בתפקידי אני עובדת בשנים האחרונות על שיווק ירושלים, לראש העיר יש הרבה יומרות לעיר אבל אם לא נצליח להגדיל את השוק נמצא את עצמנו כל הזמן מדשדשים. מתחם התחנה, סינמה סיטי ועוד, מייצרים לנו אתגרים נוספים, איך לוקחים את המוצר המדהים הזה שנקרא ירושלים ומביאים עוד קהלים אליו.

 

לפני בערך 6 שנים נסעתי לאיטליה ופגשתי סוכני תיירות, שהם בסופו של דבר אלו שמשווקים את העיר. ניגש אליי אדם בן 70 והסתכל עליי בעיניים נוצצות ואמר לי: "'את יודעת כל החיים חלמתי להגיע לירושלים". אני מסתכלת עליו ואומרת לעצמי, "סליחה אתה בן 70? הזמן עובר, למה אתה לא פשוט עושה את זה?". ואז הבנתי את מה שקשה להבין, שאנשים מסתכלים על ירושלים כמשהו נשגב, שלא נוגעים בו, ערך עליון, כמיהה – שלא באה לידי ביטוי.

 

הקמתי את מחלקת התיירות, התחלתי עם לפטופ והיום אני מנהלת תקציב של 30 מיליון שקלים וצוות של 6 נשים מסורות, יש לנו תכנית אסטרטגית שתגדיל במאות אחוזים את תקציב התיירות של ירושלים. כשאתה אומר ירושלים בעולם מצטייר לאנשים מקום היסטורי ודתי. שימו לב, זה לא בהכרח מצטייר כמקום תיירותי. האתגר שלי היה לשים את ירושלים על המדף, במקום להגיד ברלין, ניו יורק, רומא יגידו ג'רוזלם. מה יותר פשוט מזה?

 

כשאתה מחפש בגוגל אתה מוצא אלפי ערכים שקשורים לעיר, ניר ברקת אוהב להגיד שזה מותג בן 3000 שנה אז לא הייתי צריכה להקים מותג. אבל החלק המאתגר הזה היה לקחת את המותג הנשגב מעם הזה ולחבר אותו להון האנושי של ירושלים – למי שרוצה לבוא לכאן, ממושא לכמיהה למשהו שאפשר לגעת בו. עשיתי קבוצות מיקוד ומה שגילינו היה קצת צובט בלב: מצד אחד יש לעיר הרבה ערכים חיוביים אבל היא לא נתפסת נגישה, אלא קשה, חצובה באבן ולא נעימה. מזה נולד סט ערכים שלם, האתגר הוא לעשות נורמליזציה של המוצר. אני מחברת את התרבות, הכלכלה, ההון האנושי – לחוויה אחת שהיא אחת מאלפי סיבות למה מישהו מחליט לנסוע לאיזה מקום בעולם.

 

יש מושג מעולם המיתוג שגם נשות עסקים צריכות לקחת: 1. תמיד תשאלנה את עצמכן מה היתרון היחסי של המוצר שלכן. יכול להיות מוצר דומה, זהה, יש משהו כנראה בשירותיות, באופן ההצגה, שיהיה שונה ממה שעושות אחרות. מה שעשינו בירושלים זה לקחת מונח היסטורי ולהפוך אותו לתרבותי, זה אוכל, זה קניות. פגשתי מישהי שאמרה שהיא רוצה לבוא לשופינג בכריסמס בירושלים, אמרתי נו באמת, לזה נוסעים ללונדון או ברלין. אבל אחרי שהיא הגיעה לעיר זה נפתח ונראה לה אזור נורמלי, שאפשר להתחבר לסט הערכים שלו.

 

יש דיבור במדינת ישראל הרבה שנים, תיירות היא לא הסברה למדינת ישראל. לא חייב להפוך כל תייר למי שמחובר לפרופגנדה הישראלית, תייר הוא תייר, הוא רוצה להתחבר לחוויה, להון האנושי. אני מקווה שהממשלה הבאה תוכל לראות את התיירות כמנוע רציני לצמיחה וכלכלה.