בחיים לא דיברתי לפני כל כך הרבה אנשים.. אני מזמינה את כל הנשים שנרתעות מהתעסקות בכסף ובנקאות. אני רוצה לספר לכן על מקרה שהיה: לפני כמה חודשים הגעתי לפגישה בחברה צעירה, חברה מייצרת ממרחים טבעוניים לשוק המזון. בעל החברה הציג לי מאזן נחמד של חברה לא גדולה, שיש לה לקוחות וותיקים וטובים וקבועים. הענף מתפתח בגלל הנהירה היום למזון טבעוני והביקושים גדלים כל הזמן. החברה רווחית, הלקוח הקפיד לשמור את הרווחים בחברה, כל השקעה זרמה מכיסו והוא לא פנה לבנק לבקש עזרה (מה שאומר שמבחינת מאזן היה הון עצמי בחברה). מסגרת האשראי שלו הייתה קטנה לפעילות שוטפת וכך הוא חשב שצריך לפעול. הוא אמר לי: "הלקוחות רוצים עוד מוצרים ואני לא מסוגל להגדיל את גודל הייצור שלי, אני צריך עוד חומרי גלם, עוד מכונות ונגמר לי הכסף. אני לא יודע למי לפנות". ישבתי מולו וראיתי חברה שהבעלים שלה תומך בה לגמרי ורוצה להתפתח ולגדול.

 

למה הבאתי את הדוגמה הזו? כדי לתת ממנה כמה טיפים. ראשית, הבנק לא שותף שלכם, הוא רק ספק. כמו שעושים מו"מ עם ספקים, אותו דבר עם בנק - צריך למצוא את הבנקאי שיהיה נוח לדבר אתו. הוא ישמח למכור לכם כסף ברגע שהוא יבין שאתן תומכות בעסק שלכן.  הבנקאי מתפרנס מכן וקחו את זה בחשבון - בדקו איזה שירותים הוא יכול להציע, והכי חשוב איזו תקשורת יש לכם עם הבנקאי שלכם. אם תסתובבו בין הבנקים תוכלו למצוא את הבנקאי הנכון לכם.

 

טיפ שני - אם יש לכם הוצאה חד פעמית שנועדה לפיתוח העסק והגדלת המכירות, אל תעמיסו אותה על הפעילות השוטפת – בקשו הלוואה לזמן ארוך מהבנקאי. אם יש אפשרות לביטחונות יהיה קל יותר לקבל, אם לא, יש אופציות אחרות. למשל, קרנות הסיוע שהמדינה מממנת, אפשר להיעזר ביועצים, ולקבל כסף ל-5 שנים כנגד ערבות המדינה.

אל תשאירו את חשבון הבנק שלכן לבד, חשוב לעקוב מה קורה, תכינו תזרים בתחילת כל חודש, אם יש בעיה צפויה – שתפו את הבנקאי, ספרו מה עומד לקרות, בואו להתייעץ ולמצוא פתרונות, בקשו ממנו אולי פתרונות, אולי אפשר לגשר על הפער – אל תשאירו את החשבון עזוב כי הבנקאי יצטרך להחליט לבד. לא לגשת להתבייש לספק שלכן – תמצאו את הדרך לעבודה פורייה. הכי חשוב בעסק קטן למצוא פרטנר ברמה הבנקאית, אל תטמנו את הראש בחול, תלמדו מה קורה בעסק, תחשפו בפני הבנקאי שלכם ויהיה אפשר לעבוד יחד. לא לפחד. תודה