כל אחת מכן צריכה לשאול את עצמה – 'מה בעסק שלי מיוחד ושונה מהעסק האחר'. יכולים להיות עשרות דוכני פלאפל, ובדרך כלל גם אחד יקום ליד השני. אבל עדיין יהיה משהו אחר שיבדיל. לפעמים זה השירות, לפעמים זה איכות הפיתה, לפעמים זה המיקום. יכולים להיות הרבה מאוד פרמטרים". כאן, מלכיאור מייעצת לבעלות העסקים בקהל: "תבואנה ותשאלנה את עצמכן, במוצר או בעסק שלכן, מה הוא אותו דבר מיוחד שונה ואחר במה שאתן רוצות לעשות ומקדמות לעומת מה שקיים בסביבתכן?".

 

נושא חשוב נוסף אליו התייחסה מלכיאור בדבריה הוא נטוורקינג. "נטוורקינג הוא דבר חשוב. ואל תתביישנה. זה הדבר הכי חשוב בתעשייה. תעשיית ההייטק זו תעשייה שכולה בנויה על קשרים, ושימו לב – לא מעט גברים מאיישים אותה ואת החברות שלה. מ-8200, יש מסלול מאוד ישיר ומאוד ברור. אצלנו הנשים, אנחנו מתביישות, מתכנסות, איך אמרו מקודם? אנחנו שרות בקטן", היא מבדילה, אך מדגישה כי עלינו להתנער מההרגלים האלו כשאנו מובילות דרך עצמאית. "הקמתן עסק, יש לכן רעיון מצוין – אז למה אתן מתביישות להציג אותו? כן, ולפעמים צריך לעטוף את זה גם באריזה ובעטיפה יותר גדולה אפילו ממה שהתכוונתן אליו במקור. תעזו, תזמו, ואל תתביישו לעשות נטוורקינג".

 

אילנית מלכיאור ועידת און לייף נשים ועסקים

"הקמתן עסק, יש לכן רעיון מצויין, אז למה אתן מתביישות להציג אותו?". צילום: בני גמזו לטובה

 

אך לא מספיק רק להכיר, היא טוענת. "הכי חשוב, שלא תתביישנה לשתף אחת את השניה. לשאול, לעוץ בעצה, לשתף. 1+1 שווה הרבה יותר מהסכום של 2. זה חשוב כי אז אתן יודעות ללמוד ולשאול שאלות, גם אם יש תשובה שלא מוצאת חן בעינינו, לפחות אנו יכולות ללמוד מזה".

 

בכל העולם לומדים מירושלים איך להתמודד עם משברים בטחוניים בתיירות

"העיר ירושלים ידעה, לצערנו, בכל 8 השנים שאני מנהלת את התיירות שלה, לא מעט עליות ומורדות, לא מעט פיגועים, אינתיפאדת סכינים, וכל פעם אנחנו צריכים לקחת את המשבר הזה – ואין לנו זמן לחכות, כי העולם לא מחכה לנו – ולבנות מחדש את האנרגיה החיובית ואת המומנטום שהצלחנו לבנות לעיר ירושלים. לצערי, ירושלים כבר למודת ניסיון בנושא מטרור להזדמנויות, המקרה הפרטי של ירושלים. אנחנו בעיר הצלחנו להשכיל וללמוד, איך לקחת את המשברים ובזמן אפס לקחת ולהמשיך מאותה נקודה, ולא לתת לכל האירועים האלה לפגוע לנו לא בחיוניות, לא בחיים היומיים, לא בשגרה ובטח לא באירועים".

 

"והדוגמא הקלאסית ביותר היא המרתון. יום שישי הזה, בפעם הראשונה נצליח להביא לירושלים למעלה מ-3,700 רצים מ-70 מדינות בעולם עם 50 כלי תקשורת שבאים לסקר. וזה אחרי שבאוקטובר של השנה שעברה היו פיגועי דקירה על שער שכם. זה מטורף. מה שהבנתי הוא שקמפיינים לא מפסיקים בעולם, יודעים לעשות את הבידול מי התייר הפחות רגיש ולאיזה תחום הוא פחות רגיש. אז גילינו שהגרמנים והאיטלקים והרוסים מכל מיני סיבות תרבותיות פחות רגישים, אז אנחנו ממשיכים לעבוד עליהם. והכי חשוב הוא שהחזרנו את האמון לישראלים בעיר ירושלים. אפשר לנצח במקומות שאתם חושבים שלא תמיד אפשר לעשות את זה". 

 

צפו בהרצאה המלאה של אילנית מלכיאור מוועידת נשים ועסקים בירושלים: